Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Alltså 18,5cm mellan ytterkanterna…., du får se hur långa väggarna är och hur det funkar med dem. Annars tre plattjärn upp från väggen som gör att markisen kommer högre upp och i våg.
  3. På 2m skiljer det ca 7.5cm. Markisen är 2.5m så den lär behöva skjuta ut lite framåt så det spelar nog ingen större roll om den inte följer taklinje. Om det inte regnar och blåser in massa oväder i den springan som blir. Ähh det löser sig om jag bara.....
  4. Mot varandra i olika grenar men inte direkt man mot man. Kräver dock imponerande kontroll av hästen som rids med en hand samtidigt som ryttaren skall slå med klubba, svärd, träffa ringar med svärd, spetsa mål på marken med spjut mm. Syns på en del av bilderna. https://svenskariddarsallskapet.se/rikstornering
  5. En kultur tur. Såg väldigt spännande ut, turnerade dom mot varandra?
  6. Ja det kanske jag skulle varit tydligare med. Ska mäta. Japp,det ingick. Får nyttja Kia till att fälla ut och montera väggar så får vi se.
  7. En lördagstur 12/5 2024 Det blev en tur med LillJeepen som nu är riktigt tillsnyggad. Åh, NEJ, den är inte till salu!! Vi drog iväg till Hovdala och Medeltidsdagarna där. Medeltida marknad och riddare. Det var Riksmästerskapet avslutning! Ett mycket trevlig evenemang. Vi gör säkert om det till nästa år.
  8. Själv märkte jag ett gigantiskt lyft i how to på tuben när jag skaffade en Subaru, betydligt fler som skruvar Subaru jämfört Kia. Skön känsla med vårfin bil. Vad ska @Hanna ha för Jeepen? 😁
  9. Är det en 270 du köpt? Då lär du väl behöva sätta den i våg? Annars blir det ju ganska stor höjdskillnad fram/bak och skall du sedan dessutom ha väggar…..
  10. Ståhöjd, kan bli tight med original höjd på sovlådan. Jag vill minnas att den är 190cm mark till högsta punkten så det talar för en placering på taket. Har en tanke på att höja sovlådan med 45mm genom att återanvända distanser från gamla sovlådan, kanske hitta fälgar så man kan åka 15" vilket ger lite extra. Markisen kommer nog att sitta mer eller mindre permanent på sovlådan så monteringen lär bli med genomgående (fördel väggmonterad) eller om jag råkar hitta en stabil träbit i vägg/tak. När det kommer till i våg eller i taklinje tror jag att outfäld (under färd) så ser det minst konstigt ut om den följer taklinje. Funderingarna är hur den blir som utfälld om den lutar framåt? Kanske är positivt för vattenavrinning? Tak eller vägg, jag får försöka bilda mig en uppfattning hur nära väggen det är lämpligt att markisen hamnar. Utmaningen, frånsett att jag ska bestämma mig, är att kunna göra någon form av provmonteringen innan man "bultar fast" Fast just nu är jag distraherad av en knapp, för med tanke på hur infästningen ser ut. Får jag lust att genom övervåld på den gamla knappen undvika att demontera ½ bagageluckan. Bort med lite plast så man kommer åt snäppet och kan dra ut knappen. Men då räcker väl inte kablarna till. Avslutar med en bild på att ae markis gör alla bilar till overlandingbilar. (Fast bagageluckan går ju uppåt så det funkar inte med en 270 grads markis) Ps. Inga extra knappar öppnar bagageluckan, men tanken på att bygga egen lösning har slagit mig
  11. Du vill ha ståhöjd under, får du det med montering på sidan? Sen att det bli ”snyggare” om den sitter i våg tycker jag man kan bortse från. Kan den sitta permanent på? Det vill säga går det att sätta ett antal skruvar i spåret i markisen och sen skruva genomgående genom väggen eller tänker du dig fästen? Kanske skulle sådana här i så fall fungera, inte gratis men smidiga, men även de behöver i så fall skruvas någonstans. https://www.frontrunneroutfitters.com/en/int/quick-release-awning-mount-kit-mkii.html PS. en tanke om bakluckan, går den inte alls att öppna utifrån, via fjärr, nyckel eller knapp?
  12. Paket från Livland har anlänt. Dom innehåller. lite väl kort sladd, men det ska nog gå bra om jag bara får loss den gamla. Blå hallen lär vara liksom jag ledig imorgon. Under tiden så funderas det på markis på sovlådan, var/hur fästa och i våg eller sluttande som taket? Ska man montera på sidan eller på taket? Ge mig lite bränsle till mina tankar.
  13. Last week
  14. När hjulen ändå var av fick även de en uppsnyggning. Två vintrar hade satt sina spår, egentligen väntar jag fortfarande på tillfälle att göra vid dem på riktigt genom blästring. Men i väntan på det fick det bli en förnyad omgång med roterande stålborste och sprayfärg. Maskerade för målning. Även bogseröglan fick lite ny färg. Färdigt resultat, vaxad, trösklar och fälgar målade, plasten behandlad med vinylglans och rutorna putsade. Jag sa till @Hanna att nu var den klar att sälja, vilket inte uppskattades. 🤣
  15. Byte bromsbelägg och skivor bak. Då vår Renegade inte har meny för ”bromsservice”, vilket vissa årsmodeller verkar ha, följde jag nedan beskrivning på youtube. Först var jag tveksam till att byta just nu, då vänstersidan såg ganska ok ut, men när jag tittade på höger sida var behovet påtagligt. Kontakten till elmotorn krävde lite press på ”tappen” innan den lossnade. Här var jag lite orolig för att ta sönder spärren men det gick bra. Sen lossnade jag elmotorns två T35 skruvar. Med en T45 nyckel var det enkelt att skruva in handbromsjusteringen, ett antal varm medurs, så var den ”släppt”. Efter att ha plockat av sadeln krävde anläggningsytorna för beläggen en del kärlek. Framförallt högersidan som ju såg värst ut. Här gick belägen rejält trögt och jag fick till sist fila bort rosten för att få dem att löpa fritt med monterade clips. Bromskolvarna var enkla att pressa in för hand och jag behövde inte använda min nya Biltema sats. Men den lär komma till användning längre fram. Även byte av skiva strulade på höger sida. På vänstersidan lossade låsskruven jätteenkelt men på vänster snurrade 5mm nyckeln direkt. Det hjälpte sen varken med dorn, inslagen torx eller slagmejsel. Det fick bli borrmaskin och en bön om att skruven skulle gå att få ut. Alternativt låta stumpen sitta och bara slipa den jämnt och skippa låsskruv. Det gick dock att få fast en utdragare i hålet och efter en del lirkande och rostolja började den till sist att röra på sig. Där var den lille jäkeln ute. Ytan för skivan blev rengjord och ”smord” innan ny skiva monterades, dock utan skruv då sådan inte fanns hemma. Det får fixas vid nästa hjulskifte. Med kolven inpressad, backarna monterade med ”smörja” och ny skiva på plats var det sedan bara till att återställa oket och elmotorn till parkeringsbromsen. Viss noggrannhet och försiktighet rekommenderas när elmotorn skall åter. O-ringen fick en smula silikonfett innan montering men här gäller det att se till att den bottnat innan skruvarna spänns så man inte bryter av öronen. Färdigt resultat. Jag följde även beskrivningen i filmen för att återställa bromsarna. Jag slog till tändningen, pumpade bromsarna till de var stumma, ansatte parkeringsbromsen som surrade en bra stund, släppte den åter och ansatte igen, innan jag slog av tändningen. Fungerade hur bra som helst.
  16. Till Någon som har 2 vita LC nämligen @stensth som frånsett ett överskott av roliga bilar även hade en markis för mycket. Något som jag kunde hjälpa till med, markisen altså, även om plåtisen lockande så la @Iudit Norlin in ett veto. Enklaste sättet att frakta en markis är att montera den på lämpligbil. Medans de tvåbenta roade sig med det, så slappade den fyrbente. Till slut var det dags att säga adjö och styra kosan hem till Dernäs. Så detta var en Markis resa 2.0 som fortsätter i garagetråden.
  17. Nu är det snart dags för lunch. Ska bara undersöka omgivningen lite. Där kom maten! Och efterätten. Kan rekommendera Waterside Restaurant i Töcksfors. Nu ska vi till...
  18. Snabbstopp på vägen. På Cafe Nostalgi i Gustavsfors. Men ingen glass, ingen föda intogs. Börjar bli hungrig.
  19. ³ Bra väder och till utflyktsbil valdes Outback då jag sett bilder som indikerar att det kan behövas en fungerande fyrhjulsdrift. Men först en glass och en knapp.
  20. Dessa beslut... 2st bilar preppade med takräcke och en bordsreservation för en lunch imorgon lördag. Vad står på? Starttid ca 10. Kompassriktning norr. Syfte och mål?....
  21. Nästa man till rakning, eller nästa Jeep till sminkning…! Tid att lägga lite kärlek på Lilljeepen. En rejäl tvätt, dammsugning och vaxning avklarat. Pågående: någon rostblema 🤨 och målning av trösklar. Kommande: byte skivor bak och ett krängningshämmarstag.
  22. Earlier
  23. Ja, jag har ju även köpt hus precis så det kommer finnas ett "rest stop" strax utanför Hudiksvall från och med 26e juli!
  24. Trist men ibland kommer livet i vägen för ens hobbys! Vi ses kanske någon annanstans under sommaren.
  25. Det blir inget för mig, det hamnar mitt i min flytt, samt att jag har inga grejer längre då jag sålt vagnen.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...