Jump to content

Vikingstål

Basic Member
  • Posts

    321
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Vikingstål last won the day on March 18

Vikingstål had the most liked content!

2 Followers

About Vikingstål

  • Birthday 03/18/1995

Personal Information

  • Ort
    Hallsberg
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Volvo
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Annat
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Vikingstål's Achievements

Community Regular

Community Regular (8/14)

  • Dedicated
  • Reacting Well
  • First Post
  • Collaborator
  • Very Popular

Recent Badges

585

Reputation

  1. Jag hoppas på att komma. Det händer dock en del saker i mitt just nu som har satt lite spår i min mentala ork samt ekonomi för nöje. Vi ser närmare anmälningsdatum hur det kommer bli för min del. Räkna mig som ett kanske fram till dess.
  2. Taktält på den sen är bara bara börja borra i skogen!
  3. Toyota Land Cruiser enkelhytt 4,2 diesel 131 hk 4WD 5-vxl https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_land_cruiser_enkelhytt_4_2_diesel_131_hk_4wd_5_vxl/1001101292
  4. Idag räknar jag på 2-3cm mellan hytt och flak, flyttar jag bak flaket 5cm, så framstamm är kant i kant med fästet i ramen, så får jag 7-8cm mellan flak och hytt, känns inte som det finns jättemycke att stuva in där emellan, eller? @Lars 9k den ska vara för overlanding som det är tänkt i dagsläget, men SOT har lockat ett tag, och eran "den stora" har väll länge varit en inspiration där overlanding och offroad går "hand i hand" @Norlin jag tror ett minskat överhäng/utskjut baktill skulle göra sig bra när nya flaket blir något kortare.
  5. Problem och en mental svacka. Längesen det blev en uppdatering, men det småjobbas med pickupen så gott som varje helg, några timmar åt gången i mån av att den mentala orken finns. Sen senast så har jag köpt ett nytt flak/kåpa, ironman4x4 50mm höjning, samt hittat en del rosthål i ramen. Vi börjar med kåpan, den köptes nån gång i höstas, 160cm lång, 170cm bred, 90cm hög. Den kommer helt att ersätta det befintliga flaket. Jag hade till och med sån flyt att killen jag köpte pickupen köper tillbaka original flaket, vilket gjorde att det blev ett riktigt bra pris på det nya. Bild från annonsen Höjning från ironman4x4 via umeaoffroad.se, inget han hade hemma men då dom har andra grejer från ironman så fixade Mattias ett bra pris och tog hem ett kit åt mig. Under processen att montera det så har ett antal nya verktyg inkommit till garaget.. Gamla dämparen fram hade inte mycke till bussning kvar nertill, och med fastrostade skruvar var det rondell som gällde för att få lös det. Här tog det roliga sig en ordentlig vändning och min möjlighet att fixa tog slut. Rost. Som jag blev varnad för, och även trodde att jag kollade efter när jag köpte bilen, men uppenbarligen för dåligt. Insidan ramen vid främre bladfjäderfästet är totalt sönderrostat, en sträcka på närmare 50cm, och inre delen av bladfjäderfästet sitter inte längre fast. Vi lyfte av flaket för att få en bättre bild av hur allt såg ut, och då syntes allt väldigt uppenbart. Ramen vid infästning för drakkroksbalk sönderrostat. Tvärbalk sönderrostat Jag fick tag i en kille via mina garagegrannar som svetsar en del sånt här, så vi kommer dra ihop bakvagnen med några klossar och spännband så den går att rulla upp på ett maskinflak och få den fraktad till han som ska fixa den. Men när man ändå står såhär, nytt flak som ska på, halva ramen sönderrostad, så började jag mäta. Hur mycke vågar eller vill man korta av ramen? Man kommer behöva kapa av och svetsa dit helt nytt material. Börjar man mäta så sticker drakkroksbalk och stötfångaren ut ca 15cm bakom där nya flaket kommer sluta. Vill man korta av ramen 15cm för att få det i linje med flaket? såhär ser läget ut idag i alla fall, jag kommer nog försöka få iväg pickupen till han som ska svetsa nästa vecka, så han får komma igång. Jag har en deadline på sista april då bilen måste gå att köra, då jag ska flytta tillbaka till hudiksvall i maj.
  6. Ja precis, det låter ju onekeligen som en intressant lösning.
  7. @Hanna nämnde på facebook att i Norge finns det "bom-vägar" där man vipsar eller betalar kontant och får sedan passera. Det är ju nått sånt jag tänker mig isf. Sen att det är staten och andra stora aktörer som ger marken ökar väll svårigheten något.
  8. Jag gjorde en sökning på forumet men hittade inget om det, så jag vet inte om det här duskuterats tidigare eller inte. Men hur ser ni på möjligheten att få kunna få betala för att passera bommar i skogen? Min tanke är att markägare använder kodlås och att man får ringa samt swisha/lägga en slant i låda och får då koden av markägaren för att passera. Är jag helt ute och cyklar vad som gäller den tanken?
  9. Vi rullar från väramo nu, ETA 1515-1520
  10. Enligt GPS har vi ETA 1430 innan vi stannade, vi bör va framme vid 1500
  11. Vi är på rull! Matstopp i värnamo för att slippa bli griniga.
  12. Nja, längre blir det tyvärr inte. Vi har 5 timmar ner med vagnen och vill komma hem i lagom tid 😅
  13. Trist @Norlin! Hur mycket vatten kommer behövas? 20L eller mer? Vad ska det används till? Vilken tid blir det avslut på söndag, eller är det fritt bortfall på morgonen?
  14. Marcus och My kommer 😁
  15. Alternativ 2 känns något mindre och "mysigare" dock såg den ut att ligga vid vatten så om vinden ligger fel kan blåsa rätt ordentligt gissar jag på? Min röst ligger vilket fall ändå på Alternativ 2.
×
×
  • Create New...