Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Korta versionen, Knappen. Och för er som av någon outgrundlig anledning vill fördriva er dyrbara tid med att följa med på resan om hur det konstaterades att det var knappen tja läs vidare. Då blå hallen visade sig från sin bästa sida, ingen fukt, bra värme och belysning, så bokades den in för felsökning av "varför kan man inte öppna bakluckan på Subarun?" Steg ett, hitta en stycke Subaru med trilskande bagagelucka. Steg två, anlita en duktig projektledare. Steg tre, lokalisera felet. Och det börjar med att öppna en bagagelucka som inte går att öppna. Långt där inne kan man skymta den lilla plastlocket som påstås döljs en nödöppningsmekanism. Efter en litet akrobatisk uppvisning var denna lucka inom räckhåll och liggandes på magen kommer insikten att något verktyg det har jag inte fått med mig. Då slår det mig att fru @Iudit Norlin tidigare ifrågasatt mitt inköp av två stycken konservöppnare, jag försvarade mig med att vi har två bilar som dessa skulle läggas i och hon upplyste mig om att så vitt hon viste ligger det reda en i bagaget på Subarun. Och se på tusan ligger det inte en konservöppnare där som passar aldeles utmärkt till att demontera luckan. Då gäller det bara att hitta rätt spak att påverka. Och det var inte metallprylen utan den lilla plastprylen till vänster. Tada! Och med alla öppningar öppningsbara var det lika bra att med dammsugaren försöka avlägsna majoriteten av grus och hundhår. Börjar med att kolla kablarna som inte påvisar något fel då jag väljer att felsöka i ordningen enklast till "det där måste jag googla för att våga demontera" Så efter en youtube session började jag ta ner plasten på insidan av bagageluckan. Började lite försiktigt längst upp. Hittade lite dolda skruvar av plast. Och dolda skruvar av metall. En mängd klipps. Ledde fram till bakluckeklädsel i bagageutrymmet. Kablar till öppningknapp och skyltbelysning. Antog att knappen behöver 2 sladdar och belysningen fyra. Försöker mäta med multimeter, misslyckas, får frun att komma och hjälpa mig och nu blir resultatet att knappen verkar inte fungera, eller så får jag inte bra kontakt. Behöver verifiera misstankarna att knappen felar. Och det kan man göra genom att låta en skruvmejsel tjänstgöra som strömbrytare. Och då klickade det så fint i låset. Undersöker lite snabbt vad som måste demonteras för att komma åt att byta knappen och det ser inte lovande ut, mer youtube behövs. Avslutar med återmontering av allt som måste, övrigt läggs undan i väntan på ny knapp. Och projektledaren, ja han avvek för middag och kom ut och krävde promenad. Nu stöttar han mig i soffan med att leta knapp.
  3. Om det till äventyrs är någon som läser det här och blir sugen på matlagningen och som har missat Överlevnadshelgen så läs nedan. 17-19/5 blir det åter matlagning på Offroadbanan!
  4. Det ser ut som att jag missade en trevlig helg!! Förhoppningsvis blir det fler gånger så jag kan få möjlighet till lite klämda tummar och öm rygg. Några nya ”lagomslingor” på banan är det många som kommer att uppskatta.
  5. Hannas lilla gräsanka-tur 28/4 -22 dag 2 Godmorgon! Sovit sådär! Frukost och sedan är det dags att börja röja på Offroadbanan för att göra lite nya slingor. Grannen Johannes Kastlund sov ovanligt länge. Johannes hjälpte mig att fälla tältet så det tackar jag för. Lite planering, Sven Falck är arbetsledaren. Johannas Kastlund har ansvaret för motorsågen och vinschen. Sven Falck bistår Johannes Hjelm med att försöka dra upp en stubbe. Lars Dahl och Daniel Möller flyttar sten. Det blev en bra helg tycker jag. Alla var nöjda, middagen blev en liten överraskning då alla inte läst informationen som gått ut. Jonas på Offroadbanan blev också nöjd med dagsverket som gjordes.
  6. Yesterday
  7. Tur att någon i familjen kan prioritera det som är viktigt!! Själv fick jag ta lite helgjobb, men bra kämpat kära du!! Ser fram emot att ”kika in” imorgon när jag har tid över och se vad ni har för er. Godnatt och hälsa!
  8. Hannas lilla gräsanka-tur 27/4-22 dag 1 Detta har ALDRIG inträffat tidigare!!!! Jag ska ge mig iväg på en egen liten tur med StorJeepen. Bilen nyputsad och packad, klar för avfärd! Jag har i alla fall tur med vädret. GPS:en är inställd på Offroadbanan i Osby. Skönt att @Malin Nygren och @Magnus Nygrenhar möjlighet att hjälpa till med helgens uppdrag. Ikväll ska det serveras en tre-rätters overlandmiddag till gänget från SORK. Eldgropen fick Magnus göra i ordning. Lite små fix innan dagens deltagare börjar trilla in. Vi ska ha naanbröd till varmrätten, så degen måste sättas. Johannes får hjälpa till att göra förrätten, Tortillakuvert. Daniel Möller tar på sig att hjälpa till med varmrätten, Samurajkyckling. Magnus är dagens förstavändare på naanbrödet. Malin har under tiden förberett kvällens efterrätt, kladdkaka. Dagens bakbild!😂 De inbjudna var inte helt uppdaterade på hur kvällen skulle bli, så detta blev en väldigt uppskattad kväll. I morgon ska vi hjälpa till och röja lite här på Offroadbanan.
  9. Last week
  10. Skulle ønske det var mulig. Slet selv med lite energi fra august i fjor til nå i februar. Viste seg at jeg hadde veldig lave nivåer av B12, men etter at jeg begynte med tilskudd har jeg fått tilbake energien og arbeidslysten. Ja! Det står på listen over ting jeg burde kjøpe meg. Inntil videre bruker jeg en liten gassbrenner, men det er jo ikke alle plasser det er lurt å bruke den...
  11. Snyggt jobbat @iknutis ! Jag har själv köpt en Icarsoft CR Pro som jag inte testat än.. Dremel e bra grejer, har en blå Bosch 12v.. Du som mekar mkt borde ha en induktiv värmare, jag fick hem en(1500w) häromdagen, som jag heller inte hunnit testa än.. : )
  12. Om du kan buteljera din energi på flaska så köper jag en back.
  13. Plutselig en dag ringte en gammel venninne av meg, og hun hadde hatt bilen sin på EU-kontroll. Der hadde de påvist knekt arm på xenon-høydesensor bak og knekt fjær bak. Det var bare en uke igjen til bilen fikk bruksforbud, og hun lurte på om jeg hadde anledning til å hjelpe henne litt. Hun kjøpte selv deler og kom på besøk. Ny og gammel fjær (byttet selvsagt begge sider): Bærebroer bak på Q5 er i alu, alle bolter og braketter er i stål så boltene har irret fast. For å unngå å knekke bolter lot jeg braketten til den gamle sensoren sitte igjen, og fjernet kun sensoren. Likevel måtte jeg frem med dremel for å kappe en bolt og innsatsen i plast-sensoren. Bilen måtte også få ny bremsevæske, så jeg fikk testet min nye bremselufter fra Biltema: den var knallgod. Jeg har tidligere hjulpet sønnen til en kollega med ymse problemer på husstandens to biler, og denne gangen tok han kontakt fordi det lekker stadig olje fra motoren: Peugeots 1.6HDI. Dette er en motor som bl.a står i Peugeot, Ford, Mini, Citroen og flere. Etter min mening en skikkelig møkkamotor der halve motoren er i plast, bl.a er innsug og toppdeksel i plast. Her har jeg demontert masse for å komme til motoren, og dette er minimum som må fjernes bare for å bytte luftfilter på denne: Fikk etterhvert plukket ut dysene og det er jo opplagt at noe lekker. En av de er tørr, de tre andre er fulle både i koks og olje. Så nå er det bestilt alt nytt av pakninger både til dyser og innsug. Med så mange forskjellige biler innom tunet, har jeg sett behovet for en mer universell diagnose. Tok nå skrittet og kjøpte iCarsoft sin CR Max som skal kunne brukes til det meste. Disse er ikke like gode som merkespesifikke enheter, men til gjengjeld fungerer de på nesten alle merker.
  14. I slutten av mars kom fruen og klaget på skrapelyder fra bakbremsene. Etter en kort titt ble det besluttet å kjøpe nye kalippere, skiver og klosser. Stemplene i kalipperne satt fast og klossene var utslitte. Den ene bremserøren på ene kalipperen satt fast og ble ødelagt under demontering, her har jeg laget en "kopi" til venstre på den nye kalipperen. Godt brukte bremser. Har også sveiset litt rust på Passaten, skulle bytte ut litt stål på førerdøren. Men etter å ha holdt på en liten stund måtte jeg kappe ut en større firkant. Som man ser er stålet tynt over hele stykket jeg skjærte ut. Fikk også tid til å polere en gammel Volvo innimellom slagene.
  15. Okay, lite kan vi få gjort. Renaulten har ett larm, det är bra. Larmet har sensorer för rörelse i kupén, de tär åxå bra om man inte har en Ian. Då måste man både komma ihåg att inaktivera det interiöra larmet och lyckas med konststycket att göra det. Då denna Renault inte har en normal nyckel utan en plastbit som inte behöver lämna byxfickan. Så för att inaktivera interiöra larmet måste man stoppa den i bilhållare. Och utföra en tändning till/från 3 gånger, gå ur bilen och låsa med fobben varvid bilen piper 3 gånger för att bekräfta. En operation som brukar ta 2-3 gånger när man väl kommer ihåg att man ska göra det. För när man glömmer så hinner man precis in i affären innan Ian's närvaro/rörelse har startat larmet och det är inget som Ian uppskattar. Så hur löser man så man slipper detta spektakel varje gång man lämnar Ian i bilen? Med en avbitartång och ett glatt humör? Eller med 2st "vad dom nu heter" Som man har för att dämpa ex, skåpsluckor med. Lätt att applicera och lätt att demontera. Men var ska då dessa appliceras för att "permanent" stänga av rörelser i kupén delen av larmet? Jo här. På sensorn som sitter på A-stolpen. Jo den sitter där. Nackdelen med denna nästan osynliga förändring är att man i framtiden riskerar missa att dessa ramlat loss då de inte är tänkta att sitta i solvärmen som de nu kommer att bli utsatta för. Överväger att utsätta dessa för en svart tuschpenna, kanske hjälper att se deras närvaro. Om inte annat så lär deras frånfälle höras. Lösningen är nu provad i ½ dag utan sol och än så länge fungerar allt som tänk. Nästa sak för att göra fransosen mer bruksvänlig är blåtand, inte Harald utan den tekniska lösningen. En enkel adapter som pluggas in i bilradions AUX ingång, men här har den franske ingenjören givetvis valt sin egen lösning på gränssnittet, ingen vanlig 3.5mm plugg utan en ren audiofila lösning med RCA. Adaptersladd tänkte jag först men sen såg jag en färdig lösning på djungelsidan. Den kom ju till och med med en försäkring på 10A. Nåväl denna lite mer permanent installation kräver lite mer rörlighet än vad jag för närvarande lyckas prestera. Men så snart som värmen i blå hallen slagits på och undertecknad känner sig tillräckligt akrobatisk så kommer det att ryka nåra plastbitar i Renaultens inredning. Om jag inte blivit aldeles justerad av att försöka fixa varför bagageluckan på Subarun inte går att öppna. Vad jag förstår så innebär det att genom baksätet krypa under lastgallret hitta ett litet plastlock som vid demontering ska avslöja en mekanism för att öppna bakluckan. Sen ska man ta reda på om det är knappen, kablarna eller låskistan som bråkar. Ser verkligen fram emot det denna akrobatisk övning, kanske läge för en ny film?
  16. Ett citat från Douglas Adams. "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." Jo något har hänt, men inte i garaget. Jag har blivit fodervärd till mammas Renault Grand Scenic, en 7 sitsig dieselbrännande fransos som behöver lite kärlek. Kanske redan innan den säljs De övriga 3 har mestadels stått, ja miatan har helt bestämt sig för att vägra starta och har därmed ockuperat garaget tillsammans med en gul 2-hjulig italienare som tjurar i ena hörnet. Utanför garaget står ett stort och braigt släp som väntar på ny belysning och en besiktning. Lite mer i skymundan står ett litet släp och väntar på fortsatt återuppbyggnad. Kan stå några redskap för gräsmattan som åxå behöver översyn. Båda.... Och för att avrunda det hela har jag nedkommit med en form av ryggskott som tillåter hundrastning och stillasittande. Det var nog det hela, jo jag behöver hitta ett nytt jobb åxå. Så full koll på läget. Tackar som frågar.
  17. @Hanna får sätta foten över hålet och hålla emot!
  18. Hva skjer i garasjen Norlin? Det nærmer seg ny overlanding-sesong OG det er meldt rekordvarm sommer i Skandinavia i år.
  19. Earlier
  20. Spännande med äldre bilar, fördelar som att kunna göra kreativa lösningar gör det hela mer avslappnande. Borde göra något liknande, har numera 4 fordon att underhålla. (3+1 då jag är fodervärd åt mammas Scenic)
  21. Jeepen ”klar”! Fälgarna var inte så snygga, tydligen har någon sten tuggat där den kommit åt. Trösklarna på denna sidan svetsades i fjor och var i stort sett fria från rost. Knappt ens ytrost men en hel del skav och skavanker. Dock hittade jag ett rosthåll i golvet på passagerarplatsen. Det får svetsas senare i år när @Benjamin Kastlund tar tröskeln, men så länge fixades det så här. Syns ju inte under mattan ändå! 😇 Förutom vaxning och bättring passade jag också på att fixa till hjulbultarna med ett lånat gängsnitt, även några av muttrarna fick en behandling med gängtapp. Vi råkade skada någon bult när vi gjorde framnaven och sen har muttrar i sin tur tagit stryk. Vaxad och uppsminkad på väg ner till kompisens lyft och smörjning, nu får den vara bra nog till @Hanna och nästa helg.
  22. Helgen 27-28 april är det tävling, träff och matlagning på Offroadbanan i Osby. På lördagen är det trial i Skånecupen samt träffkörning på banan. På kvällen lagar @Hanna med stöd av @Malin Nygren och @Magnus Nygren mat över öppen eld. Klubben bjuder på maten för de som hugger i under söndagens fortsättning, då det skall röjas nya spår på Offroadbanan. För mer info: http://www.sork.org
  23. Vänstersidan vaxad, hjulhus rostskyddade och trösklar sminkade. Nästan som ny, om än med ”viss” patina. Tejp och body över, fint som snus tills denna sida kan bli svetsas på samma sätt som den andre blev i fjor. Gäller att ligga i, någon skall ju ut och laga mat om en vecka!
  24. Och för dålig grund gas!
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...