Efter att ha hämtat en annan begagnad icke fungerande torkarmotor till bakluckan och en passande klädsel om än i fel färg så var det bara att göra ett nytt försök att fixa det sista.
Denna gång gick det bättre att få isär motorn. Först av med locket, löda loss kretskortet och sen knacka ur axeln. Denna gång hade jag assistans av Hanna med att hålla i huset så det fick mesta möjliga stöd medan jag knackade på axeln.
När väl axeln var ur, slipade jag den med smärjelduk för att få bort rostanlöpningarna från den.
Efter att ha tagit bort o-ringen som satt en liten bit in i axelhålet, slipade jag även insidan med smärjelduk, tills axeln åter löpte lätt i hålet.
Sen fettade jag in axeln och kontaktytan med ickeledande silikonfett.
Innan jag åter lödade fast kortet och satte på locket provade jag först motorn med hjälp av en batteriladdare.
Här ligger motorn klar för montering.
När den väl satt på plats blev det nytt test innan jag fixerade torkararmen. Att tänka på här är att så fort man slår av bakrutetorkaren skall den parkera nedanför rutan. Detta gör den även om man öppnar luckan eller rutan, men i dessa fall så startar den inte igen, även om man åter stänger lucka eller ruta, förrän man slår av strömbrytaren och sen slår på den igen.
Slutligen kunde jag montera den ”nya” inredningen. Tyvärr finns den inte i grått, men brunt får fungera så länge den är hel och passar.
Då var operation bakluckerenovering till sist avklarad, en hel del jobb innan allt var klart och fungerade fullt ut. Men samtidigt har jag lärt mig en massa om hur prylarna fungerar och så har jag sluppit att sitta inne och titta på OS.