Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/23/2020 in all areas

  1. På tide å lage en tråd om turbil prosjektet mitt. Har hatt bilen siden sommeren 2018 og en del har skjedd siden den ble kjøpt. Første tiden gikk med til vedlikehold. Byttet alt av oljer på motor/gir/fordelingskasse og differ. Fikset litt bremser som hang på. Byttet defekt lås på midtarmlene. Alt av interiørbelysning til led. ramme rundt reservehjul var rustet. Ettersom det fristet mer å bruke 4500kr på nye dekk ble rammen reparert, sveiset inn nye rør og byttet en del av stålplaten. Monterte så noen billige led lys fra ebay.. lyste greit, såg ikke bra ut på bilen og begynte å leke vann etter kort tid. Disse ble så byttet ut med 3x nbb. kjøpte så ett sett med bfg ko2 265/65/18 som jeg hadde på vinterfelgene. Hevet bilen og lakkerte felgene svarte. kjøpte i februar iKamper skycamper 2.0 og etter dette har turene gått slag i slag! cb radio måtte på plass, kjøpte inn blendeplate til 1din spiller og fjernet den orginale ubrukelige hylla i midtkonsollen. kjøleboks ble handlet inn av type alpicool 40l. Denne har fungert problemfritt! etter vi kom hjem fra AT expo hadde jeg fått motivasjon til å bygge skuffesystem og bord på bakluka. Deilig att alt har en fast plass. høsten og vinteren har gått med til hjortejakt så bilen har kun blitt brukt til og fra jakt. Nå som det ikke har vært jakt på 5-6 uker begynner det å krible godt etter å komme seg på tur igjen! Har bestilt en ctek D250SE lader så neste prosjekt blir 12v system bak i bilen.
    1 point
  2. Tog hem två storlekar från Kina, TX30 & TX60, mest baserat på kabelarea/ampere 15A & 60A enligt informationen från wish, tänkte inte så mycket på den fysiska storleken, kan vara viktigt. Lär nog bara använda TX60 på sånt som ska kopplas in/ur hyffsat frekvent, TX30 kan vara bra till skarvar som delas sällan. Baserat på den fysiska storleken. Så om någon är nyfiken/intresserad kommer nu ett förtydligande foto som kan förklara mitt beslut.
    1 point
  3. Det där är en drömbil! Men även om det är en legendarisk bil så måste man räkna med en del underhåll när den har rullat så pass. Men det är ju en del av nöjet det med .
    1 point
  4. Att vara ute och köra är kul. Redigera film inte riktigt lika kul. Här är i vart fall filmen från Alt.Expo 2020. Är det någon av er deltagare som inte önskar att nummerplåt eller annan form av identifiering syns, så skicka mig ett pm. Gör filmen offentlig om 1-2 veckor.
    1 point
  5. Några fler bilder Film kommer framöver när jag pillat lite... hehe Album: https://flic.kr/s/aHsmRfwVov ...och som kartnörd måste jag slänga in bild på hur spåret blev
    1 point
  6. Hahaha Bor du SÅ nära Sverige?! Lustigt! Du får smita ut "bakvägen" då... Här blev det, pga kommande stor-regn under söndagen, snabbare hemresa under en lång lördag. Mycket körning blev det... Har under resan hittat ett oräkneligt antal fina platser att campa på. Åker man bara norr om Särna är det obegränsat i skogarna. Med eller utan vindskydd. Samma är det med grusvägarna - nästan inga stängda bommar. Dock med ett irriterande undantag där jag fick vända, och därmed missade "Rindiz" vadställe. Synd! Jag "rundade" Älvdalens skjutfölt och tog mig söderut, succesivt mot Karlstad. Passerade Brattåsfallet (eller var det Brattfallet?) och tog en rast med kartläsaren. Sedan var det nära till asfalten och "Air-up" igen! Förbrukningen under turen har nog legat på ca 1.2 eller 1.3 Då med 25 PSI hela vägen, och aldrig över 85-90 på landsväg. Grusvägarna har gått i rel. högt tempo, om man jämför med genomsnitt-Svensson, tror jag... Klippte en skogsfågel i 90 knutar och även en snökäpp med ena backspegeln vid en omkörning. Annars lugnt Helgen/resan var bra, men det var inget vidare väder - och det vet vi nog alla. Bättre nästa gång! Nu tror jag mig ha sett en god del svenska grusvägar och skogar i höstskrud. "Mätt" för tillfället... hehe Idag torkar markis och tält i höstsolen. Perfekt med lite vind. Gäller att passa på - det skall regna resten av veckan sedan... Som vanligt hade man 95% för mycket prylar med sig. Dock var mycket av de sakerna bestående av "säkerhetsprylar" som recovery stuff, samt mat och eldprylar. När det inte blev eldat något, och inte heller fastkört - ja, då var sakerna inte nyttjade. Bättre lycka på nästa tur... Jag har då JÄVLIGT klart för mig att det SKALL fixas ett litet "bord" på bakdörren, á la @Wiberg Sjukt mycket bättre än att böka fram ett alldeles för stort familjebord när lunch eller kaffe skall fixas. Lite kass att sitta på huk och ha sakerna på närmsta blöta sten när gasolen tänds. Likaså måste "lådsystemet" prioriteras så att kylen kan flytta till vänster och därmed inte kollidera med det kommande "bordet" på dörren. Små men viktiga projekt Hoppas vi ses framöver nu snart!
    1 point
  7. Kom en liten pakke fra expedition norway i går. Fikk montert på markise og slått den opp. Savnet tak over hodet i hele fjor, så nå ble det markise! Denne er kun tiltenkt midlertidig da jeg vil ha alu cab sin! Men før jeg kan få montert på en så tung markise som alu cab så må de orginale takrailsene byttes ut, eneste alternativet jeg finner er frontrunner slimline grind! Noen andre som vet om noe til disse bilene? her er hvertfall ett par bilder av markisen montert
    1 point
  8. Har ikke skjedd så mye, mottat ctek laderen men ikke begynt på monteringen enda. Litt usikker på hvor ,og hvordan jeg skal løse det plassmessig. Kjører uten innredning på høsten for å ha plass til jaktutstyr. hadde på igjen AT dekka siden vintere uteblir. i helga ble det den første overnattingsturen i år og vi reiste til kaldhussætra i tafjorden ilag med christoffer. Arne hans kom litt senere. Ble litt kjøring i snø ned til camp og kjørte meg fast ett par ganger. Tappet ut luft av dekka og fikk litt bedre fremdrift på sakene. Var godt å komme seg ut på tur med gjengen igjen! fikk også testet dieselbrenneren og det fungerte helt supert! Godt og varmt gjennom hele natten, sett bort fra att vinden blåste ut slangen en gang på natten, så da har man lært til neste gang att den må sikres! Nå gledes det bare til neste tur
    1 point
×
×
  • Create New...