Jump to content

Pontus Wedell

Basic Member
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Ort
    Sundsvall
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Nissan
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

132 profile views

Pontus Wedell's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Week One Done
  • Collaborator
  • First Post
  • Conversation Starter

Recent Badges

28

Reputation

  1. Tack @Norlin @iknutis och @Lars 9k för input. Exakt så är situationen @Norlin. Jag har testat samtliga beskrivna metoder på patrol4x4, inget har fungerat. Jag har inte läst felkod, eftersom jag hade ett väldigt tydligt orsakssamband, och att släcka den med en OBD tror jag inte är möjligt, men kanske? Min erfarenhet av OBD är att den berättar det Du redan misstänkt, men man får det bekräftat. Har inte modifierat något i grundutförandet avseende kabeldragning, bara pluggat i kontakterna igen. Om Ni kommer på nån riktigt skön underground-lösning så hojta!
  2. En av de saker jag ännu inte lyckats med, trots en hel del nerlagd tid, är att stänga av den blinkande air-bag-lampan. Jag kopplade bort båda airbagsen när vi monterade framstötfångaren, och utförde momenten enligt Haynes verkstadsmanual, men trots det blinkar lampan efter att airbagsen kopplades in. Jag letar nu lösningen en god bit utanför boxen, så om nån vet hur jag löser det är jag mycket tacksam. Tror inte bilprovningen kommer att jubla nästa år om den blinkar. Vinschen är en Warn EVO VR12 med syntetlina, 5500 kgs dragstyrka. Utväxlingen är varken långsam eller snabb, utan ganska lämplig för mina ändamål. Jag kopplade in den på startbatteriet, vilket jag vågar påstå är det klokaste alternativet om man har sitt extrabatteri baktill, av kabeltekniska skäl. Huruvida man ska säkra upp sin vinsch är föremål för diskussion, men jag har valt att säkra upp den med en 350A säkring. För att slippa gå för fulla spjäll finns schackel och brytblock i förvaringen för att kunna vinscha på dubbel lina om behovet uppstår. Jag har avstått en strömbrytare i kupén. Warn hävdar att dom har omätbara läckströmmar, och jag har själv isolerat vinschen och konstaterat att den inte drog nåt på min amperemeter iaf. Instegsvinschar är sämre isolerade och där kan man få lite problem såvitt jag förstått.
  3. En av de härligaste sakerna med vår Patrol är att hustrun glatt hoppar upp och kör den, både i skogen och i stan. Jag sitter gärna i baksätet och njuter av motorljudet och himlavalvet genom takluckan.
  4. Tycker det är svårt att få till schyssta inramningar till strömbrytare och sånt, men tycker tunn aluminium fungerar rätt bra. Det går att såga med sticksåg, fräsa med överhandsfräs och borra i utan problem, så det har blivit min standardlösning för integrering av elektronik. Bifogar några exempel. Invertern är från tyska Voltstart och jag kunde gömma den under förvaringsfacket mellan framsätena. Det är en modifierad sinus, men har testats av oberoende lab och enligt dom kan sinusvågen jämställas med ofiltrerade vägguttag, så jag har vågat ladda laptop etc utan problem, och har nu till slut vågat slappna av. Med just inverters tror jag man får vad man betalar för, vad är andras uppfattning?
  5. @Norlinjag håller med, det underlättar en del, men jag tror att oron för att göra bort sig är något uppförstorad. Den vanliga kombinationen skulle sannolikt röra sig om en våtbatteri och ett AGM-batteri, och ett skiljerelä har inte förmåga att moderera strömstyrkan från generatorn på samma sätt som en ctek eller redarc Dc/dc-laddare. Det som händer är två saker: ett AGM-batteri gillar inte höga strömstyrkor, utan mår som bäst kring 6A input. Det fixar inte ett skiljerelä. Det är normalt sett inget problem om Du har en någorlunda åldrad bil med en korkad generator där strömstyrkan normalt sett rör sig inom hyggligt snäva intervall och toppar normalt sett kring 1500-2000 rpm i motorn, men har Du en nyare bil med en s k smart generator blir det inte bra. (Smarta generatorer levererar en mycket mer varierande strömstyrka, och kan nå betydligt högre ampere än osmarta generatorer) Det andra som händer är att ett AGM har en lite högre spänning än ett våtbatteri, ett AGM brukar ha 13,35 V som fulladdat, och ett våtbatteri runt 13,2. Den spänningsskillnaden gör att när bilen är avstängd och generatorn inte levererar ström kommer ett skiljerelä att helt enkelt jämna ut spänningen över batterierna tills dess båda når samma spänning. Då har man tappat lite effekt ur sitt AGM-batteri, men inte vunnit ngt i sitt våtbatteri eftersom det inte upprätthåller samma passiva spänning ens när det är fulladdat. Har man två fräscha batterier är det marginellt, men har man ett knackigt våtbatteri (eller AGM - mindre sannolikt) kommer man då att dränera ett batteri när bilen står. Lägger man pengar på en dc/dc-laddare bygger man bort problemet och vinner nog möjligen i batterikostnad på sikt. Men har man två olika batterier som står och samlar damm och en tight budget är det absolut värt att sätta in ett skiljerelä för ett par hundra spänn och se hur länge dom överlever, det är min uppfattning.
  6. 12V-system i Patrol, till skillnad från 24V i min gamla TLC. Sitter ett AGM-batteri 105 aH som startbatteri, det försörjer också vinschen. Att få in ett extrabatteri under huven på en GU är nära nog hopplöst, så valet föll på att ha det därbak. Det finns rätt stora outnyttjade volymer på Patrol mellan plåt och interiör i lastutrymmet, så med planering och viss improvisation går det att få undan i princip hela batteriet utan att det inkräktar på lastutrymmet. Mellan startbatteri och aux-batteri sitter en CTEK 250s Dc-laddare. Ett vanligt skiljerelä duger nog fint, men vill ha möjlighet att ansluta solpaneler i framtiden. Bygger man in det är nog AGM att föredra, även om man kan få till en okej ventilation ovanför hjulhuset. Under huven spelar det ingen roll. Jag TROR att det är bullshit att man måste ha likadana batterityper vid seriella system, hittar inget som stödjer det i litteraturen. Kabeldragning etc i trösklar, nästan alla kablar överdimensionerade för framtida watt-behov. Jag bifogar lite bilder från hur jag byggde in batteriet!
  7. Hej gott folk, köpte en fin Y61 av 1999 årsmodell av en bekant för ett antal år sedan. Har sedan dess ägnat många timmar av reparation och modifiering. Tänkte visa lite av det jag gjort, och är intresserad av synpunkter och fortsatta förbättringsåtgärder. Jag använder bilen nästan dagligen under sommarhalvåret, men ställer av den i oktober-maj. Maskinellt är den i väldigt fint skick. Den har gått 15500 mil, utan motorbyte etc, vilket ju är rätt unikt lite givet årsmodell. Drivlinan är i närmast perfekt skick. De mer omfattande reparationer jag gjort är byte av rostskador bränsletank, byte 4 m bromsrör, swivel hub vänster fram och en del mindre charmigt karosserisvetsande runt en tröskel. De modifieringar 1. Safaritak (Nomax) 2. Framstötfångare (Dactec) 3. Vinsch, Warn VR EVO 12. 4. 31 mhz radio plus två handburna enheter 5. Arbetsljus bak + sida med on/on switch fram i kupén och bak för oberoende kontroll. 6. Inverter, 1300 watt 7. Aux-batteri, AGM 75 aH med CTEK Dc/dc 250s. Batteriet försörjer radio, inverter, arbetsljus och samtliga laddare. 8. Egentillverkad förvaring därbak med kompressor, verktyg etc. Säkert glömt nåt, men lägger ut lite bilder. Jag hjälper gärna till med input om nån vill få till ett vettigt elsystem med aux-batteri. Tyckte inte det var helt självklart när jag började.
×
×
  • Create New...