Jump to content

Kokutrustning


Carl
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Just nu säljer Biltema en högkvalitativ hopfällbar gasbrännare att skruva på engångstuber. Tillverkad i titan,väger bara 45 gram. Pris i Sv 299 kr. Perfekt ha vid vandring eller som reserv.[/quote:1tdoouo0]

Måste bli något sådant för mig. Biltemas med butangas fungerar som regel ok, men inte i vind eller kyla. Jag kunde gärna tänkt mig ett sådant Robert presenterade i en tidigare tråd (skall få in den tråden, så fort Robert loggar in)

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har prøvd flere forskjellige ting. Men min trangia storm kjøkken med gass tilkobling har aldri sviktet meg. Men er det ekstremt kaldt så har gass liten effekt. Jeg var på tur i vinter med familien å skulle koke i 17 minus. Vi brukte spesialgass for 25 minus men selv den var ikke særlig effektiv i den temperaturen. Vi brukte laang tid på å koke vannet. Men så er det jo ikke så ofte at det er så kaldt da ;) . Nå har jeg skaffet meg en brukt optimus 155 på finn.no den går på parafin å virker uansett temp, så lenge det ikke blåser for mye.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderators

Tänker jag fortsätter i denna tråden så slipper vi ha flera trådar om vad man kokar på.

Antar att de flesta, precis som jag, använder sig av olika gaskök för det mesta. Jag har även en stekhäll - Muurikka - som jag gillar att brassa käk ( laga mat ) på. Leťs face it, för mig är halva turen det att laga god mat efter en lång dag i bilen eller till fots. Att stå och filosofiera, få till något riktigt gott och smutta på något annat gott - det är mental hygien det!

Nu lurer jag på vad mer än gaskök, stekhäll & grill man " borde " ha med sig? Såg precis svenska kocken Tina laga mat i norska fjällen över öppen eld med en klassisk 3-fot och järngryta :) . Det såg inte så dumt ut alltså.

Som gammal kock kanske matlagning ligger närmare hjärtat hos mig än hos the avarage Overlander och det med att laga mat till flera inte skrämmer mig så mycket. Att samlas runt ett mål mat är en viktig social del av turen menar jag.

Så för att uppsummera ett i vanlig ordning lite virrigt inlägg - jag har lite otur när jag tänker ibland:

- Vad är favoriten bland campingkök?

- Every man for him self vad gäller middag eller är det ok med gemensam?

20141014_162902.jpg

20140329_191245.jpg

568F9F8D-3082-4E98-B705-3AEA589CED3F.JPG

Edited by Wiberg
La till bilder
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
On 4. april 2016 at 18.07, Wiberg sade:

Som gammal kock kanske matlagning ligger närmare hjärtat hos mig än hos the avarage Overlander och det med att laga mat till flera inte skrämmer mig så mycket. Att samlas runt ett mål mat är en viktig social del av turen menar jag.

Så för att uppsummera ett i vanlig ordning lite virrigt inlägg - jag har lite otur när jag tänker ibland:

- Vad är favoriten bland campingkök?

- Every man for him self vad gäller middag eller är det ok med gemensam?

Bra med en kock i bland oss.... ?så får man inspiration!

Jag har som regel våldsamma ambitioner när det gäller både val av mat och kock-konst FÖR jag reser iväg. När jag så är ute i skogen blir det nästan "körv" från Bullens... ?

  1. Inte någon favorit, men använder Biltemas butan kök. Men skall uppgradera till ordentlig primus med två brännare (Finn.no)
  2. Som regel brukar det bli "every man for him self", i alla fall på resor jag gör med större grupper. Men det går ju fint att samköra detta mellan personer.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...