Jump to content

Recommended Posts

Ibland är det bra att ha flaket fritt. Således letar jag u-bultar, för att kunna fästa tältet på taket. Helst med plattjärn som på bilderna. De orginala, som ni ser på de svarta lastbärarna, är inte breda nog. Någon som vet var jag hittar några som passar? Takräcket, det silver färgade, är 58 mm brett och 32 mm tjockt i godset. Och sedan får inte godset i bulten vara tjockare än 8 mm.

Har hittat en del alternativ som fungerar, men som jag rent estetiskt inte tycket om.

Ska ut på en femdagarstur i Halland, södra Sverige om ett par dagar. Tänkte ha cyklarna på flaket. Ska blir lite aktiviteter som downhill, höghöjdsbana, stranden osv.

371CB25C-B6C7-4DEB-BFCE-3E16C52F8A7E_1_201_a.jpeg

6EF3E4FF-A390-4B62-ADCC-9AC06B417688.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Spanat in både Front Runner och Jula. Front Runner tycker jag inte har några bra lösningar då jag sådan sett bara behöver en u-bult och några brickor. Jag brukar ju ha taktältet på flaket (så där har jag alla delar). Nu vill jag dock utvidga med att även kunna ha det på taket. Och sedan jag redan har ett takräcke så tänker jag mig mest bara ett par u-bultar. Känns lite bökigt att beställa från Syd Afrika om man kan hitta något här.

Har kollat Julas också. Det som tar emot är att när man behöver så breda u-bultar är de som regel också tämligen djupa. Jag får gå och kolla på dem och se om jag kan kapa dem.

Annars har jag kommit fram till att Outdoor Days fästen nog passar utmärkt även till mitt tält. Ska ringa dem i morgon. De har ju bara öppet på söndagar, men kan öppna andra dagar om man avtalar tid.

Link to comment
Share on other sites

tack då, 

jag har till tältet en förtält därför hamnade tältet på taket så ha jag extra utrymme vid skit väder för lagar mat eller duscha...

framme på tältet ha jag en liten vindstop eller avvisare då drar den lite mindre. 

front runner ha i belgien och tyskland en affär...när jag beställde ta det i genomsnitt 3 till 4 dager. 

DSC_6853.JPG

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@Daniel G. Jag har också ett förtält, men använder det sällan. Tycker inte det tillför så mycket. Men jag kommer nog att använda det på vintern en del, och även kanske som duschkabin resp myggskydd ibland på sommaren. Mest frun som ville ha förtält. "Happy wife, happy life." Har bara använt det ett få tal gånger ännu. Då har jag ställt kaminen i förtältet. Då blir det gott varmt både därnere och uppe i tältet. Dock så har jag tältet ovan på flaklocket än så länge när det är monterat i bak. Det ska upp en bit så att jag tillslut får ståhöjd i förtältet. Men typ bara en tum högre än det. Vill hålla det så långt som möjligt för att spara vindmotstånd.

 Var inne på Autohomes fabrik när vi var i Italien förra sommaren ock köpte förtältet direkt från dem på plats. Här har jag bara hängt upp det för att se hur det verkar. Som du ser är det lite långt på bilderna. Men när jag får upp taktältet till 1,725 meter över backen så ska det bli perfekt.

När jag har tältet på taket kommer förtältet att vara lite för kort. Det är 1,7 till 1,85 m modellen jag köpte på förtältet, för att passa bäst möjligt när det är på flaket och slutligen är höjt något från flaklocket. (Så just nu är det antingen för långt eller för kort. 😁)F1AE6B25-37BE-4679-BF35-A45C53806CEB.thumb.jpeg.bb7a0f6239bcc1f318899181641496f2.jpeg

BD0B4BC9-BEE5-436C-AFBD-A0B75A768A63.thumb.jpeg.896b5ac2ffd3e4fb01b06d4feb0284c8.jpeg

Outdoor Days fästen till deras tält förväntas passa till mitt tält och takräcke. Ska svänga förbi dem imorgon eller övermorgon. Så nu håller jag tummarna. Tar med tältet på taket och spänner fast det med två spännband på vägen ner dit.

E08C2161-F69A-4CD5-8988-B5D5135C319E.thumb.jpeg.81b1b7e123c4eed423dbdbf9ff5d90de.jpeg

 

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hej, 

kaminen i förtältet låter jävligt bra måste jag säga! 

jag har son liten gasol kamin...den funka bra men går temperaturen under -5 då fryser gaspatronen och då är jag tvungen byta patroner hela tiden...det är väl inte det bästa lösningen men det funkar mer eller mindre... 

i taktältet använda jag från primus en gaslatern med 300watt som ger tillräckligt ljus och värme...funkar utmärkt bra om man har lite koll på sovsäcken! 

DSC_6909.JPG

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för gas i flaskorna? Är det bara Butan så funkar ju den dåligt redan vid låga plusgrader.8D1165D9-E8B1-4C5D-A524-AA55C71EC673.jpeg.3bad46e989e8804ab0aff3c7914a58d8.jpeg

Om du istället köper de med butan/propan blandning så klarar de lägre temp. Fast de tappar också en del när tempen börjar krypa ner i flera minus. Har inte siffrorna i huvudet, men du hittar det ute på nätet.

3C9B1559-9F8B-4715-93EC-E41E2D451EBD.jpeg.16bb446323adbe8a96f1bafcd585b09f.jpeg
 

Själv kör jag med en t-sprits kamin som även fungerar som ett en-låga-kök. Värmer mycket bra. Brinner dock bara fem timmar på en tank.

Origo Heatpal 5100

Link to comment
Share on other sites

jag brukar köpa de flaskorna från jula men jag tror det samma som biltema ha...då ska jag kolla efter de coleman flaskor som du ha 👍

jag hade också en sprit kamin men den passar inte längre in min nya setup som jag kör... 

min gamla amarok hade en kåpa på flaket då hade jag lite mer plats för leksaker och grejer...den gamla kaminen gick 12 till 20 timmar beror på inställning 

DSC_6910.JPG

IMG-20191224-WA0011.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...