Jump to content

Dragwinch att lyfta med?


Linusp3
 Share

Recommended Posts

Jag klurar på idén att skaffa en liten winch för att enkelt kunna lyfta av flakkåpan och inredningen från pickupen i garaget. Funkar det med en liten bromsad handwinsch eller måste det vara en takmonterad lyftwinsch? Det brukar ju anges att dragwinschar inte är lämpliga att lyfta med, men vad är det som gör att det är på det viset?

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

Flakkåpan väger i sig inte mycket alls, gissningsvis 30-40 kilo. Ligger solcellen och sandstegarna på blir det runt 20 kilo till.

Inredningen på flaket väger 60 kilo så det blir samma. Fästpunkterna på flakkåpan är klassiska rails som är bultade ner i ramverket, men om jag skulle lyfta är det nog med slingor runt hela altet som blir bäst, samma med lådkonstruktionen. De sitter i sig inte ihop så det blir ju två separata lyft. 
 

Det jag klurade mest på var ifall det är någon konstruktionsmässig skillnad som gör det olämpligt att lyfta med en sån vinch, men det enda jag kan komma på är att det kan vara svårt att hålla emot ”på vägen ner”, men då får man ju hjälp av bromsen (om man skaffar ett kit som har sådan...)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Utväxlingen gör väl att det är lätt att hålla emot? På mina manuella båtvinschar var det inga problem att hålla emot dryga tonnet. Om du kör en talja i taket så borde det bli ännu enklare? Jag tror inte det är några problem att köra på med en handjagare som du länkade till.  

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut inte expert på området, men väl tekniker 🤔

Kan inte se att en vinsch kan ”veta” om dragkraften ut fr trumman kommer från en last som hänger (via block), eller en kraft som uppstår av att man släpar ngt med friktion...

Det jag kan tänka mig är att det står som ”friskrivning” i ngn text pga att de inte önskar hängande/lyfta saker som sedan rasar fritt ner i skallen på ngn som råkar vara under OM vinschen fallerar pga att den ev saknar ”spärr” om strömmen bryts, eller ngn mekanik går sönder?

Men som sagt, inte mitt specialområde...  (letar f.ö. fortsatt efter 50 år efter mitt specialområde 🤭 )

Edited by CampForCer
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Såhär blev det; jag fäste vinschen (Biltema Art. 30-057) i en bärbalk i garaget med hjälp av lite gammal vinkelstång jag hade liggande.

 

Montaget är inte provkört ännu...

 

 

C8764EEC-51ED-4FA3-9CF7-912C8BEC8902.jpeg

8D651376-97D0-4F4A-BB03-1F6FBE85AABC.jpeg

3C4A5144-25E0-485D-8C4C-21243864714A.jpeg

Edited by Linusp3
  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...