Jump to content

ViewRanger


Jonas
 Share

Recommended Posts

Hej Andreas! Jag läste just din artikel om kartan ViewRanger som du har på din surfplatta. Den verkar ju väldigt bra och att den fungerar off line dvs. när det inte finns signal är ju ett stort plus. Själv har jag en Garmin Oregon GPS med Filuftskartan Pro. Hur tycker du att den är jämfört med din? Vad jag sett är att din kartbild är ca. sex gånger större än min Garminskärm. Garmin Oregon har en mängd olika funktioner som är svåra att lära sig eller komma ihåg. Lennart E. har en också och han kan inte sin heller så det blir mest papperskartor för oss båda. Vet du om Friluftskartan Pro går att flytta över till en surfplatta? Tycker du vi skall gå över till ViewRanger eller kanske hålla oss till gamla papperskartor? 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Jag har också en Garmin Oregon som jag använt en god del. Nackdelen med Oregon är just den lilla skärmen, och det gör det svårt att använda denna praktiskt när man kör bil på mindre skogsvägar. Annars fungerar den ju helt perfekt när man går till fots. Man kan säkert debatera att en gps handenhet drar mindre ström än surfplattor och mobiltelefoner. Men idag kan man för ett par hundra kronor köpa stora batteripacket och enkelt ladda en mobilenhet både två och tre gånger. Papperskartor eller elektroniska kartor. Det går inte helt att jämföra. Man får en helt annan översikt med en papperskarta, och en sådan kan givetvis användas på samma sätt som en elektronisk karta. Fördelen med elektroniska kartor är att man enkelt kan få plats med hela Sverige inne på en enhet, kontra en hel hög med papperskartor. En annan fördel är att man enkelt kan följa med i realtid, och snabbare ser var man är. Inte minst att man kan få enheten till att logga alla resor man gör, så att man enkelt hittar tillbaka till trevliga områden. ViewRanger är den första app´n jag testat genom åtta år som faktiskt fungerar så som vi önskar det, och innehåller kartor för många olika länder. Friluftskartan pro går inte att flytta över till ViewRanger, utan man måste köpa nya kartor inne i just det programmet.
Link to comment
Share on other sites

jeg bruker min surf"platta . Sony pad med 10" feste fra clas ohson "ram mount" kjører sygig kart på den. men har lastet ned view ranger nå . ser fram til å teste det også . :)

Link to comment
Share on other sites

 Ja, just så ser min Garmin Oregon ut. Det kan ju vem som helst förstå att det inte är lätt att bara kasta ett öga på Garmin Oregon och veta om man skall svänga höger eller vänster i en vägkorsning. Dessutom är bildskärmen betydligt sämre upplyst på Garmin. En fråga till: måste man köpa ViewRanger karta för hela Sverige eller kan man köpa bara Värmland?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Quote

En fråga till: måste man köpa ViewRanger karta för hela Sverige eller kan man köpa bara Värmland?

Jag köpte hela Sverige 1:50,000 för 44£, alternativt kan man köpa Götaland/Svealand för 37,99£ Det är ju ett riktigt bra pris om man jämför priset för Garmins kartor.

Quote

a, just så ser min Garmin Oregon ut. Det kan ju vem som helst förstå att det inte är lätt att bara kasta ett öga på Garmin Oregon och veta om man skall svänga höger eller vänster i en vägkorsning. Dessutom är bildskärmen betydligt sämre upplyst på Garmin.

Det blir något helt annat på en surfplatta, man kan faktiskt väldigt enkelt följa med när man skall svänga. Absolut inga problem. Jag är mycket nöjd efter flera tester jag gjort. Både vid körning på stora vägar, och inne på mindre skogsvägar här i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ok. Hva betalte du?

Jeg har brukt topo gps. Kartgrunnlaget er veldig bra, men det krever enten at man laster ned på forhånd eller har mobildekning. Av erfaring så har man ikke alltid dekning og man husker ikke på å laste ned på forhånd eller så drar man steder man ikke hadde tenkt på.

Jeg ser backcountry for android får gode tilbakemeldinger også. Noen som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

https://shop.viewranger.com/

Jeg kjøpte hele Norge og det var ikke billig egentlig, 1062,- og Sør Sverige 460,-   

Nå eier jeg de jo, så det er helt greit. Jeg sammenligner det litt med å ta seg en tur på byen en lørdagskveld. Det koster meget fort 1500,- + og da har man hatt det hyggelig 1 kveld. Dette har man glede av lang tid framover. :-) 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
2 timmar sedan, haakonbs sade:

Andreas, har du kjøpt topokart for både Norge og Sverige? Da funker alt uten mobildekning? Zoome helt inn osv?

Ja så länge man har hämtar ner kartorna så är det bara att ha det trevligt. Priset tycker jag är riktigt bra om man jämför med topo kartor från ex Garmin. Jag har köpt hela Norge, Sverige och Danmark, och det till en bråkdel av priset från andra leverantörer.

Programmet har jag nu användt i ett par månader och det fungerar helt perfekt. Gps'n följer exakt, och lagrar alla spår så som man önskar. Jag finner inte något negativt, annat än att vissa kartor är lite gamla, men det mesta stämmer i skogen.

Spår och tracks lagras lokalt, och synkroniseras sedan till ViewRangers server så att du kan hämta ner dom till flera enheter.

 

Link to comment
Share on other sites

Har kun fått lekt litt med dette. Men jeg regner med at det er enkelt å legge inn poi på dette kartsystemet , for jeg ser at mange av de stedene hvor det er satt opp bommer på veier iflg  finn.no  er det ikke merket bommer på view ranger.  Hadde vært interessant å lage til en poi liste med bommer slik at man kan unngå å kjøre til stengte veier men denne filen må jo nesten være et levende dokument slik at flere kan legge inn og fjerne de bommene som er der eller ikke . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette var interessant :)

Har vært borte i ViewRanger tidligere, og da fungerte det veldig bra. 

Men, jeg trenger helt klart å oppdatere til en nyere skjermplate. Har tenkt på iPad Mini en stund, men jeg syns den er sykt dyr. 

Hvor mye lagringsplass bør man ha på en iPad mini, om man skal bruke den til Navigering (og få plass til Norge og Sverige via ViewRanger) ??

Driver og leter etter brukte på Finn.no ...

Link to comment
Share on other sites

Det var gode nyheter @Andreas.E ?

Da kan pengeboken puste ut i lettelse, mens jeg søker meg rundt på Finn.no for å finne noen rimelige, men brukbare 16gb i nærheten :)

Er det "ram-mounts" som er tingen for å finne et feste som klarer å holde en ipad mini på plass i frontruta mens bilen rister rundt i skogen??

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

?

Nja... det kan man nog använda, men jag köpte en mycket billig iPad mini hållare från Teknikmagasinet på Sandvika. Kr 199,- tror jag det var. iPad´n har inte ramlat ner en enda gång :D och enligt @Wiberg kör jag som en biltjuv i skogen :D

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har et kjapt spørsmål:

for å kunne bruke ViewRanger på en tablet eller iPad Mini, altså jeg snakker om "built-in-GPS", må denne ha 3G eller holder det med kun wifi utgavene?

prøvde på en gammel første generasjons iPad (stor) med kun wifi, men det fungerte ikke...

innspill og viten mottas med takk:)

 

Edited by macivar
Link to comment
Share on other sites

"Word on the street" er at man må ha iPad med SIMkort for å få med GPS ja.
Det er et ofte oppdukkende spørsmål på båtforum også når det kommer til kart-applikasjoner.

Har ikke testet selv...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...