Jump to content

Recommended Posts

Nu är det bara 3 månader kvar till sommaren. Det börjar kännas mer och mer angeläget att skaffa ett flakskåp/canopy bak på flatbed'en. Visst är det vackert med canvas, men inte speciellt inbrottssäkert. Sen kan man ju så klart ha gallerdörrar innanför... Om man ser sig runt i vida världen så är de canopies som säljs gjorda i alu eller stål. T.ex. alu-cab eller RSI. Men här uppe i Norden så är de större gjorda i, ja vad heter det?

img_3699kopia.thumb.jpg.e5d3cf2f2b4d60c1c077a8fe50e8c1be.jpg.f8c2f6fd23bc7d51bb89c5559f17dd03.jpg

Vad är fördelarna kontra nackdelarna med metallcanopy kontra en sådan som ovan? Vad jag har förstått och själv erfarit med det gamla flaklocket som var alu så blir det en del kondens. Minskar man det problemet med en canopy som en i bilden ovan?

Jag funderar även på en sådan här canopy: https://www.blocket.se/annons/skane/road_box_logicline_till_flakbilen/90141128 

Dock så ser jag ju flera nackdelar och inte så många fördelar. Enda fördelen är väll bara priset som är typ hälften. Men metall, ger det mer kondens... Rullgardinsjalusier känns sårbara för fukt på vintern. Kan frysa. De som har det som lock över en pickup-bed har fått erfara det. Sen är det ju en mekanism som inte alls är lika lätt att laga i fält. Rullgardinsjalusier ger inget väderskydd när de är öppna. Till skillnad mot den svarta ovan. Där får man ju ett tak över huvudet. Just den biten ser jag dock som mer eller mindre oväsentlig.

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Jonas Andersson said:

Nu är det bara 3 månader kvar till sommaren. Det börjar kännas mer och mer angeläget att skaffa ett flakskåp/canopy bak på flatbed'en. Visst är det vackert med canvas, men inte speciellt inbrottssäkert. Sen kan man ju så klart ha gallerdörrar innanför... Om man ser sig runt i vida världen så är de canopies som säljs gjorda i alu eller stål. T.ex. alu-cab eller RSI. Men här uppe i Norden så är de större gjorda i, ja vad heter det?

Nordiske er normalt enten laget av et sandwich-materiale, eller glassfiber. På norsksolgte pickups har det vært populært med glassfiber de siste 40årene. Årsaken er at de blir svært lette, de kan lages aerodynamisk og de kan lakkes i bilens farge. Sandwich er også brukt i endel tilfeller, men de er normalt dyrere enn de i glassfiber, ikke aerodynamiske og lakkes heller ikke. Grunnen til at man lager i alu eller stål er oftest takvekt, der er de i glassfiber dårlige og ofte begrenset til 30-40kg.

 

32 minutes ago, Jonas Andersson said:

Vad är fördelarna kontra nackdelarna med metallcanopy kontra en sådan som ovan? Vad jag har förstått och själv erfarit med det gamla flaklocket som var alu så blir det en del kondens. Minskar man det problemet med en canopy som en i bilden ovan?

Største fordelen er holdbarhet og taklast som nevnt over. Kondens blir uansett et problem så lenge du har forskjellig temperatur på innsiden og utsiden, samt dårlig ventilasjon. Med god ventilasjon er ikke kondens et problem uansett, det gir også normalt mindre temperatursprang mellom inn- og utside.
En canopy i sandwich-konstruksjon er tyngre enn en i glassfiber, men den har ikke takvekten som en canopy i stål/alu. Så det blir en mellomting.
En dieselbrenner som holder oppe temperaturen og bidrar til tørrere luft i canopyen, samt god ventilasjon er nok det beste trikset i skandinavia for å unngå kondens. Ihvertfall hvis du skal sove i den.
Dersom du ikke sover i canopyen, er ikke kondens det største problemet uansett.

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en helt alm glasfiber på min pickup, den fungerer helt fint - der er ingen kondens problemer (men vi sover heller ikke i den). 

men hvis penge ikke var et issue kunne jeg godt tænke mig en alucab som kan laste mange flere kg på taget.. 

20201114_153234.jpg

Edited by Prodigy
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ja glasfiber blir det inte. Nu har jag ju en flatbed och tänker mig antigen sandwich eller metall. Egentillverkad, begagnad eller ny är inte bestämt.

Vad jag vet så kan man få de där i sandwich med tämligen bra taklast-förmåga. Det beror bara på konstruktion och material. Jag tänker mig 100kg i dynamisk vikt och jag vet att flera av de firmor som säljer sandwichmodeller går i god för det.

Preliminärt är inte tanken att sova i canopyn. Däremot att ska taktältet monteras ovan på. Ett krav är att canopyn ska vara hyfsat lätt att lossa, så att jag kan växla till att ha öppet flak. Initialt inte ute på tur, men här hemma. Sen vet jag att en canopy i sandwich eller metall kommer att vara bra tung. Det är ett annat problem.

Här är förresten en bild på den där varianten i metall som jag funderar på. Som ni ser så är det ju inte en canopy utan en ”box”. Det är så jag tänker mig oavsett material. En stor box som går att lasta av hemma om behovet uppstår.

FC2E77AA-0D6C-4DB3-B3B6-F4878406279F.thumb.jpeg.3bc37dfa61de3368d2f91e03ee106d75.jpeg
DA222C6E-679B-4D9F-B451-AB4F33716891.thumb.png.5bf8ad62ac8f23a9b6b668e080d75171.png

Just med denna modellen är det precis som jag skrev i första inlägget jalusier istället för luckor. Ok? Eller dålig idé? Ser en del nackdelar med att ha jalusier kontra gullving-luckor, men känner mig tveksam om det verkligen är några nackdelar att bry sig om.

Link to comment
Share on other sites

Jalusier har nok lettere for å sette seg fast pga gjørme og snø/is enn gullvings. Men det er jo en mye brukt patent på anleggsbiler også, så jeg tviler på at det er et veldig stort problem akkurat.

Skal innrømme at jeg likte den bokspatenten, men det spørs hvor bra den passer på et flak med sider. Jeg tror kanskje den passer bedre på flakbil uten sider. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju också ett flak med avtagbara sidor. Jag tänker inte ha lämmarna på när boxen är där.2E6C36EE-C4DE-4D76-A203-735986100D04.thumb.jpeg.8e1139ab99eb655b85450150742464c8.jpeg

Det där med gjørme, snö och is ser jag också som ett potentiellt problem. Men som du säger. En del anläggsbilar har ju jalusi. Sen är det väll inte jättesvårt att pilla bort jalusierna och sätta dit gullwings istället om det skulle krångla. Eller kanske köpa en sådan box utan jalusier och sedan tillverka gullvings själv.

77EB667F-D33D-43D8-B9C0-78EC51E10189.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En fördel med luckor är att det är relativt enkelt att fixa små trekanter utav kapellväv att fästa mellan luckorna och kunna använda dem som ”markis”. De öppnar ju såklart oftast lite väl högt, så att vatten inte rinner utåt, utan det rinner in mot taket, men det tänker jag att man löser med någon pinne i lagom längd som fungerar som en spärr för att få luckan i den vinkeln man vill och samtidigt slippa få luckan i nacken när det kommer en vindby. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just nu har jag hittat en intressant begagnad i sandwish material. Jag är tvåa på bollen så jag håller tummarna att den som var före mig drar sig ur. Luckorna är typ 55 cm i höjd, så det blir inte mycket markis av dem. Dessutom är kåpan något smalare och kortare än flaket, så luckorna sticker nog bara ut 40 cm utanför bilen i öppet läge. Begagnat är omöjligt att hitta någon kåpa som passar kant i kant med flaket, men det vill jag heller inte ha. Med den som är aktuell just nu så är flaket ca 20 bredare och 10 cm längre. Det gör att kåpan hamnar knappa 10 cm in från sidorna och baken. Det tycker jag är bra, för då får vi en fin kant att kunna traska runt på när man behöver joxa med prylar som kommer hamna ovanpå kåpan, t.ex. taktält. Betydligt bättre än att behöva stå nere på marken och knappt nå upp.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...