Jump to content

Campervan/Campingvagn - Vattenburen värme?


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Tanken slog mig nu när jag sitter och ritar min nya vagn, på det här med värme under kallare delar av året. I husvagnar har man använt vatten buren värme i urminnes tider, men många nya "campingvagnar"/offroadvagnar och plåtisar så ser man oftast (om inte alltid) dieselvärmare istället. Min solifer från 95 som jag bor i när jag jobbar har klarat sig fint i ner till närmare -30, då har den ett gäng vattenburna element samt vattenburen golvvärme, 2st 1kw värmepatroner eller drift med gasolspis/gasolvärmare med värmeväxlare mot vatten. 

Så varför verkar så många moderna byggen köra diesel istället för gasol med vattenburet?

Nackdelar 1; vikten, 2; mer komplext jämfört med dieselvärmare

Fördelar 1; bättre värmefördelning, 2; längre drifttid per volym bränsle (en gubbgissning iaf)

Gasol är ju även aningen billigare än vad diesel är t.ex, och så vitt jag märkt klarar man sig bra länge på gasol, jämfört med samma volym diesel. Eller har jag fel i min observation? 

Sen vet jag inte om det är en inbillning, men att ha en gasolspis igång som värmer vatten för att hålla vagnen varm under färd, känns säkrare än att ha dieselvärmare igång under färd (bara en magkänsla sådär spontant.)

Vad har ni för invändningar om min tanke? 

Edited by Vikingstål
Link to comment
Share on other sites

  • Vikingstål changed the title to Campervan/Campingvagn - Vattenburen värme?

I campingvogn eller campingbil er vannbåren varme fantastisk. Men i et taktelt eller en canopy blir det for komplisert og dyrt sammenlignet med en dieselvarmer. En dieselvarmer kan også tas ut av bilen og brukes til å varme en garasje eller en hytte.

I tillegg kommer varmen med en gang, med vannbåren tar det tid før varmen kommer, med mindre du kjører den hele tiden.

Mange reiser også med dårlig isolerte bygg, og da er det bortkastet å kjøre vannbåren og fyre hele tiden. En dieselvarmer brukes kun ved behov, den står ikke på hele tiden.

Så det er jo to helt forskjellige system for to helt forskjellige behov du nevner. :)

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...