Jump to content

Ledljus


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Hejsan! Jag funderar på att skaffa annat ljus till min bil, och går i tankarna på led-ljus/bar. Jag har läst diverse trådar på andra forum och inser att det är en liten djungel  

1. Är det någon som har monterat detta på sitt fordon?

2. Var köpte du ev dina ljus?

Link to comment
Share on other sites

Har haft 4x HELLA 3003 med 100watt halogen i varje. Lyser bra, brett och långt. Nackdel är att dom sticker upp ca25cm från takräcket. Nackdel om man tex vill lasta kanot. Bytte dessa mot en 54″ curved osram 500watt ledbar från Aliexpress. Dessvärre visade sig rampen vara på ca 300watt, blev blåst av kinesen som sålde den. Men den lyser ok ändå. Fördel låg höjd på taket. Lyser kort, men brett. Har kompletterat med en 126 watt 22″ bar monterad i frontbågen. Lyser upp helt ok. Med facit i hand skulle jag nog valt xenonkonverterade stora extraljus om jag inte velat lasta kanoter. Xenon verkar vara oslagbart, speciellt om man mäter watt xenon mot watt led. Det är min erfarenhet. Måste dock erkänna att jag tycker det är snyggt med ledramper om man monterar dom på vettigt sätt.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svårt det här finns otaliga trådar på internet med folk som blivit lurade, eller har köpt något dom trott varit bra, för att sedan få in vatten och led som slutar att fungera. Jag har idag två stycken halogen lampor på 100w som extraljus. Dom gör en bra jobb, lyser långt men väldigt smalt. Kunde tänkt mig något som lyser brett/sprider bättre. Kanske jag hellre skall byta halogen mot Xenon och så en liten ledramp för körning i skogen på natten som lyser brett. Någon annan som vill dela med sig sin erfarenhet 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Ja ledljus er nesten håløst. Jeg har også prøvd å finne noen som ikke er en "Jeep" men som fungerer rett så bra. Jeg kjøpte noen små fra ebay fra en v-liteway. De er bare 18 watt, cree. Men virker bra jeg har bare testet dem i garasjen. Har ikke prøvd de in real life enda. Time will show. http://www.ebay.com/usr/v-liteway det var rask servise og han har bra statistikk. Så jeg stoler på at de led han solgte meg er av ok kvalitet. Kjetil ps "jeep... just empty every pocket"   

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2016-03-14 at 14.07, Gäst sade:

Hejsan! Jag funderar på att skaffa annat ljus till min bil, och går i tankarna på led-ljus/bar. Jag har läst diverse trådar på andra forum och inser att det är en liten djungel  

1. Är det någon som har monterat detta på sitt fordon?

2. Var köpte du ev dina ljus?

Hej,

1. Ja, har monterat ledramp (se bild)

Kommer inte ihåg exakta mått, men ca 150cm bred. Råkopia på VisionX tror jag bestämt.
Lyser upp helt sjukt mycket den närmsta biten framför bilen, och mycket åt sidorna, dock inte så långt men tillräckligt för mig, jag kör sällan mer än 70-90km/h, speciellt på natten där sådant här ljus behövs :)
Vill du se långt så rekommenderas nog Xenon-ljus. Jag har ett par Biltema X-ljus för räckvidden (de med blå ring) som skall bytas ut så snart jag hittar Xenon som passar mig.
Kan vara skönt att kunna blända älgar, kameler och lastbilschaufförer på 1km håll ibland ;)

IMG_0332.JPG

2. Min säljare har tydligen lagt ner verksamheten, men kolla på ebay, det finns massor. Tyvärr kan det nog vara lite si å så med vad de säljer, satsa på hög rating.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har 3 stycken Vision X Light Cannon 50w med spridningslinser, dom lyser sämre än de 2 Xenon-konverterade NBB som sitter på arbetsbilen.

Nackdelen med Xenon är väl uppstartstiden, men jag skulle ändå välja Xenon före LED om jag skulle köpa extraljus idag.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tror jag skall starta lite försiktigt, och testa något enklare som bakljus eller ljus till rampen på taket.

Har ju som sagt läst otaliga trådar på otaliga forum om både ramper som läcker vatten, eller dioder som brinner efter kort tid. Det är ju inga små summor heller om man skall ha något bra.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mr Eriksson - jag har ett par Hella Xenon " 1000 metare " du kan få testa. Vi måste bara gräva fram ett par ballaster som kan driva dem. De ger ett våldsamt ljus, lite smalare ljusbild än en ramp, men med en rejäl räckvidd. De är dessutom CE märkta och är godkända hos BT.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rigid sr2 er å anbefale. Selv har jeg 2 ledbarer fra ledmyway.no som jeg er ganske fornøyd med. En 30" på fangeren og en 50" på taket. Har kufanger med 4 nbb alpha 225 70w xenon fra geimport.no som jeg bruker i vinterhalvåret for se ekstra godt.

Bilde 1: Kun ledbarer (beklager dårlig kvalitet)

Bilde 2: xenonbøtter og hovedlykter

image.jpeg

image.png

Edited by Krokan
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...