Jump to content

Körning på strand i Danmark!


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators
Hejsan! Nu väntar jag bara på en Dansk medlem :) som kanske kan svara på detta, eventuellt om någon av våra medlemmar vet svaret. 1. Är det bara på vissa stränder man får lov att köra bil, eller gäller det alla stränder som inte är innanför naturreservat?
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket det så er svaret ja. Vi hadde planer om å reise ned til Danmark 5-8 mai iår så jeg sjekket det opp ifjor høst. og da var svaret at man kunne kjøre fritt på stranden i norjylland . "Ingen parkeringsplass ved stranden? Finner dere ikke parkeringsplass, så fortvil ikke. Det er nemlig ikke parkeringsplasser ved Løkken Strand, meningen er at man skal parkere på stranda! Så enten parkerer dere ved påkjørselen til stranda, noe mange velger, eller så tar dere bilen til det stedet på stranda dere vil ligge." sakset fra visit denmark.no og iflg Finn Nörlem formannen i landcruiser klubben i Danmark kunne man kjøre på stranden året rundt dersom ikke det var satt op skilt. Som kunne skje ved stormer mm.
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Lite av det samma som jag funnit ut av. Lägger upp planer för körning i förbindelse med träff i starten av Juni. Vet av flera att Løkken är ett väldigt fint alternativ, det samma är öst om Hirtshals. Är ju väldigt enkelt och ganska billigt för oss i Norge med båt över.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er skiltet på de stedene man ikke får lov til å kjøre. Har kjørt mye, også syklet på strendene fra hirtshals og nedover mot skagen. Og på andre siden, altså løkken/blokhus siden. På løkken siden, kan man faktisk kjøre 12 mil på strand, men da er det greit å være flere biler, for et par av elveutløpa kan være bløte. Så man setter seg fast, å det Er ikke så mange trær og feste vinsjen i? er også jækla moro med sykkel og masse medvind, den ene gangen tråkket jeg nedover i ca 45 - 50 km/t med vinden i ryggen. 

IMG_20160224_193349.thumb.jpg.be74a1711c73f89271fe9c7b9d011d95.jpg

IMG_20160326_113628.thumb.jpg.d3f8423ada3b47fee49725e53819471f.jpg

Ble mye oppmerksomhet da jeg kjørte på en hval?

IMG_20160224_141052.thumb.jpg.149048797fb2950609307e10cefd5ca9.jpg

Å så møtte jeg en hyggelig fyr som kjørte tesla 

IMG_20160804_103116.thumb.jpg.aa3762dec81e5a6fd1d45eeb5617af62.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Vi hade det otroligt trevligt förra året vi var i Danmark och körde. Körningen är ju inte nödvändigtvis så avancerad (visst kan man köra fast), men det är något speciellt med att köra på en strand vid sidan av havet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Slik eg forstår det, er havneutvidinga i Hirtshals slik at motorisert ferdsel der idag ansjåast som "uønska". Det er i det heile sterkt begrensa kor man før kjøre.

Løkken-Blokhus med meir er jo kjent.

Rømø er et "paradis" men begrensa med camping, mykje godt likt som på stranda ellers. Det er ikkje ufarlig å ferdes aleine.

Nord & sør av Hanstholm er det vanvittige errosjonar & høge "kanter" som bryt ut i sjøen. Man har tildels evakuert folk så å ferdes her bør skje med forsiktigheit.

Eg har ein Offroad-Kolega & kamerat i Hanstholm som har kjørt i "årevis" langs strendene i DK, han seier dette er sterkt begrensa idag. Å planlegge ein fast tur "idag" som skal kjøres om 3 veker er i hans oppfattning ikkje lenger mulig slik han vurderer situasjonen. Så i den grad man skal lytte på lokale råd..... :-0

 

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man ikke skal ferdes på stranda i hirtshals, er at de mudrer. Altså de suger vann og sand opp fra bunnen der båtene går, og pumper det opp på stranden. Som gjør at stranden blir som kvikksand. 

Men når du kjører av båten i hirtshals, så kan du svinge inn ved akvariumet å kjøre på noen småveier. Så følger du første skilt ned til stranden og kjører på uggerbystrand et stykke, så må du opp til veien igjen og ned ved Tversted, derfra kan du kjøre et godt stykke nedover.  Det er tydelig skiltet der du ikke har lov til å kjøre. Men det er jo ikke lov til å kjøre rundt i sanddynene. Er ikke veldigt krevende, men jeg har dratt opp mer en en danske når jeg har cruiset på stranden.

En gang møtte guttungen og jeg en buss, som hadde satt seg godt fast. Å der står det 18 stykker å skyver på bussen som har sunket i sanden. Vi kommer med hiluxen og spør om de trenger hjelp, så ser de litt skeptisk på hiluxen å tviler på at den klarer å dra opp bussen. Setter gode gamle luxen i 4x4L og uten antydning til slit drar luxen opp bussen. Å det var bra for det hadde samlet seg ganske mange tilskuere☺ 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke helt ut til skagen, må ta opp ved et sted som heter skrivaren. Er også skiltet med et forbud skilt litt nedenfor tversted, men der står det under at det gjelder 20m fra vannkanten, så over det går det greit. 

Svigers har sommerhus i danmark så det har blitt endel strandturer, er jo bare to ting man kan gjøre i danmark, enten kjøre rundt på div loppemarkeder eller sitte å drekke øl.

Men gleder meg til sommeren når jeg skal prøve jeepen på stranden, toppløs og dørløs. Og kanskje med en ekstra tank, så jeg kan få med litt billig diesel hjem? 

Skulle vært satt opp en overlanding tur i danmark, kombinert litt kjøring med kroferie? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...