Jump to content

Ombyggnad - Land Cruiser


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Hej,

Har ända sedan jag såg Toms bilar på riktigt sommaren 2014 så har det kliat i fingret på köpknappen.

Nu har jag i vilket fall kommit så långt att jag börjat undersöka huruvida det är möjligt över huvud taget att bygga en sådan bil och få den godkänd i Sverige.

Har kommit fram till följande efter att ha pratat med Transportstyrelsen och en besiktningsingenjör:

1. Bara för att bilen blir godkänd i Tyskland innebär det inte att bilen med automatik är godkänd i Sverige, det är de nationella lagarna som gäller.
2. För att bilen skall kunna bli godkänd direkt av bilbesiktningen krävs godkännanden av ändringarna av Toyota (eller resp tillverkare), det känns minst sagt som Mission Impossible (Arctic Truck har det tydligen).
3. Vägen fram verkar vara Ombyggt/Ändrat fordon godkänt av SFRO
4. Har skickat in önskemålen till SFRO för ett lite besked vad de tycker/tror i denna fråga.

Så har jag även lite frågor till församlingen :)

- Någon som gjort något liknande och lyckats besiktiga den med framgång? Det är alltid bra med lyckade exempel att hänvisa till.

- Finns det någon svensk firma eller kanske entusiast som bygger sådant här eller liknande (OBS! måste var firma/person med erfarenhet och koll, jag har inte råd med misstag när det gäller detta OBS!)?

Jag tänker mig en blandning av Toms bilar och dessa

Jag vill inte laga mat inne i bilen, utan ha utomhus kök med möjlighet till matlagning inne om vädret skulle krångla. 
Som Andrew säger, living outside the car, sleeping inside. 

Men det är ett senare bekymmer, först gäller det att få ett förhands OK, helst skriftligt, surt att ha byggt om bilen och sen få tummen ner, det hade svidit ;)

All input uppskattas när det gäller byggandet.

Kanske kan tillägga, nej jag kan/vill inte bygga själv.
Har inget garage och ganska dåligt med tid, plus att för att göra något bra så behöver man nog göra det minst två gånger, jag vill ha detta bra med en gång ;)

Fina bilar :) Lovley English 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vad är det som är så speciellt med Toms ombyggnad så att bilen måste ombesiktigas? Ändrar de hjulen/ bredden eller något som påverkar bilen så pass att det är reellt? Eller krånglar dom bara för att dom kan - dom däringa myndigheterna ;) .

Blir det inte ont om plats till er om ni gör den ombyggnaden mtp sovplats?

Odd Joar har ju lyckats få in en liknande ombyggnad i Norge så då borde ju Sverige vara en WiP eller?

 

Link to comment
Share on other sites

Mja, de krånglar när det gäller klippa upp taket och sen förlänga bilen. 
Det påverkar de balkarna (de kapas mao) som går längs med  B och C stolparna.

Sen skall det ju ändras till 4 sittplatser istället för som idag 5.

Sovplatser kan bli lite trångt, men det får gå. Herr K lär väl inte följa med Mor å Far på sommarsemestrar länge till, fast han har bokat plats för USA 2018 :)
Enligt Tom så skall det i vilket fall gå att få till. Sen är planen som sagt att det är sleep in, live outside bil, det ökar väl platsen på insidan lite.

Tyvärr har ju andra länders regler inget alls med Sverige att göra, men det är väl trevligt att Norge kan framstå som föregångsland nån gång ;)

Edited by MrWIB
svenskan
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det blir några problem med en sådan ombyggnad så länge fordonet du bygger på har en ram men vad jag tror har ju egentligen ingen betydelse.

Prata med Fordonsprovarna i Kungälv  http://www.fordonsprovarna-kungalv.se/ jag pratade lite med dom om mitt släpkärre bygge när jag registreringsbesiktigade 45:an.

Det är vettiga killar som är fordonsentusiastet och vet hur man skall tolka regelverket på rätt sätt .

/ Mecki

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för input Mecki.

Själva ombyggnaden verkar inte vara något problem i sig, det som han jag pratade med hakade upp sig på var att kapar du upp taket så kapar du även de tvärgående takbalkarna vid B och C stolparna  (kanske finns fler?). 
Detta skulle då påverka hållfastigheten i bältesinfästningar för bakre säkerhetsbälten (och kanske hela bilen?).
Jag skall kolla med Tom hur de löst det, de kanske har intyg från Toyota, då är det löst :) eller så har Tyskarna helt enkelt inte samma regler när det gäller kapande i tak på bilar.
Nu när jag tänker på det så verkar man kunna kapa taket och bygga cab av bilar, så det borde finnas en väg runt det hela.

Ringde Fordonsprovarna och de hänvisade till en besiktningsingenjör, misstänker (hoppas ;) ) att han kommer svara samma som den besiktningsingenjören jag redan pratat med (enligt Transportstyrelsen så är de skolade att svara exakt samma :) ).
Så jag avvaktar vad SFRO kommer att säga.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att reglerna ändras över tid, men då jag körde banracing behövde jag något att transportera min racebil på och då jag inte hade "E"-kort så var släp uteslutet.

Jag köpte en Mazda E2000

18927322337.jpg

dock (ej den på bilden, endast som exempel) har den typen ett axelavstånd på endast 2600mm vilket gör flaket för kort för biltransport.

Jag förlängde ramen med 1 meter så att axelavståndet blev 3600mm och fick detta godkänt genom att ha bra och ordentliga beräkningsunderlag både på orginalramen och på den förlängda, dvs böj-motstånd och hållfasthet.

Jag har bara papperbilder på bilen, ska se om jag kan uppdater med en repro senare i dag.

 

Axelavståndet ökade med ca 70% medans ramen gjordes 74% starkare. Den blev godkänd på först försöket.

 Det bör mao inte vara något problem att få igenom en ombyggnad av en Land Cruiser eller Land Rover då dom har självbärande ram.

Det är däremot mycket svårt på en självbärande kaross.

Om man ser på förutsättningarna att såga ur taket så är det i första hand "takramens" motstånd mot att vikas inåt vid en olycka som kan efterfrågas. På Land Cruiser (HZJ tex) sitter det ett antal ganska klena plåtvinklar mellan höger och vänster sida av "B"-, "C"-stolpe osv.

Med en profilerad plåt som svetsas in längsgående i takramens sidor och som dessutom fungerar som anslutningsyta för taktält eller "pop up roof" så kan man relativt enkel åstadkomma en starkare lösning än original. Att bevisa detta för besiktningsingenjören kan kräva en del räknande men det är helt klart möjligt att få godkänt.

Vikten på det ursågade taket bör vara ung det samma som vikten på profilen, var vid tyngdpunkten på bilen, ur det perspektivet, inte påverkas nämnvärt. Att sen andra delar som sätts dit väger mer, det blir då beroende av vilken konstruktion man väljer.

Jag har för avsikt att göra något sådan på min HZJ, och sen är det enkelt för andra att följa efter så länge man jobbar med samma profil och material.

Återkommer med bild som sagt så snart möjlighet finns...

 

/MWP_20160805_16_04_05_Pro.jpg

WP_20160805_16_04_22_Pro.jpg

WP_20160805_16_04_43_Pro.jpg

WP_20160805_16_05_53_Pro.jpg

Edited by MFI9
Bilder infogade
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

För er som följer detta och just nu sitter och biter på naglarna av spänning (istället för att följa det där idrottsjippot som håller på på andra sidan jorden ;) ), så kan jag meddela att svar inväntas från diverse instanser någon gång slutet nästa vecka.

Dags att börja krossa spargrisar ... vem fan behöver pensionsspar! :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inte mycket nytt här, men kan meddela att väntetiden på att börja bygga hos Tom är 9-10 månader ... byggtid okänd ännu.
De kollar om det går att få fram några TÜV intyg, jag håller tummarna.

De påstår att det är lättare att få in ett ombyggt fordon till Sverige (det finns en begagnad LC100 4 sätes till salu hos dem) än att få det godkänt här, någon som har koll/erfarenhet av det? 
Jag har inte hunnit kolla hos myndigheterna själv ännu ...

 

Link to comment
Share on other sites

Vill bara påpeka att det inte var min mening att spamma sönder din tråd med en massa tramsiga sportbilar med dålig markfrigång.

Syftet var bara att visa vad som går att göra om man läser på och bygger rätt.

 

/M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så här ser Fält 71 ut i regbeviset för tävlingsbilen på bilderna ovan, dvs den med taskig markfrigång:

T31B MOTORN ÄNDRAD
T71E SKYDDSBUR

Övrigt
MOTORN FLYTTAD,TANKEN ÄNDRAD
INFÄSNTNINGAR FÖR FRAM OCH BAKAXEL ÄNDRADE
FRAM OCH BAK SKIVBROMSAR

 

Så det går att få igenom en hel del...

 

Nu ska jag va tyst här :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...