Jump to content

GPS/Navigasjon


Kenzo
 Share

Recommended Posts

Hej,

Själv använder jag iPad med diverse olika navigeringsprogram, funkar hur bra som helst. 
För extra säkerhet så har jag med en Garmin Montana för "offroad"-navigering.
Eftersom man aldrig kan ha för mycket saker med sig i bilen har jag även en vanlig Navigon bil-gps, men den kommer nog pensioneras nu.
Jag skulle säga att i 99% av fallen så klarar du dig bra med en iPad och rätt navigerings-app, det som kan vara lite trixigt är att hitta rätt app.

Jag använder i huvudsak: Gaia-GPS för "offroad"-navigering,  Sygic och Scout för vägnavigering.

Det finns även (som jag har men använder mer sällan): Wikiloc, jättebra om man vill använda andras spår, bara att ladda ner till appen och navigera iväg, tyvärr suger själva navigerings interfacet.
maps.me, Topo Maps, HERE WeGo och Galileo, har dem som sagt men använder dem sällan.
 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ok.    En ipad er jo det enkleste klart. Har kikket en del på Land Cruiser Klubb Norge sitt forum , der jeg så mye av Islands bilene hadde Kartplotter i bilen. Da har man ett robust system med alle muligheter og. Men utfordringen blir jo å legge inn topo kart på kartplotter som leser sjøkart. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

En kartplotter klarar att läsa alla typer kart så det är egentligen inget problem. Sen är frågan om vad som är mest praktiskt - en kartplotter kan BARA hjälpa dig med navigering medans en Ipad eller laptop ger fler funktioner - musik, film, mail etc.

Jag har varit i samma situation själv när jag funderade på hur jag skulle lösa navigeringen i min bil - jag kom så långt som att köpa extra kablar och fäste till min plotter jag har i båten för att kunna skruva in den i bilen innan jag insåg att laptop var vägen att gå. Dels pga plats men oxå det jag nämnde tidigare - fler funktioner.

 

Link to comment
Share on other sites

Kan lage til en review på det :) 

Nå koster en GPS fra Bad Elf ca 1800 +/-. Jeg kan gjøre det veldgt enkelt og bare gå på finn.no og kjøpe en 64GB iPad med Sim/GPS for samme prisen. Men er og nyskjerrig på Elf. Så får se hva jeg finner ut :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 years later...

hej!

på vår Estlands resa augusti -22 så hade vi premiär för OSMAND https://osmand.net/ på en android tablet. Måste säga att det funkade bättre än förväntat. bra kartor ( finns till hela världen) , och smidig navigering. går och söka på koordinater eller namn. 

tillsammans med RMK app https://www.rmk.ee/organisation/rmk-mobile-app så hittademan lätt platserna var vi ville övernatt osv. 

 

//JAnne

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...