Guest munkensbilder Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 (edited) Då var navet och stängerna klara. Nu är det pressen/tyget som gäller samt hur jag skall fästa pressen/tyget på bilens långsida med karborr. Då stängerna är 2meter långa får jag inte plats vid lyften utan behöver flytta bilen. Just nu har jag ingen koppling i Pajeron så fortsättning följer vid ett senare tillfälle. Med Tips av Carl har jag köpt koppling för 900kr utan moms i England. I Sverige kostar kopplingen 3875kr. Då blev det en massa extra som alla remmar och packningar, vattenpump osv.. Plasman kom fram och plåt skars till. 4mm Galvad plåt Övre fästen sitter skruvade med plåtskruv men skall bytas ut mot M6 och "poppnuts" i baljan. 4+4 skruv så lyfter jag av hela anordningen. Får se om det blir en låda i Aludurk eller påse för pressen/tyget eller om jag lägger på den manuellt varje gång. På långsidan blir det ingen stång utan tyget blir fäst med Karborr på en list, bakre stång är åxå 2meter vilket ger ett 80cm utstick på höger sida vilket är nödvändigt om jag står med öppen bakdörr, Hela markisen blir helt vind och vattentätt mot bilen. Sen monterade jag fast kameran i fram. Med sin display på instrumentbrädan. Surfplattan har en GPS-puck och Gröna kartan installerad. Hade helst velat haft min 12" Laptop men då blir det för mycket laddningskablar samt att det är enkelt att ha detta tangentbord i knä när jag kör.. Ett bra komplement till den vanliga GPS'en Edited February 8, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 (edited) Att byta kamrem kan ibland vara klurigt och oftast är problemet att kammen snurrar 1st kugg under tiden man spänner upp remmen. Därför har jag som vana att alltid märka upp dreven och motsvarande på motorn. Sen märker jag även upp kamremmens placering på dreven innan jag lossar remmen, tar den nya remmen och gör lika markering på den och monterar. Har bättringsfärg som jag köpte på Jula och märker med. En van mekaniker brukar sätt kammen ungefär ett kugg fel när han trär på remmen. När sedan kamremmen spänns drar den kammen rätt. Om det nu är en V6a med 4st kamaxlar kan det bli ett jäkla av med och på med remmen innan det blir rätt. Och tro mej, jag har bytt ett antal under mina verksamma år. Därför märker jag även upp kamremmens placering på dreven med en punkt innan jag demonterar remmen. Tar den nya kamremmen och märker den identiskt (räknar kuggen) Då är det bara att montera efter märkningen och sedan kontrollera att kuggen står rätt mot motorn. Alla moderna bilar har verktyg/stoppar för att låsa dreven vid rembyte men för för en liten bilverkstad som jag är det omöjligt att ha sådana. Svårt att förklara och kanske svårt att förstå men gör mam på detta sätt så spar men mycket tid och tid är pengar. Dom 2st kamdrevens streck är bara att flytta över till remmen. Vevaxelns markering är på ovansidan så där får man göra ett till på undersidan för remmen. Same Same but different. Edited February 9, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Innan jag gick in igår kollade jag "framåt" kameran. Anledningen till frammåtkameran är att jag ser inte vägen framför mej förrän 4meter. En sten osv kan glömmas bort på den tiden. Provmonterad innan grillen skall målas. Den bakre kameran får vänta för jag har redan haft ut inredningen 2ggr för att dra kablar. Man kanske skulle göra som man gör på hus. Dra några extra rör för framtida bruk. Det jag ser är ca 0.5 meter från bilen. Bilden är tagen i Natta Svarta helt utan belysning. Edited February 9, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Hvordan gjør du mtp at møkka fester seg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 hmmm... Det var en kort fråga/mening men Mökka betyder väl skit. --> Hur får jag bort skiten på linsen??? Jag stänger locket på linsen när den inte används. Var det rätt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 1 time siden, munkensbilder skrev: hmmm... Det var en kort fråga/mening men Mökka betyder väl skit. --> Hur får jag bort skiten på linsen??? Jag stänger locket på linsen när den inte används. Var det rätt?? Møkk er skit ja. Ok, tenkte du skulle bruke kameraet i offroad kjøring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Nu hatar jag lera och försöker hålla mej ifrån sådant Mökk. Men i somrast när jag var i Molde åkte jag över en översvämmad ställe med 3-4 dm vatten och det var fullt med sten under vattnet. Körde då på en sten så jag trodde bilen skulle gå sönder. Då skulle jag haft denna kamera. (nu är inte denna bild från Molde men en liknande situation) Cherokeen har haft sin kamera där i 7år och fungerar än Hittade en bild från Molde/Trollkyrka och floden jag åkte över. Det var då jag märkte att jag hade ett rosthål i golvet. Edited February 9, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 (edited) Är jag bonde eller inte?? Edited February 10, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 (edited) Jag har kört Folkrace med Volvo 142, Jag har kört Dragracing med trimmad Detomasa Pantera 351C 4V motor. Jag har kört Banracing med Ford Mustang 289HP. Jag har kört Banracing med BMW motorcykel och jag har kört Rally med Volvo Amazon ( ja jag är så gammal). Den anda gången jag varit rädd för mej själv har varit i Rally. Edited February 11, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 Har lånat en DIA skanner. Riktigt kul att titta på alla bilar jag byggde på 90 talet och min fru var ofta med. Skruvmejseln i högsta hugg då förgasaren flödade. 351C 4W som hade suttit i en Detomasa Pantera med 500 originalhästar och sedan trimmad av mej till ca 700hk. . 1987 körde jag upp för min dragracinglicens. Detomasa pantera var Fords motsvarighet till Ferrari F40. Med lustgas utvecklade en sådan motor ca 1000hk. (ej min bil) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 18, 2017 Share Posted February 18, 2017 Vi hade vår 14dagarskörning idag. Det var halt, riktigt halt om man inte är fulldiffad och lågt lufttryck. Kul har vi och vi behöver bara vara 5-7st på våra körningar. Vår slutna FB grupp heter ”vuxna män gör roliga saker ihop” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 18, 2017 Premium Member Share Posted February 18, 2017 "Problem" haveri eller bars lite utmaningar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 (edited) Jag fick åka hem 2 hjuls driven då jag körde av en drivaxel som det sista jag gjorde. Det negativa med att köra full diffat. Killen i gröna granden hade sönder sin främre kardan då hans bil är en 96a med "low pinjong" vilket ger kraftig vinkel på kardan. En timme senare var min bil hel igen då jag just skrotat en grande och hade reservdelarna. Edited February 19, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 19, 2017 Premium Member Share Posted February 19, 2017 Det går bra att köra sönder dem även utan spärr fram. ? Jag har lyckats köra av VF två gånger trotts öppen diff fram. Båda gångerna har visserligen varit på trialtävling då man kämpar in i det sista för att komma framåt i lägen då man annars kopplat vinschen. På min är det dock själva cv-knuten som gått sönder, troligen på grund av för mycket belastning i ytterläge! ? Köpte därför ett par drivaxlar från XJ och nu sitter det axel med knutkors VF, på högersidan får den gamla sitta kvar så länge den hålller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 19, 2017 Share Posted February 19, 2017 (edited) Efter vår offroadtur igår hämtade jag en stor smörgåstårta, satte på vedbastun och drack ett par öl med en kompis. Har länge undrat hur värmen i taktältet fungerade så jag drog iväg kl 12 i natt till ett av mina grillställen 3km hemifrån. Bilen stod i garaget och var redan varm. Gasvärmaren tändes och när jag vaknade hade jag mellan 15-20 grader varm i tältet och det var 0 grader ute. Har fortfarande inte satt in en ventilation för jämnare värme men jag var tvungen att stänga av elmadrassen för det blev för varmt. Min personliga uppfattning är att det är fukten som gör att man fryser och öppen låga ”äter” upp fukten. Sen idag söndag åkte jag och Junior en rekrunda på 4timmar och hittade nya roliga vägar till nästa träff. Några av mina favoritplatser att porträttfota på låg efter vägen så jag visade Junior dessa. Det som kommer härnäst är att montera den nya lilla Grant ratten, en sportstol från Biltema samt några lådor/väskor bakom bakhjulen i stället för Jeepdunkarna jag hade förra året samt fortsätta på min ”Munkwing” Edited February 19, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 22, 2017 Share Posted February 22, 2017 (edited) Två timmars körning inklusive korvgrillning är mer än ingenting och det var just vad jag och junior gjorde idag. I helgen har Ludvika motorklubb sin månatliga körning på motorbanan men den skiter jag i då jag tycker det är mycket roligare att åka från A till B i skog och mark som vi 3-5 kompisar gör. Jag och Junior har nu fått ihop en fyra timmars tur med varierande åkning. På torsdag skall vi fortsätta leta nya spår så vi får ihop en 6-8 timmars tur till nästa kompisåkning. Edited February 22, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 22, 2017 Share Posted February 22, 2017 Efter jag bytte koppling på Pajeron blev spaken till fördelningslådan stum. Man är tvungen att ta bort spaken vid demontering. Jag gick då ut till min reservdelslåda och den var lika stum. Orkade inte bry mej utan gick in. Plockade idag bort spaken igen och jag hade satt dit spaken åt fel håll. Jag såg ingen skillnad men nu funkar bilen som den skall. Trotts 35år som mek gör man detta… Det var riktigt halt idag. Skulle upp för en backe på en gruvdamm men kom inte upp. Problemet är att åker man ner i diket så är det ca 50m djupt, därför vågade inte backa utan vinschade mej upp. Sen får jag lära mig att inte köra fast och då lägga in 4x4. Dom automatiska naven kräver att man kör en meter eller två innan det funkar. Något helt nytt för mig. Jag kör på en konstgjord gruvdamm med ca 25meter upp och sedan 25meter djupa kanter Kom inte upp och vågade inte backa ner. Uppe efter 25-50meters vinschning Det blev ingen korv på mitt favoritställe i dag. 3km hemifrån Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 (edited) Har haft en fotoklubb på besök i dag och vi var under jord och fotade. Att måla upp ljuset med en ficklampa och 1 minuts slutartid är en själslig tillfredsställelse. Sen hade jag med mej 3st blixtrar som jag placerade ut på passande ställe och dom aktiverades trådlöst av en sändare. Ett gaslager och en transformatorstation besöktes. Nu var det inte jag som skulle fota utan dom men han med 3st bilder innan dom kom. Edited February 23, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Varje år är jag och tittat på denna tävling. Då jag tidigare tävlat i motorsport vill jag bygga något kul, inte offroad utan någonting med hög hastighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 (edited) Har en kompis som Mountainbikar och kan dom flesta vägarna/stigarna. Vi tog en korvgrillningstur på 5timmar idag. Nu har jag fått ihop 5 av 8timmar till nästa körning som jag skall guida. Kul Kul... Detta är den 7nde filmen om mina offroadkörniningar denna månad. Det enda som inte var kul är att huset till framvinschen gick sönder. Troligen av dåligt underhåll. Får ta den bakre från Pajeron och svetsa den trasiga till Pajeron bak. Om inget oförutsett händer skall jag hämta en till XJ och skrota på onsdag. Har redan sålt delar för mer än jag ger för den. Edited February 26, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 (edited) Apropå spår. Några spår gör jag inte men jag slutade räkna GPS punkter i Norge efter 200st och då hade jag många kvar. Sovplatser med och utan Toa, Hytter, badsjöar, överfarter samt alla ställen av olika slag. Sen var det GSP punkten på vattenfallet ovanför Älvdalen. Edited February 26, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 11 timer siden, munkensbilder skrev: Har en kompis som Mountainbikar och kan dom flesta vägarna/stigarna. Vi tog en korvgrillningstur på 5timmar idag. Nu har jag fått ihop 5 av 8timmar till nästa körning som jag skall guida. Kul Kul... Detta är den 7nde filmen om mina offroadkörniningar denna månad. Det enda som inte var kul är att huset till framvinschen gick sönder. Troligen av dåligt underhåll. Får ta den bakre från Pajeron och svetsa den trasiga till Pajeron bak. Om inget oförutsett händer skall jag hämta en till XJ och skrota på onsdag. Har redan sålt delar för mer än jag ger för den. Ser utrolig fint ut. Hvor bor du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 4tim 21min mellan Oslo och Ludvika = 318km Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 (edited) Modifierade så en XJ kardan med dubbelknut och knutkors passar en ZJ. Fick den på 2/10mm. Edited February 27, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 (edited) Projekt "Hill Billy" del 1: Tänkte visa hur en "riktig" plåtslagare arbetar. Skruvar fast en plåt med 2st skruv. Ritar av på baksidan: Falsmaskinen Punktad på ovansidan efter även kört den i "Krymp och sträck" maskinen Och sedan minimalt med spackel. Nu är det en bil för ca 25000kr så det finns gränser på hur mycket pengar reparationen får kosta och jag får anpassa mej efter kundens önskemål. 4st skärmkanter tog ca 8tim att fixa = 3840kr vilket blir 1000kr/st med material. Detta är vad kunden ville ha och då är alla nöjda och glada. Här har det även tillkommit Rockslides och en karosserihöjning i form av Ishockeypuckar. Höjningen kostade 200-300kr i material. Bockade även till ett flaklock Ishockeypuckar Edited February 27, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now