Premium Member Lars 9k Posted December 26, 2016 Premium Member Share Posted December 26, 2016 Se nu till att du inte blåser bort och lycka till med resan åter till fäderneslandet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 (edited) Äntligen, äntligen, äntligen. Nu kan jag åka hem och slappna av. Jag kan dö med ett leende på läpparna. Då 134'an var stängd åkte jag till Sauda endå. Den stängda gruvan var vidöppen så jag slapp repa mej ner i ett schakt. Väl inne i gruvan fanns det färdiga rep så jag klättrade upp och ner. Hit och dit. Största problemet var att komma över forsen då den ordinarie vägen till gruvan har rasat. Vadarbyxor och 50meter rep fästes i ett träd. Repet fastsattes i en specialkarbin och jag kom över. Alla bilder är tagna med telefon och min hjälmlampa som belysning. Det är natta svarta i en gruva. Första man ser är denna skopa Dörren till gruvan var öppen Tyskarna hade denna gruva som vapenförråd så många dörrar var det Rälsen låg delvis kvar Sen den berömda tunnan På vägen ut var detta en fin vy, 134 är öppen så jag är Snart i Rjukan igen Edited December 27, 2016 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 27, 2016 Moderators Share Posted December 27, 2016 Vilket äventyr Munken! Mycket spännande att följa dina äventyr - keep it up! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 (edited) Jag var även där i Juli men då var hela området fullt av byggarbetare. Några bilder om det är några Svenskar som inte sett Norge på vintern. Magiskt att åka över Haukelifjell idag. Nu är dessa bilder från RV13 norr mot Röldal samt fv520 söder mot Sand Fortfarande mobilkameran. Edited December 27, 2016 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 (edited) Hemma efter 7nätter och 220mil samt 300l bensin. Gjorde allt jag skulle utan den guidade glaciärturen vid Stryn då guiden blev sjuk samt vandringen till Skommarnibbå. Resans höjdpunkter var Via Ferratan i Hemsedal, julafton i grottan samt Gruvan. Blev även hembjuden till en medlem och det tackar jag för men vi får ta det i vår i stället. Nästa resa kan bli sista månadsskiftet april/maj om det vill sig väl. Sen tog jag hela 15 bilder med min riktiga kamera. I detta väder klättrade jag till Hemsadalsfjällets topp Väg 52 Formation i ett vattenfall Julegrottan Diverse God fortsättning och gott nytt år. Edited January 2, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Efter jag blev så otroligt sugen på Pommes i Norge sist köpte jag mej en korv med Pommes för 55kr. Det var "tillbud" och barnportion. När nu Lidl hade tillbud på em pommeskokare köpte jag den och provade att göra pommes i Pajeron via omformaren. Det gick bra och kommer säkert på plats i Pajeron på mina resor. Satte dit ett gångjärn och delar av en kökslucka. Som rymmer en pommeskokare Jag satte till slut dit gummilister för att täta taket. Då jag torkar golvvirke inför måndagens jobb har jag på lite extra värme i verkstaden. Hade det inte varit för att jag just kommit från Norge hade jag åkt dit igen. https://www.dnt.no/aktiviteter/839108/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 30, 2016 Premium Member Share Posted December 30, 2016 Där går det fort att torka rvätten också om det kniper! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Jag har 3st stora intresse. Gruvor och grottor och därför tillbringade jag julen i en grotta. Offroad har jag lekt med i 30år. Därför åker jag Offroad på nyår. Mitt tredje intresse är att smeka en mjuk kvinnorumpa. Hoppas jag får göra det till midsommarafton i alla fall. Gott nytt år i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted December 31, 2016 Administrators Share Posted December 31, 2016 Det är några riktigt fina resor du gör Munken! Skulle nästan tro att du inte gjorde annat än reser Tack för alla fina bilder! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 31, 2016 Moderators Share Posted December 31, 2016 Gott Nytt Munken - jag håller en tumme för att " Midsommar " kommer fortare än så . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 31, 2016 Premium Member Share Posted December 31, 2016 Gott Nytt År @munkensbilder och alla andra!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 OK, jag har ett 4dje intresse åxå: fotografering under jord samt porträttfoto. Denna bild är 80 meter under jord helt "Natta Svarta" i en stor gruvsal. Man belyser taket med en ficklampa och vattnet blir som en spegel. Slutartid är 2 minuter och bländare f22. Bilden fick fotopris i en Nationell utställning. Efter bilden tog jag min gummibåt och paddlade in i origo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 (edited) Har just kommit hem från en nattlig UE. Djungeltelegrafen sade att Ludvikas stora bergrum var öppnat under dagen. När jag kom hem och tömde min actionkamera hittade jag en timmes film från vårträffen som jag glömt bort. Gjorde en kort film på 1min då jag inte orkar mer. Sen var fästet för actionkameran för vekt så filmen var ostabil. Vet att jag har filmer då bilarna kört över kameran men nu orkar jag inte... På Cherokeen har jag ett kamerafäste under bilen och jag styr kameran via telefon. Det är enormt effektfullt att åka via vattendag och sen se hur fjädringen arbetar. Edited January 3, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted January 3, 2017 Administrators Share Posted January 3, 2017 Trevlig film, tuff bild på slutet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Hittade även ett annat äventyr på kameran som jag glömt bort. Blev kontaktad av en Holländsk krigsfotograf om jag ville guida honom i en specifik gruva med is året runt. Här på filmen är vi ca 100 meter under mark. Kände mej hedrad av uppdraget. Han kom från Irak på onsdagen. Lekte med mej på helgen och Syrien veckan efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 2 hours ago, Andreas.E said: Trevlig film, tuff bild på slutet! Det roliga med denna bild är att det var min kvinna som körde upp. Jag satt i vajern i ett träd och höll den spänd ifall hon skulle tappa greppet. Hon kom upp utan problem och med vajern som säkerhet. Bilen efter var åxå en cherokee men med portalaxlar. Han ville inte ha någon säkerhet och bilen var så hög att den rullade bakåt med risk för personskador. Inte illa för att vara en 53kg blondin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 (edited) Var som sagt på UE i natt. I Ludvika finns det en underjordisk "stad" för flera hundra människor som skulle klara sig i ett antal månader. ABB var livsviktig för infrastrukturen då dom i hemlighet gjorde vapen. Rummen under jorden är 3 delad beroende på ålder. Nu har jag varit ner i 2st av dessa 3st. Kul Kul för jag har väntat länge på detta och ville jag såga lite i en dörr så kan jag se den sista. Vi skall ha i åtanke på att Sverige var världens 5a största Militära nation under kalla kriget. Edited January 3, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Summering av 2016. Pajero: 850 mil och 35 nätter varav 500 mil och 13 nätter i norge. Mini husbilen med Cecilia: 300 mil och 9 nätter i norge. Stora husbilen: 240 mil och 7 nätter i norge. Totalt ger det 1390 mil och 51 nätter. Inför 2017 är 21 maj inbokad med formula Offroad i Matrand. Sen vidare till Hjemeland och vandra samt blivit lovad att klättra ner i Knaben gruva. 1a veckan i juni är det vårträff som jag tänkte kombinera med semester. Hittade ett nytt vattenfall ovanför Odda. Om jag får någon med mej sista veckan i april som delar på kostnaden vill jag även till till glaciären runt stryn och klättra. Ja det ser ut som 2017 blir ett fullspäckad år. Det fattas en varm rumpa vid min sida bara. Dagens jobb. Skall bygga en uppkörningsramp till 4 hjuling med plog. Här är det 20 grader kallt men i Idre är det 42grader. Det du wiberg, då skulle du fått elda i din koja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Idag hade vi årets första körning. Vi åkte i 8 timmar från en stad till en annan stad och utan att vara på samma ställe mer än en gång. Vi var fler som åkt tillsammans förut men nu har jag startat om vår "vuxna män gör roliga saker tillsammans" och vi är bara 4-6 bilar. Då slipper vi krångel och alla tycker samma sak. Få människor = få åsikter = få intriger. Många människor = många åsikter = många intriger. Kul körning med goda vänner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 7, 2017 Premium Member Share Posted January 7, 2017 Såg RIKTIGT trevligt ut!! ? Hoppas att det är vinter vecka 8 i Bergslagen, för då kommer vi att köra upp till släkten i Lindesberg. Då är det fiske, skidåkning och grillning som gäller. Eventuellt slänger jag med M/T-däcken och tar en tur upp till en annan forumsbekant i Sandviken om han får till en körning på deras område. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 (edited) Är uppvuxen i Sandviken och kört mycket i Tuna/Sandviken. Idag är det knappt något kvar av området. Denna film är från Sandviken år 2011. Jag byggde cherokee åt min kvinna och det var alltid hon som körde. Den vita Willys med 44 är min bror. Jag kan titta på filmen gång på gång bara för att se hur snyggt hon körde över stubben 5:09 in i filmen. Många var på henne att börja i Challenge kuppen men hon vågade inte. Edited January 8, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) Har en yngre förmåga till Offroadkompis. Han har köpt sig en 1995 Cherokee och jag har lovat hjälpa honom att bygga en light offroadbil. Det första vi gjorde var att kapa ut fästet så det inte tar i länkarmen vid full utfjädring. 2st av dessa Biltema rullar för 59kr/styck Som jag svarvade ut till tätt diameter. Sen en fjäderkopp bak till Volvo 240 för 225kr/st + Borrade hålet till 12mm Borrade 10.5mm och gängade M12 Sen var det bara att montera, nya och längre bromsslangar monterades. Annars är det bara att vinkla om röret och flytta ner fästet 13cm. 2st M10x130 Insex Svetsades på stötdämparen En lite rörbit och originalbrickor/gummi Nu har hela axeln förflyttat sig 30 mm i sidleds så att få dit krängningshämnare var klurigt. Domkraft, vinsch och spett gick bra. Mätte upp 300 mm och gjorde märken med kapmaskinen, kapade av parallellstaget och trädde på en hylsa som efter justering svetsades. Med hjälp att ett spel justerade jag in märkena på staget till 315 mm. Dvs jag flyttade tillbaka axeln till centrum igen. 130 mm höjning till en kostnad av 570kr och 3.5 timmar. Grande Cherokees bakre, undre länkarmar är 50 mm längre förflyttar axeln framåt så inte däcken tar i hjulhuset. Det finns en Cherokee skrot i Nora där jag brukar köpa. Detta är början av bakre höjningen som vi skall göra i morgon. 130 mm fjäderhänken, uppflyttade stötdämparfästen, 4K rör som puckar mellan axel och fjäder. Diverse skruvar och muttrar skall han fixa till i morgon. Han har även fått ett extra huvudblad som jag skall kapa av fästen på. Förmedlade 4st 31/12.5-15 däck som jag monterat på hans sommarfälgar. Edited January 11, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) Idag blev det bakdelen. Kostnaden för att höja den 150 mm bak var ca 100kr för 2st M12 gängade stänger. Rör och resterande skruv är lagervara. Tidsåtgången var 3.5 timmar. Började med att demontera bromsslang, stötdämpare och bakre fjäderfäste. Två 6mm 40x70 4k rör kapades 170mm lång. Borrade 8mm hål och en M8 skruv träddes igenom och svetsades på insidan. På axeln finns det ett färdigt hål att sätta den i. Bladfjädrarna med ett extra blad monterades. M12 skruvarna var för lång så jag fick gänga längre med mutterdragaren. Kapning av skruvar har skett och 4k röret skall svetsas fast i bakaxeln när den står på hjulen. Junior kapade till fjäderhänken i rätt längd Lite dålig arbetsställning men Biltemas blå filtar löser problemet. Då var 13cm fjäderhänken klara Nya ögglor svetsades fast på fjädrarna. Jag har special elektroder som är gröna och till för kolstål som jag lagat åtskilliga brustna fjäderblad. Eftersom jag glömde tillverka ny bromsslang bak så brydde vi oss inte i att göra klar stötdämparfästen idag. Varför alla köper dyra och längre stötdämpare förstår jag inte. Vad är det första som tar i om inte dom undre stötdämparfästen som sitter under axeln. Bort med skiten och dit med ett par nya på ovansidan. 60x60 vinkeljärn med påsvetsad M14skruv = dom blå på bilden. Då kan man behålla originaldämpare och få bättre markfrigång. I morgon blir det "killkväll". Har köpt en Hamburgergrill och det blir 2kg köttfärs på 4personer, kokt potatis och min gräddsås. Hamburgarna smaksätts med Gorgonzola och soja samt tabasco. Edited January 11, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) En bil är inte 4 hjulsdriven om inte alla hjulen är i backen. På denna bild ligger normalpositionen på bladfjädern rak liksom original och lite sliten. Fjädern kan fjädra upp och ned. Det ger stort flex som ger drivning på alla hjulen. På höjningssattser är bladfjädern redan utfjädrad vid normalläge. Det betyder att den kan fjädra in men inte ut. Då minskar flexet till 50% och hjulen blir att hänga i luften. Då är inte bilen 4hjulsdriven. Är det sedan ingen diff i bak så blir bilen bara 2hjulsdriven då hjulet i luften får alla bakre drivning. Edited January 12, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 (edited) Detta är min vardag ett tag framåt. En kompis/kund har anlitat mej flertal ggr ang snickerier och bilrenovering. En Rolls och en Jagga är några av dom. Nu skall jag bygga en utställningslokal där hans bilar skall stå. En lokal där gubbarna möts, röker sin cigarr och en whisky samt njuter av Engelsk skinndoft. Först skall hans service lokal byggas 50m2 skall isoleras Sen står mitt nästa jobb och väntar på att komma hem till min verkstad. Edited January 14, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now