Jump to content

Only the fantasy is my limit.


Guest munkensbilder
 Share

Recommended Posts

Guest munkensbilder

Projekt "Hill Billy" del 2:

Idag monterar jag vinsch. Via mej gav kunden 4200kr för denna vinsch med frakt och monteringsplatta. Monteringen tog 5timmar = 2400kr

Det totala priset blev då 5440kr plus avdragsgill moms för kunden.

Först lyfta den på ungefärlig plats för att kunna dricka en kaffe och funderaP1020973.thumb.JPG.2d76fa805192664f0c8523b8a9b87983.JPG

För att den skall synas så lite som möjligt började jag kapa lite här och därP1020974.thumb.JPG.565046d2a1831032c8ea7abba4787c66.JPG

Att ta bort detta ger 3cmP1020975.thumb.JPG.bb7e05f8cf6faae1a5db43ac8f2f85fc.JPG

Min lilla lyft är guld värd då jag montera saker som dettaP1020976.thumb.JPG.ea2ce676cfbea6174227b0938a9e69cf.JPG

Fick noga instruktioner att han ville ha kvar sin (skitfula) bågeP1020980.thumb.JPG.d94cb65c1d846d24128928fb4952df28.JPG

Kunden är Jägare och har en stuga mitt i skogen. Det började med att jag byggde på hans hus för några år sedan som senare gav detta.P1020981.thumb.JPG.e96c88f961ac89d4d7f63da01cda9bed.JPG

Projekt "Hill Billy" del 3: blir att sätta dit diffar. Vilket år som helst...

Sen avslutar jag med lite Matte.

Denna vinsch har följande elförbrukning

 Line Pull - No Load: 5.7 m/min (90 Amps)
 Line Pull - Full Load:  0.8 m/min (490 Amps)

Det betyder om man drar sin frus bil på en plan mark drar vinschen ca 100A. Men om man vinschar upp Pajeron på en 25meters backe i 45grader då förbrukar man 400A i 5minuter. Förra helgen när polarens kardanaxel gick sönder så vinschade jag hans bil i mjukt singel 50meter och då blev det säkert 450A i 15 minuter. Då kommer en brytare på 250 A brinna upp direkt. Därför kommer det aldrig på en brytare på mina bilar. Tabellen under handlar om interments på en brytare

Intermittent Current Rating
30% Duty     450A
40% Duty     390A
50% Duty     360A
60% Duty     320A
70% Duty     300A

 

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Va fan....

Har jag grejer liggande så är det väl bara att stoppa in dom. Gav 1500kr för den för några år sedan då jag byggde min minihusbi, helt ny. Skall bara fixa avgasröret så blir det bra.

P1030003.thumb.JPG.0d4a856c42f7fa24b3ca242b4b006e3e.JPG

P1030004.thumb.JPG.1b68942a1c313fc7ad1814e06a4d5bc5.JPG

P1030006.thumb.JPG.520259faa24f4b29d9e4adde543e4b0c.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Det regnade så linsen blev blöt, mitt nya kamerafäste var för vekt så hela kameran skakade. MEN detta blir dom 2sista timmarna på lördagens körning. Vi kör varannan vecka och det är min tur att vara värd denna gång. Jag åkte Pajero igår då min framvinsch gick sönder i söndags på Cherokeen och jag för nya reservdelar idag. Det gjorde att 2st sträckor på 10km inte kördes då Pajeron är helt värdelös i snön. Motorsågen är tankad och skall med då det ligger träd på outforskade vägar. Detta är ingen offroadkörning utan vi startar från mej och åker runt på olika vägar och spår och efter 8timmar är vi tillbaks igen varav vi endast kör 1km transportväg.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Då var projekt kylskåp klart.

Gav 1500kr för ett nytt kylskåp för att ha i minihusbilen men det blev aldrig av då jag inte hittade någon lämplig plats för den. Det jag tycker mest illa om med kylboxar är att leta och leta efter maten. Smörpaketet längst ner öppnar sig så det är smör på all mat. Den lilla kylboxen mellan framstolarna rymmer 6st 33cl eller 4st 50cl. Har 8mm kopparrör i lager så det drog jag fram till kylskåpet. 220V fungerar och 12V fungerar samt behövs till elektronik tändningen. 30mm flexrör i aluminium som man har till dieselvärmare blev skorsten. Lyfte ner innertaket och drog ut röret snyggt. Har nu fått min nya "falukorvsratt" och nav och det får bli nästa projekt. Tyvärr blev det dåligt med jobb på firman så det är 100% inköpstopp på leksaker till mina bilar. Även fast en rallystol bara kostar 1600kr så är det stop tills jag har fullt upp mer jobb på firman igen.

Det var för mycket jobb att sätt kylskåpet bakom passagerarstolen, det betyder tyvärr att det nu inte går att sitta 2st vuxna och äta med stängd dörr.P1030014.thumb.JPG.4bb6ab08ca099066d2d437352043d20b.JPG

Avgasröret är aluminium och kostar 50kr/meterP1030009.thumb.JPG.350c94313e925c270867c54d7c3c80f1.JPG

Kommer ut mellan tak och tält. En snygg och passande kåpa hittar jag nog vilket dag som helst.P1030011.thumb.JPG.cd70118588859b0d9dcdca2eeaeb8fe9.JPG

Jag och Junior var och hämtade denna bil igår. Generator och baklyse var trasigt. Känns lite synd att skrota men så blir det.P1030013.thumb.JPG.91279aebee09b4c3e76df208090fc2ea.JPG

 

 

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Detta är en av anledningarna till att vi nu för tiden sätter fästen framåt när vi bygger Challenge bilar.P1030016.thumb.JPG.0adcbaa6a859e7ca5e9af4e8e0fdff9e.JPG

Bromsens lilla propeller hade gått sönder så svetsen kom framP1030017.thumb.JPG.394114a54042fa6fa8dd5afa9eb5580e.JPG

Trummas svets hade lossnat P1030018.thumb.JPG.e5791a5785133cc612abe682d8e6bf4e.JPG

20 tons press fick fason på trummanP1030019.thumb.JPG.e22a6ba38c08e7f78e8b6e0984608c34.JPG

Svetsad och klar..                                                                 P1030021.thumb.JPG.6554e2bdd30d87823720e03668379a6b.JPG

I morgon skall vi åka på ställen där träden hänger över. Därför byggde jag denna i kvällP1030023.thumb.JPG.7da3e7dcef673659627d30fe5ab2d149.JPG

Då min vinsch är gammal och "osnabb" lindade jag upp linan på krokarna på skärmarna för at spara tid, P1030026.thumb.JPG.40a364e2651f1f6e1ba915ed9587fa7f.JPG

Framlysen är redan skyddad                                     P1030024.thumb.JPG.081d4ffed971c94ca49165ff8b89ad8d.JPG

Det är ganska vanligt att fästet till parallell staget går sönder på Offroadbilar så jag har en förstärkning. Med jämna mellanrum spricker mitt 35mm tjockväggigt vattenledningsrör och jag får svetsa.P1030027.thumb.JPG.2b4191eef3b46117937d4854e2946aa2.JPG

Nu skall jag titta på TV en timme sedan skall jag ut i skogen och fälla ett par träd inför morgondagen

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ser stabilt ut som vanlig, men .... kunde inte tvärstaget över ledrampen hamnat lite längre ner för att skydda rampen maximalt just mot nedhängande grenar?

Kan ju vara vinkeln som lurar ögat också.

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Det är ca 2-3 cm mellan ramp och överliggare och rampen är väl skyddad, ju längre avståndet är ju mer avstånd från grenar och ramp. 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Dagens körning var verkligen rolig och uppskattad. 7timmar var vi ute i skogen. Vi var på grillplatsen 2ggr men från olika håll. Även fast jag var där i onsdags hade jag ingen aning om var och hur jag skulle planera in min körning då det var ca 3dm nysnö och slaskigt/halt. Fick såga ner 3st träd och hittade ett antal nya vägar att undersöka tills nästa körning. Detta är den absolut roligaste körning. Vi startar i en stad, åker i skogen 3timmar och hamnar i en annan stad, grillar vår korv och åker via nya vägar tillbaks dit vi började.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

I morgon kl 9 kommer det folk från Stockholm och andra ställen för att klättra i gruvor med mej. 180meter rep, 2st hjälmar för olika ändamål samt min blå bag med klätterselar osv.

P1030040.thumb.JPG.d3ea4125a0d7a65a96cfc2ae66ce7975.JPG

Detta är det första vi skall göra i morgon

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Brukar få förfrågan om guidningar i Ludvikas gruvor, i går var det 3st. 2st av dom hade varit hos mej 1gång tidigare och den 3dje är en kompis har jag gjort mycket kul med. Efter gett dom instruktioner firade jag ner mej på ett annat ställe för att kunna filma. Stupet är ca 70meter och efter ½ sträckan finns det en gång in i berget. Det var -7 grader kallt och fokusen på kameran frös så det blev inga filmer ner vi klättrade upp. Det finns osprängd dynamit från 1919 i gruvan. Det högsta stupet jag hängt i är 85meter och tar ca 20min att klättra upp för.

 

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Häftig film i en speciell miljö. Är lite allt eller inget när man ger sig hän åt att helt lita på att utrustningen håller och att förberedelserna är rätt! Jag har själv repellerat ner från Västerbron i Stocholm för många år sedan, härlig och hissnande känsla när man kliver över kanten och hänger i repet. Dock har jag alldrig klättrat upp för rep mer än någon enstaka meter med hjälp av "skosnören".  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Det enda jag är rädd för är att repet skavs mot en vass kant. Har 4st repskydd till dessa ställen. Töjningen på mina rep är 5% vilket är upp till 3.5meter på 70meter. Det innebär att det kan gunga rejält på en skavande kant. Har ofta 2st rep och på det andra en karbin som fångar upp mej ifall huvudrepet skulle skavas sönder.

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Då jag var guide så ville dom gärna ha det på film. Därför blev det en film till. Denna gång firar vi ner oss "endast" 40meter till en isgruva. Då det är god ventilation bildas det en kraftfull is som brukar vara året runt.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Munken och Junior tävlar på min privata väg. Ren utklassning trots han fick ett träningsvarv...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

För 35år sedan byggde jag en "Killer" Amazon Då köpte jag mej min 1a Grant ratt av Falukorvsmodell. I Nästan alla mina lekbilar har denna ratt monteras. Nu även så i Pajeron. Traditioner är till för att följas och det är säkert gått åt 15st rattar tills idag.P1030072.thumb.JPG.79487277187705bc433c6b143bf6f95e.JPG

Blev i helgen kontaktad av han som köpte min veteranlastbil som jag renoverade för 15år sedan. Han som köpte den hade en sådan lastbil som sin första och ville ha en igen. Han har nu renoverat den till Mint Condition.

Så här såg den ut när jag köpte den. 1.thumb.jpg.ef463f1e80b516fa35d53c9f2f638685.jpg

Så här såg den ut när jag sålde den efter 10år som gårdsbil.2.thumb.jpg.8f8a78b02dcd33a0cb1830648b3d5945.jpg

Och så här ser den ut idag. Jag är riktigt glad över att någon mer seriös tog över lastbilen efter mej. Jag körde grus, jord och ved på den i många år men nu skall den bara vara vacker på ett museum och köra parader och studenter. Kul Kul....3.thumb.jpg.08b0244b925208604ef6d9d4984d7711.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Den var stillig, men ......

Tycker egentligen bättre om det sättet du använde den på.

Fordon: lastbilar, traktorer eller personbilar är gjorda för att användas. Känns på något sätt mer äkta om gamla bilar används och rullar men sköts och hålls i bra bruksskick än att de förvandlas till utställningsföremål.

Men det är min uppfattning!

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Behövde komma ut en sväng i kväll så jag började leta körställen till nästa träff. Korven och kaffet är obligatoriskt. Åkte ett antal stigar med Pajeron men dom utmanande stigarna tar jag med Cherokeen. Inte läge att köra sönder när det är Värmalandsträff om 2.5 vecka. Det går 2st paralella vägar i skogen och alla dagens stigar går mellan dessa.

P1030073.thumb.JPG.3b6a517d4f49093f51a5d35fc6105a60.JPG

Banvall till gruvan.                                         P1030075.thumb.JPG.15bc8e9f147532ed451d43dc0f43c04d.JPG

Denna leder till ett torn.                                            P1030077.thumb.JPG.2348c66347024d79c05c0082f47d68e4.JPG

Längtar att åka här med CherokeenP1030080.thumb.JPG.f244276d50ec3a643e9975f509c43c15.JPG

Samma väg och samma torn men från andra hålletP1030081.thumb.JPG.55e5332954852dec93e9dc035dc5aa90.JPG

Kaffe och korv på spisen denna gång.P1030074.thumb.JPG.420cac124c4ee05b6049bd500cb7c587.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder
42 minutes ago, Lars 9k said:

Den var stillig, men ......

Tycker egentligen bättre om det sättet du använde den på.

Fordon: lastbilar, traktorer eller personbilar är gjorda för att användas. Känns på något sätt mer äkta om gamla bilar används och rullar men sköts och hålls i bra bruksskick än att de förvandlas till utställningsföremål.

Men det är min uppfattning!

Håller med dej men det finns bara 3st kvar av dessa med bensinmotor i dag. Lastbilen är från 1954 så den är 63år gammal och skal nog sparas til framtiden.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Var ute och rekade till nästa gång jag skall hålla i träffen. Hittade 2st nya stigar i Håksberg samt åkte ca 1timme på en stig i Gubbo. Mellanlandade i Stollberg och gruvan. Sett bilder att folk varit nere i gruvan i helgen och firat ner på ett annat ställe än vad jag gjorde. Åkte därför dit och kollade deras spår i snön. Spionage….

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Jaha....
Blir detta ett nästa projekt??
Bara att köpa en till Pajero. (tur att alla är upprostade så det kommer aldrig ske)

_MUK9296b.thumb.jpg.4013936bab43b90e91424d6b0bef7562.jpg

En vänd fördelningslåda från Cherokee gör den 6hjulsdriven.

1.jpg.46b42b67e4ed3a29ffa9f1d214a92d11.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Episkt Munken :D !

Men med det överhänget bak så blir det där en bil för Sahara och Island - skandinavisk skog kommer den aldrig att klara - för att inte snacka om smala norska fjellveier - IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...