blackstream Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Undrade just var du tagit vägen. Kul att se en uppdatering. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 (edited) Igår köpte jag "strömförsörjning" till mitt nya bygge. 2st batterier i bak, en 35mm2 kabel från främre batteri till en separator. Sen 35mm2 från separator till bakre batteri. Parallellt med separatorn har jag en vanlig batteribrytare. Funktionen med den är att om jag använder bakre vinschen öppnar jag brytaren och förbigår separatorn så strömmen kan flöda fritt. Skulle jag råkat tömt startbatteriet öppnar jag brytaren och får då ström från det bakre batteri. Denna funktion går inte med en dyr, fin och elektronisk laddare/separator då den troligen skulle få frispel. * 35mm2 kabel = 499kr * Biltema Batteriseparator = 249kr * Batteribrytare från Jula = 99kr * Säkringsbox med 1st in och 6st ut = 149kr * Brygga som jag delar upp till pluss samt jord = 159kr * 2st paket med batteriskor = 98kr * Lite kablar och kabelskor som jag har liggande samt 2st beg batteri * Kostnaden för hela min elförsörjning blir då 1253kr och har samma funktion som min buss jag byggde för 27år sedan samt bägge mina firmabilar och Pajeron. Edited September 18, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Hur känns 35mm2 kabeln? Är den styv? Känns isoleringen/höljet bra eller som att den kommer bli spröd med tiden? Funderar på att köpa sån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Haft Biltemas 35mm2 kabeln i mina firmabilar i 5år nu utan problem. Väldigt följsam då den är mångtrådig. Har haft dubbla biltemas 50mm2 (2svarta + 2röda) till vinschen bak på Cherokeen i 10 år utan problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 Tackar @munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted September 26, 2017 Share Posted September 26, 2017 (edited) Efter ha läst en tråd och om kompressor blir jag förvånad av alla ”uppfattningar”. I min Cherokee XJ byggde jag 2010 om min AC pump till kompressor. Tog en gammal 220 kompressor och använde mig av tanken samt tryckströmbrytaren. Lät tryckströmbrytaren styra magnetventilen på AC pumpen. En verktygssmörjning på inloppet och sedan hydraulslang till tanken. Har aldrig haft värmeproblem eller några andra problem. Mycket behändigt att ha muttermaskinen med sig i skogen om man skulle behöva meka. Fyller lite olja i behållaren efter något år. I min WJ tänkte jag göra samma sak men låta tryckströmbrytaren sköta 12V kompressorn. I reservhjulsbaljan skall ett batteri, 12V kompressorn 8liters tanken samt min vinsch sitta. Har därför beställt en vinsch från England av samma modell som till Pajeron. Det enda som syns då blir linstyraren samt kroken. På Jula i Hamar var det 1/2priset på denna pump men av större modell så jag köpte 2st. Tanken och tryckströmbrytaren kommer att användas tillsammans med kompressorn. Batteriet och vinsch ryms åxå För att komma till en grillplats behöver jag köra över en stor sten som alltid tog i stötfångaren bak, kapade av skärmbreddarna och stötfångaren 15cm på undersidan så nu är det 50cm markfrigång framför bakhjulet och 60cm bakom. Tyvärr sjönk framfjädrarna ihop efter jag satt dit höjningspuckar så det blir en höjningssatts med fjädrar med en totalhöjning på 10cm. Det betyder längre länkarmar och stötdämpare. Edited September 27, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted October 8, 2017 Share Posted October 8, 2017 (edited) Då jag har en bokstavskombination och ofta lider av ångest samt depression försöker jag vara aktiv och ute i naturen så mycket som möjligt. Det får mej att må bra och jag är uppe i 30st nätter med Pajeron i år. Varje helg i höst har jag varit i dom nedlagda gruvsamhällena och letar ödehus och roliga saker. Har i helgen köpt en till Pajero som jag skall ta delar av. Det är billigare att köpa en skrotbil för 1500kr än att köpa en lös drivaxel. Tänkte bygga min Cherokee WJ som Safaribil men har lagt den på is för att ägna mig åt ett annat intresse så jag får stå ut med min Pajeron ett tag till. Inga problem då det är "världens bästa bil" för mina ändamål. Men först lär jag då bygga ett till garage. Jag har bara 5st varmgaragen och ett antal kallgaragen men inget att ha ett flerårsprojet i. Köpte därför 15st gjutformar begagnade för 5000kr att bygga väggar av. Bara att resa och isolera samt plåtklä på utsidan. Det sitter 3lager formplyfa på formarna så det betyder över 300m2 formplyfa till andra ändamål. Här är 7st gjutformar hemtagna. 2,5x4,5 meter. Om jag får som jag vill blir garaget 4.5meter högt, 5meter brett samt 7.5 meter långt. Kan lätt bygga större men jag måste ha råd att värma upp det på vintern när det är 30grader kallt. Så här kan instrumentpanelen se ut en vanligt dag. Har kört med Topo GPS och Lokalsinne i ett år men min förra Windows baserade platta hade ingen GPS så jag köpte nyligen en ny. Trådlös Back och framkamera har jag även på min Cherokee och firmabil. I mina ödehus letningar har jag även funnit en 1981 Volvo 245 i nyskick, en Volvo Amazonkombi i nyskick i original blå metallic samt en nedplockad Plymouth Baracuda 1966. Detta är alltså på ödegårdar mitt i skogen. Lade en sten vid dörren när jag hittade Baracudan och var dit i helgen och stenen låg kvar. Skall ligga lågt ett tag innan jag skall kolla upp ägare Från Ludvika går det en väg till Borlänge och en väg till Säter. Där i mellan går det ett antal 4x4 vägar som jag undersöker. Vet inte hur sexigt det är med en stor lönn men åker man förbi en av Sveriges största så lär man krama den. Denna helg var jag bla till en ödegård som jag porträttfotat i förut. Ligger efter en 4x4 stig så Pajeron är ett minimum. Därför står det oförstört i skogen. I denna utsikt kokade jag min ärtsoppa, det blåste och var kallt så jag satt inne i bilen med gasolvärmen på. Avslutade med kaffe och äppelpaj med Vaniljsås. Skjuter jag fram min kylbox som inte är med på bild så ryms 2st vuxna att äta inne i värmen. Sen hittade jag 5km hemifrån en 3km lång väg jag aldrig vetat om. Nu är det måndag i morgon och jag gör min sista husmålning för året. Har rödmålat 7st hus denna sommar samt 1st vanlig fasadfärg. Edited October 8, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted October 15, 2017 Share Posted October 15, 2017 (edited) Apropå Strömtillförsel. Har köpt en nyare firmabil och har i kväll gjort lite av elen. Förutom trådlösa back/framkameror, extraljus, backlampor, arbetetsbelysning, mm så har jag en "hylla" med Micro, Kaffemaskin, 4st maskinladdare, 12V laddare, 300W (sinus) omvandlare, 2000w (modefierad sinusvåg) omvandlare. 2st bilbatterier, batteriseparator samt en vanlig batteribrytare. Jag kör kaffemaskin, micro, kompressor, svets samt vanliga elmaskiner på den stora 2000W omvandlaren samt enbart laddningen till batterimaskiner på den lilla 300W sinusomvandlaren. Om jag kopplar in 220V från elnätet kan jag köra allt. När jag använder 2000W omvandlaren öppnar jag batteribrytaren som sitter parallellt med batteriseparatorn för att inte överbelasta batteriseparatorn. Många "konstiga" ord blir det Försök förstå detta elschema... EDIT: Nu har det tillkommit ett underspänningskydd till min 300W omformare. Har ett flertal ggr glömt den på när jag laddat mina verktygsbatterier. Underspänningsskyddet skall styra ett 80A relä som sedan styr omvandlaren. Edited October 16, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 16, 2017 Premium Member Share Posted October 16, 2017 (edited) Kaffemaskin på bygget är stil! Edited November 23, 2017 by Lars 9k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Man har slafsat i sig mängder matlådor bakom ratten och gott kaffe är ett måste... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 (edited) Dagens jobb. Kl 10 kom bilen med 7m3 betong. Enligt färdskrivaren var det 2 min väntetid och 34 min losstid med rännan. Hade laser stående i dörröppningen och mottagaren på en pinne med stor bottenplatta. Plattan ställer man på betongen och hör/ser höjden. Med mottagarens i ena handen och vibben i andra handen lades betongen ut med 5mm precision. 1/3 lades ur och sedan "slodade" polaren med en långt skaft med en platta på för att jämna ut. Jag fortsatte och gjuta samtidigt. 50m2 tog som sagt 34min när vi var 2st. Sen vänta i 3tim innan helikoptern. Tar ca 15 min att glätta. Vänta 1tim och glätta igen. Vänta en timme för den sista glättningen. Nu väntar jag som ett barn på julafton för att sätta upp mina nya hyllor. Dra in mina nya verktygsvagnar och skåp. Skall köpa hem en platta öl och vara som ett barn med alla nya leksaker. Har 5st varmbonade garagen på ca 200m2 och detta blir specifikt ett för husvagnsreparation. 50m2 platta gick på ca 25000kr. Ungefär vad min Pajero kostat mej och 1/2 priset mot om jag inte gjutit själv Tisdag kvällen gjordes dom sista förberedelserna. 9meter ränna och polaren slodar medan jag fyller betong. Färdiggjutet och slodat. Nu skall det torka i 3tim innan Helokoptern kommer fram En 30KW kanon värmer . Först kör men helikoptern med en platta och sedan 2ggr med bara vingarna Bara att spegla sig i glansen. (ligger snö på plattan så det är ingen skada) Edited November 23, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 23, 2017 Moderators Share Posted November 23, 2017 Snyggt Munken! Riktigt läckert garage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 23, 2017 Premium Member Share Posted November 23, 2017 Rejält med ljus, sånt man lär sig uppskatta med åldern!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 (edited) När det gäller ordning och reda samt renlighet kommer pedanten i mej fram. Personligen skulle jag aldrig lämna min bil till en verkstad som ser ut som en svinstia fylld med massa skräp och skit. Ena sekunden gå på skitigt golv med skitiga kläder och andra sekunden sätta sig i en husbil för 500000kr. Därför är bägge mina verkstäder helt tomma och det onödiga ligger i andra lokaler.. Min fru hade ofta vita sommarklänningar på sig och krävde renlighet med hennes bil och omgivning. I min ungdom som billackare sade en kund till mej. Det har ingen betydelse om bilen är 1 eller 20år gammal för det är samma uppoffring för bägge ägarna rik/fattig och kommer därför kräva det samma. Jag lämnade in min 20år gamla MC till BMW i Avesta och dom fuskade, anledningen var att "en gammal skitcykel" Det var sista gången jag satte min fot där då dom indirekt hånade mig för att jag inte har råd och köpa en nyare. Vi var 20personer inbjudna till invigningen av nya husvagnsverkstaden 2st stora smörgåstårtor. Vänner som hjälpt mej, kunder och arbetsgivare. På kvällen såg det ut så här, lyften kommer inom kort samt att saker som behövs kommer att fyllas på med tiden. IKEA har små fina plåthyllor för 99kr som ryms på sidornas fasta vägghyllor men var för tillfället slut. 1a husbilen inne och fler står på tur. kommer även bli ett lämpligt ställe att måla fönster i. 50m2 Edited November 28, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 28, 2017 Moderators Share Posted November 28, 2017 Grymt garage Munken! När jag blir stor ska jag oxå ha ett som min bil går in i . 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Just nu, Wiberg sade: Grymt garage Munken! När jag blir stor ska jag oxå ha ett som min bil går in i . Håller med @Wiberg, men jag ska ha en "Touch av svinstia fylld med skräp och skit" ? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Min bilverkstad är väldigt liten, bara 32m2 men eftersom den är helt ren från onödiga saker ryms det endå. Det kostar 600kr i månaden att värma upp och just nu är det 20 grader inne. Jag vägrar att meka kallt pga min sjukdom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LantzPatrol Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Rena drömmen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Om vi sedan skall snacka garage så är detta mitt snickeri. Porten är 4x4 meter och takhöjden är 4.5 meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 28, 2017 Moderators Share Posted November 28, 2017 Inte helt OT men ändå... Det smides planer om ett stort garage ( inte så stort kanske men högt ) här i Norge oxå. HSB är med och har den projekterande rollen men jag är både byggherre och entreprenör. HSB är grym på ritningar men det ska bli MITT garage - jag menar, en flicka måste ju få drömma . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 (edited) Så här blev det med drivaxeln bak efter jag "moddade" insprutningen. 4-hjulsspinn på grusvägen och sedan in på en skogsväg, 4-hjulsspinn in i kurvan så small det till och sedan var leken slut. 10cm utlopp och lika stort inlopp borgar för många hästkrafter. Lustgas upp till 0.4-5bar borgar för vridet. Haft detta förut och letar efter ny leksak att montera i. Kombinerar både intercooler och metanol insprutning och kunde ha 1.2bar utan problem för DD körning. Vatten / Metanol insprutningen mappar upp till 2.4 bar. Edited December 1, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 6, 2017 Share Posted December 6, 2017 Nu har Pajeron och vagnen fått åka in i värmen för att sova och vila upp sig inför helgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted December 6, 2017 Administrators Share Posted December 6, 2017 Ahhh... skall bli kul och se vagnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 7, 2017 Share Posted December 7, 2017 (edited) För ett antal år sedan hände det en väldigt tråkig sak i mitt liv som fick en svans med efterföljder. Jag gick ner mej rejält i en depression och det höll på att sluta väldigt illa då jag inte orkade jobba och var egen företagare samt det var min vän i livet som gått bort efter 20år vänskap. Då byggde jag denna vagn som terapi och när jag var klar med den så tog jag en anställning som byggarbetare och bodde 2år i vagnen runt om i Sverige. Jag har än idag klara depressionsperioder och varje motgång fördubblas av min ryggsäck samt har svårt att trivas i stora sällskap. En gammal Kabe husvagn. Ramen kortades och modifierades till sitt ändamål. 12mm plywood. En bottendel och en överdel. Taket är 2st 6mm plywood med förskjutna skarvar. En underdel med färdiga bäddar och bord samt en påskruvad överdel. Då var snickeriarbetet klart. Plywood limmades med poluretanlim som expanderar och fyller ut hålrummen. Kläddes med vanlig svart takplåt 0,5mm och limmades med sättlim. Modifierade min vanliga rörbockningsapparat med mutterdragaren som matning av en höj och sänkbar vals. Inredningen klar. Nu kan man sitta på toan och laga mat samtidigt. Just another day in paradise. Med små hjul väger vagnen 500kg och har en totalvikt på 750kg. Jag satte in panna och varmvattenberedare men fick aldrig den funktionen jag ville så idag har jag bara en öppen gaskamin Här skall jag och min tjej paddla Lysefjorden fram till Prejkestolen och vända. Haft husvagnen till Norge några ggr efter min privatbil. 2014 tog vi min Tercel med sina 75Hk för det fanns några roliga vägar jag inte kunna åka med min Ford Focus då det krävdes 4x4. Geiranger. Edited December 7, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Efter ha pratat lite kompressor i helgen så har jag som vanligt ett eget alternativ. 2KW omvandlare har jag redan och när Jula hade sin "Black Fredag = 50%" köpte jag en till liten 220V kompressor för 499kr, har redan en i firmabilen till häftpistoler osv. Denna kompressor ger 130 "ärliga" litrar och tanken är på 5l. För mej är det ett helt klart bättre alternativ än att köpa dyra 12v märkeskompressorer för dubbla summan som levererar halva luften. Pris för denna omvandlare = 2095kr. 2000W nominellt och 4000w peak. Har kört Micro, kaffemaskin, pinnsvets, kompressor vinkelslipar mm. Denna köpte jag för 499kr på "Black fredag". Den är oljefri och skall vara liggande enligt bild. Den är på 1100W och fungerar bra men biltemas på 1100W fungerar inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now