Jump to content

Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Nu har jag nosat lite på denna pryl i lite olika trådar. Jag har koll på att@Wiberg har en Muurikka men tänkte att det kanske är bättre att ta frågorna i en egen tråd.

Ni som har en Murrikka, vilken storlek rekomenderar ni? Min tanke är att inte släpa på en större än vad jag tror mig behöva, såg någon på ca 30cm men 44 resp 54 verkar vanligare. Ångrar man sig direkt om man köper en liten för att det begränsar möjligheten att flytta runt till olika "värmezoner" på hällen?  Eller är det tvärtom, släpa inte med dig större än du kommer att använda?!

Ben, använder man ben om man köper med lösa ben, eller blir de bara liggande eller åker de kanske aldrig av?

Gasoltillsats, har någon erfarenhet av dessa, ett skälvklart måste eller något man bara använder hemma eller inte ens där?

 

Som sagt många frågor men då Muurikkan verkar vara ett suveränt matlaggningstillbehör efter vad jag kunnat läsa mig till av de användare som skrivit om dem så kan det väl vara värt en tråd ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Benen följer med, ialla fall när jag köpte min. Bruket av ben bestäms lite av hur duktig du är på att bygga med stenar. Finns inga stenar är det fint med ben :) .

Min personliga anbefallning är att inte köpa en som är för liten men det tror jag du ska ta med din kökschef - vad hon ser för sig av behov ( ni blir säkert eniga ;) ).

Gasol gör det enklare men charmen försvinner tycker jag. Om jag inte hinner/ orkar/ tillåts elda så kör jag på vanlig gasspis.

Mina 2 cent, nu ska jag vara tyst om denna fantastiska produkt....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tackar, då skall jag beställa med ben, verkade finnas med fasta ben, lösa ben resp utan ben, iallafall är det så jag tolkat vissa av beskrivningarna på nätet.

Dock hoppar jag över gastillsatsen om ingen annan kommer med något bra inlägg för att köpa.

Nu skall du ju inte sluta skriva om Muurikka  utan tvärt om, komma med fler tips och trix samt andra anekdoter i ämnet! ;)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Premium Member

 Nu har vi testat att göra tunnbröd på muurikkan över griilen och det gick alldeles utmärkt, de blev kanon. Recept kommer på Overland Cooking. :)

 

Lite fusk med Muurikkan ovanpå grillen men i brist på öppen eld!! ;)

IMG_4246.JPG

 

Resultatet blev kanon!!

IMG_4248.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member

Idag var det tid att testa nytt brödrecept på vår Muurikkan! Recept kommer under "Overland Cooking". :)

Denna gången fuskades det inte med grill.

I brist på skogstur så byggde jag upp en eldstad av tegelstenar i trädgården.

 

IMG_4668.JPG

Som sagt så långt hemifrån kom vi inte denna gången, men god julstämning var det!

IMG_4672.JPG

IMG_4673.JPG

Här har Muurikkan kommit på och får sig en uppvärmning och smörjning.

IMG_4677.JPG

Min tes är att man får inte roligare än man gör det! ;)Alltså passade vi på att duka upp för en middag vid elden!!

IMG_4678.JPG

Här har brödkakorna kommit på och de smakade alldeles utmärkt, vilket i och för sig brukar gälla för det mesta som Hanna lagar till :)

IMG_4679.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
1 minut sedan, Lars 9k sade:

Inte många fler som skrivit här!

Hur som, vi är så nöjda med vår 48cm Murrikka att vi nu köpt en på 78cm också.

För de stora festerna! 1f60e.png

46500B7E-C632-489F-A162-6D3F40EA0CA7.thumb.jpeg.c2a1a1245d977a9b3b20e3e7d5dbd1c0.jpeg

Ser vi fram emot.... :)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha

 Ni uppgraderar och vi nedgraderar...

Köpte ju först 78:an, för att returnera och ta 58:an. Kört flera ggr med denna och ör supernöjda. Har ben, förlängare till dess samt påse och gasolstativ. Insett att det är fett bra att köra den över både Weber 57:a och Weber OnGo/portabel.

Nu ville vi minska ner pga utrymme i bilen så vi kompletterade i veckan med den mindre så nu har vi även en 48:a :D

Fanns tunnbrödsreceptet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...