Jump to content

Nordkap - vinterstid?


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Toyota4x4.se har det börjat snackas om en resa till Nordkap i februari. Nordkap som sådant står inte högst på listan av ställen jag vill besöka men att göra turen på vintern ger det den där extra dimensionen som kan få mig att vilja ta turen.

Jag har ok erfarenhet av kallt väder mtp skidgåing och snorkalla sommar (haha)stugor som ska eldas igång för att det ska gå att överleva. Dvs basic kunnskap för en typisk Svenne bosatt i Norge i 20 år :) vad gäller överlevnad vinterstid.

Jag är väldigt ödmjuk inför de utmaningarna som kan stå framför en på en liknande resa mtp överlevnad.

De av er som har gjort liknande turer, vad säger ni? Tänkt avresa är i februari.

Orginaltråden - Nordkap i vinter?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tror det kan bli en riktigt fin resa, även om jag personligen inte är speciellt sugen.

Hur avancerat detta blir, beror ju på vilka vägar man väljer. Man kan göra detta väldigt tryggt och säkert, och förlägga sig på hotell osv och köra europa vägar. Eller så kan man göra det lite mer extremt och köra mindre vägar och sova ute :)

Får hoppas att deltagarna från Schweden... packar mer förnuftigt än dom flesta jag åkt med tidigare på vintern. Det vill säga, ull och inte fleece kläder, ordentliga kläder, inte biltema sovsäckar :D Dubbelt av det som är viktigt att ha med sig (exempel sovsäck, värmekällor osv) Packa truger, skidor osv. Listan kan göras enormt lång. Det är en helt annan femma att Overlanda på vintern än på vår/sommar och höst. 

En gång (för hundra år sedan) körde jag så långt jag kunde komma in under foten av Glittertind på vintern med stor 4x4. Så slog vädret om (så som det oftast gör) och på kort tid kom det över en meter med snö och vägen var borta. Då var jag glad för både skidor och allt det extra jag hade packat, där som jag inte hade kunnat köra ut från den skogsbilvägen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

OM jag ska göra en sådan här resa - nu har jag redan börjat planera så då är det sällan det stoppar - så ska den genomföras med god träning innan.

@macivar här på forumet har guidat på bra mycket jävligare turer i betydligt hårdare terräng - skidor, Nepal, etc etc - han får redogöra för sina eskapader själv. Efter ett telefonsamtal med honom idag så har han lovat att hjälpa mig med förberedelser och träning.

Låter ju väldigt seriöst men vinterstid och långt bort från civilisation utan träning så tror jag att man har rätt kort tid på sig om det skiter sig.

Träning/ camping vinterstid inför eventuell resa är ju dessutom perfekta tillfällen att komma sig ut på tur - om resan blir nästa år eller året därefter - träningen har man ju fortfarande nytta av.

Jag ser för mig att resan går via de största vägarna vi hittar men att det fortfarande bjuder på utmaningar på denna årstiden. Jag vill helst köra tält/ lavvo - för att jag kan och vill - men en hotellnatt ska inte uteslutas.

Tror ni man klarar det på en niodagars? Det är 4000 km tur/ retur Kolbotn. Vinterstid är det fint lite att göra mer än att köra bil och hantera utmaningar längs vägen?!? Dvs man kan lägga bra med mil per dag OM väder, vind och väg tillåter det?! 7 dagar ger dryga 7 timmar i bilen per dag om man snittar 80... Då har man 2-3 dagar extra om något skiter sig. Är det för offensivt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på Smygehuk i februari, svenska sydspetsen. Kan bli tufft. Vad tror ni, räcker paraply eller ska man gå "all in" och ha regnställ ?

Serveringen i Smyge är stängd så års, så jag stannar och lunchar i Trelleborg. Vad bör man sikta på, pizza eller kinamat ?

 

Obs: En viss dos av ironi kan förekomma i detta inlägg, men det beror bara på min avundsjuka att inte kunna hänga med till Nordkapp.

 

Detta är vad min gode vän Johan gjorde:

http://capetocape.net/

 

 

/M

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
On 7.10.2016 at 22.48, Wiberg sade:

OM jag ska göra en sådan här resa - nu har jag redan börjat planera så då är det sällan det stoppar - så ska den genomföras med god träning innan.

Beroende på när detta blir @Wiberg, så kan jag tänka mig vara med :)

När det gäller tid beror det ju väldigt på vad man önskar göra på vägen upp och ner. En sak som är väldigt säker för min del, det blir inte med odubbade 35" däck :D:D:D

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Väldigt kul mr Eriksson!

Turen som sådan är inte helt spikad än från min sida. Först ska det avklaras med HSB att det blir tur. Inledningsvis har jag siktat på avresa i februari då mina undersökelser visar att det är som kallast i januari normalt - ironiskt nog är alla köldrekord i Sverige satta just i februari... Tänkte eventuellt åka uke 7 eller 8 beroende på vad jag och HSB kommer fram till i våra förhandlingar. Sen vet jag inte hur seriösa de andra parterna är i om det blir tur eller inte. Ska ringa en av grabbarna idag för att kolla läget. I värsta fall får vi väl kuppa resan? De har ju inte monopol på att åka till Nordkap.

Jag ser nog för mig att genomföra turen med så lite som möjligt på ToDo-agendan men att resa med ett öppet sinne så om något spännande dyker upp - då testar man det. Ska turen klaras av på en vecka blir det väldigt lite tid till något annat än bilkörning tror jag.

Mina helsejpade 35" är de enda däck jag har så det blir dom. Men vinch, Maxtrax och annat ska med det oxå. På vägen brukar det oftast bara vara att anpassa farten så går det bra - blir det total nerisning av vägen så blir det jobbigt...

Martin - vilken rysare du ska ut på! Det där blir en resa där det krävs noggrann planering och det verkar bli en del livsavgörande val också. Men du måste ta det i din tråd             " Smygehuk - en resa på liv och död " så du inte pajjar våran Nordkapstråd ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Wiberg sade:

Sen vet jag inte hur seriösa de andra parterna är i om det blir tur eller inte. Ska ringa en av grabbarna idag för att kolla läget. I värsta fall får vi väl kuppa resan? De har ju inte monopol på att åka till Nordkap.

 

Tjena Jon

Jag som skapade tråden på toyota4*4 :)

Jodå JAG är helt inställd på Nordkapp i vinter :)

Min initiala tanke var vid årsskiftet men eftersom Martin var sugen och jag inte tvunget måste göra det då, så kändes feb som helt ok. Kom fram till att det nog är ännu mer extremt då. Har dock inte undersökt nåt närmare hur sugen han var.

Jag tänkte mig mindre vägar(där det går) och i lugnt mak. Måste ju hinna se norrskenet oxå (anledningen till min idé) inte heller någon som vill ha massa att göra. Mer än att cykla i snön :)

Undrar om man ska måste införskaffa kedjor fast jag kommer köra meddubbdäck?

Ha det

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har en vecka/ 9 dagar till rådighet att avsätta på denna resan och då den är på 4000 km t&r - 5000km för er längre söderut - så menar jag att turen bör gå längs de största vägarna vi hittar dit upp. E45 till Finland - Väg 93 genom Finland till Alta - E6 till Olderfjord - E69 till Honningsvåg. Från Honningsvåg måste man åka kolonn till själva Nordkap på vintern.

Det blir svårt att hålla hög snittfart som det är och risken att snittfarten går ner betydligt pga något oförutsett är väldigt hög så därför anbefaller jag å det starkaste att undvika småvägar.

Snackade med Martin igår och han är klart intresserad - det är inte helt avklarat om han kan än bara.

Ser för mig att vi bör vara minst tre bilar - max fem - med 2 till 3 personer i varje. Det blir väldigt mycket och dessutom krävande bilkörning så att ha en copilot som kan lösa av är inte dumt.

Har börjat samla lite länkar som kan vara värda att titta på:

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skönt Jon att se att du har släppt kulissen :)

Måste passa in så att det INTE sammanfaller med nåt sportlov i feb bara, här nere börjar sportlovet vecka 8. Vet inte när eller om ni har sånt i Norge. Tänker på överlastade bilar med ovana förare på vägarna och fler turister på Nordkapp.

Men dina tankar kring vägval låter vettiga. När jag tänkte mindre vägar var nog för att jag Såg framför mig renplogade europavägar hela vägen, men vet ju oxå att europavägarna lämnar en del att önska även när det är snöfritt desto mer norrut man kommer.

Hoppa fram 7min(efter dem åkt skidor) så blir det riktigt skojigt. Inte blir det tråkigare när dem kör LC100 (riktigt trevlig serie dessa grabbar gjort för övrigt)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är klart intresserad, men inget är bestämt. Man kan fundera över att åka "förbi" Ishotellet i Jukkasjärvi dok utan att boöver då det är allt annat än billigt, har förvisso varit där.
Väljer man att besöka Jukkasjärvi så är det nog med fördel på vägen "hem". 

  

Var en sväng till Ryssland på hösten för ett tag sen.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja ishotellet är ju kul när man ändå är i krokarna, klart värt ett besök om man ändå är i närheten. Dock inte värt att flyga från Japan bara för det.

Sist jag var där(ishotellet alltså), tänkte jag att hit lär man aldrig ha vägarna igen :)

Man kan passa på och låna deras bastu och ta ett uppfriskande bad i isvak annars. 

(Hoppas det är mer snö än på er Rysslands tur)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det börjar verkligen röra på sig angående denna resan med tanke på antalet intresserade både här och på andra sociala medier.

Min önskan är att alla intresserade förhåller sig till ett ställe där vi diskuterar och planerar, förslagsvis här och absolut inte på Facebook. 

Jag håller på tidigare förslag - minimum 3 bilar, maximalt 4 bilar. 2 - 3 pers i varje bil som har erfarenhet av turer i extrema miljöer. 

Preliminär avresa blir fredag 10/2-2017 med hållpunkt att anlända Arvidsjaur söndag 12/2 -2017. Det är önskemål om att vara tillbaka i Arvidsjaur torsdag den 16/2-2017 och därifrån returnera söderut och kunna avsluta expeditionen lördag den 18/2-2017.

Som ganska klart framgår av tidsramen är detta en resa som till största del kommer att bestå av bilkörning under speciella omständigheter med sträng regim vad gäller uppnådda kilometer per dag. Det innebär i realiteten att om snittfarten går ner måste det kompenseras med antal timmar man kör per dygn. Mer exakt planering föreslås satt när deltagande personer och bilar är på plats. 

Hittills är vi tre bilar som har visat intresse ( som jag vet om ): Topo, Carl, Wiberg. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Wiberg sade:

Preliminär avresa blir fredag 10/2-2017 med hållpunkt att anlända Arvidsjaur söndag 12/2 -2017. Det är önskemål om att vara tillbaka i Arvidsjaur torsdag den 16/2-2017 och därifrån returnera söderut och kunna avsluta expeditionen lördag den 18/2-2017.

Vad händer i Arvidsjaur mitt i februari :-)?

Jag startar ju en dag innan så får vi sammanstråla runt Örebro typ. Ska ju först ner och vända i Smygehuk, mest för att kunna säga att jag körde hela Skandinavien i samma resa.

Tycker även att man bör sätta upp ett stopp datum. Så att vi efter det kan börja spika datum/platser och alla vet vem som ska med. Så att alla har tid för att eventuellt hinna komplettera för utr inför resan, finns ju alltid mer prylar man behöver :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@Topo 33% av Snövits mannskap befinner sig där - märkligt nog :)

Runt årsskiftet, i början Januari bör vi veta vem, var, hur och varför.

Planläggningen är ju tämligen enkel - hur långt måste vi komma varje dag för att klara expeditionen på utmätt antal dagar.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Wiberg sade:

Det börjar verkligen röra på sig angående denna resan med tanke på antalet intresserade både här och på andra sociala medier.

Min önskan är att alla intresserade förhåller sig till ett ställe där vi diskuterar och planerar, förslagsvis här och absolut inte på Facebook.

...

Tycker vi bör välja Toyota4x4 forumet efter som det starta där...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har roat mig med att sätta ihop ett litet excelark för att få en överblick över hållpunkter, km, timmar etc. Snackade med @Martin som menade att det är genomförbart - om väder och vind tillåter det. Dag 4 är en ren reservdag beroende på hur resan artar sig.

Oavsett om siffrorna inte stämmer 100% så ger de en god indikation på vad som är att vänta.

Skjermbilde.JPG

Förhoppningsvis så får vi se något liknande ( bilderna är lånade från www.nordnorge.com ):

591b520e9b9f9d292c1b44e8929ca767.jpg

93a5f5257add5529000de64f3e721ea7.jpg

ee16239800739d1d0b96eeb1943c293c.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Ser fint ut. Klokt med den fjärde dagen. Trist annars att bara upp och vända på slutdestinationen. Jag stannar i varje fall tills jag ser ett norrsken :-) .

Gissar dock att vägarna upp mot Östersund/Åre kommer att vara rätt fina, brukar sällan vara några svårigheter upp dit den tiden på året.

Andra dagen kan dock bli lite böst(jobbigt på skånska) om vädret jävlas. Förslag är några reservhållpunkter på det benet.

Vi missar ju Vuoggatjålme (svenskt köldrekord -52,6 C sen 1966) men vi kör rakt igenom silvermedaljören Karesuando( -49C sen 1999)...hoppas alla har friska batterier i bilarna :-)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Moderators

Fick en förfrågan till idag om att hänga med upp - osäkert i nuläget om det blir som teammedlem eller med egen bil.

@Topo - Hur ser det ut för dig? Har du copilot och är klar fortfarande? 

Har en del träning kvar vad gäller lavvo och jävligt väder - vill ju helst kunna slå upp den i beckmörker och hård vind så man inte bommar på den detaljen...

Kan de som seriöst funderar på att vara med på turen säga ifrån här i tråden?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...