Jump to content

Yxas Navara


Yxa
 Share

Recommended Posts

En liten presentation 

jag heter Fredrik och kommer från Alingsås strax utanför Göteborg. 

 

42 år och ganska nybliven ägare av en Navara -07 manuell  

Jag ägde en Land cruiser tills för aldeles nyss. 

Målet och önskan med denna bil är att få till expeditioner både på nära håll liksom fjärran. 

Nåväl. 

En budgethöjning på 2 tum än så länge. Samt större däck av märke cooper. 

Bara för att lyfta den lite mer från illasinnade stenar och rötter. 

Jag har en plan på att smida till skydd för det mest känsliga undertill. 

Även lite lyse runt om förståss. 

Jag söker tips och idéer på alla lösningar tänkas kan. Jag vill ogärna uppfinna hjulet igen, men däremot gärna kopiera detsamma. 

En bild på skönheten som brukligt är. Kommer med. 

IMG_3218.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen Fredrik! :)

Ser ut som en potent bil. Hur planerar du att bo på turerna? Taktält eller marktält?

Alla har ju sina ideér om vad som är viktigast när man riggar bil men så länge man kan byta hjul/ reparera däck, har någon form för recovery och är någorlunda självförsörjande ute i bushen så är man väl i mål tycker jag. Allt beror självklart på i vilket område man tänker röra sig i.

Blir spännande att följa med på vad som sker med bilen framöver.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag måste ju säga att ett taktält är helt klart en stor önskan. 

Jag tänkte ta ett par helgstrapatser för att se vad som kan göras på prioriteringslistan. Kanske är så att det blir obekvämt att sova men med fördelen att jag inte kör fast mig i skogen. Tänkte då på just det med att kunna byta däck och att ta sig fram ( winch )

jaja, äventyrslusten och nyfikenheten på var den lilla grusvägen slutar är stor. 

Jag ska bara övertyga min nya kärlek att det är ett jättebra sätt att fira helger och semestrarna på. ??

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag hat ju insett att det här med att komma upp en bit från moder jord är att prioritera. Min budgethöjning med distans på fjäderbenet fram och längre schacklar bak, fungerar nog bra. Jag har dessutom planer på att lägga en distans mellan bladfjädrar och bakaxeln. Det kan kanske vara fjädrarna som är lite trötta men stackarn ser ut som den är väldigt tung om baken. 

Nåja. Med en expeditionsbil behöver man ju mycket grejjer som förbrukar ström. Jag tänkte mig lägga ett extra batteri på flaket. Jag hade ingen riktigt grov kabel för att få kopplat generator via ett skiljerelä, till flaket. Det blev två 16 kvadratare istället. Dessutom en mångledare från en inköpt manöverpanel från det blåa bildelsvaruhuset. Dock är den hämtad på båtavdelningen.

Det klurigaste är nog att få kapslarna genom golv och väggar flr att nå inifrån flaket till konsolen vid växelspaken. Jag hittade ett hål igolvet under baken på chauffören. Där låter jag mångledaren gå. 

För att komma in på flaket behövde jag använda borr och gummituttar. 

Arbetet kommer fortgå imorgon. 

 

IMG_3235.JPG

IMG_3236.JPG

IMG_3238.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Fick på mina 32or tillslut. Det var en överraskande upplevelse att försöka den första gången. När jag köpte bilen fick jag av de förra ägarna reda på att dom hade minsann bytt till vinterdäcken gör att sommardäcken är mindre och smalare. Jag fick med de fälgar och däck som enligt utsago, hade suttit på bilen. 

Glad i mina nyinköpta stt PRO tog jag med mig de gamla sommardäcken och bad helt enkelt däckfirman att byta gummi, och att slänga det gamla gummit till den varmaste platsen vi känner till. 

Vid den första monteringen insåg jag till min förvåning att det inte finns en enda chans i hela, det varma stället, att de fälgarna har varit monterade på denna bil. 

Fram till årsmodell 2005 hade navaror samma bultmönster som ca 85 andra fordon. 

Efter 05 bytte Nissan bultmönster till samma som dodge viper och ett ytterligare fordon. 

Nu blev det ett letande på block och däckfirmor. 

Jag fick köpt fyra fälgar av en man i Gällivare. 

Fick hem dom och jag åkte tillbaka till en något förvånad däckmontör, som iockförsig fick ett gott skratt. 

Nåja. Nu står hen nyskodd och grann. 

Ja…hen, pga att vi inte har kommit fram till om det är en han eller hon. 

Fanken vet, det kanske är en hemafrodit. 

Kanske namnet blir Göran-Birgitta 

 

 

IMG_3251.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Japp. 

För den intresserade har jag fyra fälgar till en uppsjö fordon till salu. 

Det fattas tre av fyra centrumkåpor. 

1500:- eller vad någon vill ge. 

Jag lägger upp en tråd för sälj.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Såg att du har tankar på att lägga distanser mellan axeln och bladfjäder.

Rekommenderar starkt att du låter bli, bättre att köpa nya fjädrar, det vridande momentet på fjädern ökar snabbt om avståndet mellan axelcentrum och fjädern ökar samt att du får en ofördelaktig vinkel på kardan /knutkors vid hög belastning.

Detta är min uppfattning och erfarenhet, det finns naturligtvis andra tankar och idéer hos andra.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...