Jump to content

Australien 20XX ...


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Hmmm ... 

Nu när Herr Trump blivit president "over there" kanske man skall kolla på resor till "down under" :)

Lite inspiration

De verkar ha noll koll på "overlandkörning" (kör runt stenen, inte över/igenom den) , men bra filmat och bra musik :) plus det händer lite saker ...
Och jag blir sjukt sugen att ställa resan 2018 till Australien.
Synd att hyra riktig 4x4 bil kostar FLÄSK, men det kanske finns lite alternativ om man forskar.

Någon som varit där och kört och kan ge tips?
Att skeppa över bilen får jag göra när staten betalar mitt uppehälle, det verkar väldigt krångligt och ta lååååång tid.
 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det kunde varit spännande att flyga ner och hyra bra utrustad bil - har ju funderat på att skicka ner Snövit tidigare men det blir väldigt dyrt och omständigt.

Har inte Daniel på Toyota4x4 lite koll på var man kan hyra bilar och så? Hur lång tid har du tänkt lägga på resan? 3-4 veckor?

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid nått ... 
Hittade en misstänkt billig LC uthyrare (med camping utr!), Britz 700 AUD för 14 dagar (jämfört med de 250-300 AUD/Dag jag har hittat hittills)

Men så läser man det finstilta och inser att man lika gärna skulle kunna hyra en Fiat Punto, eftersom man ändå inte får köra där man måste/vill ... 
The search will continue :)
 

Skärmklipp.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj, här ligger ett gammalt inlägg som jag trodde jag postat innan ...

(Svar på Wibergs inlägg 20161114, 07:33)

"Jopp, tänkte intervjua honom vid tillfälle :)

Tänkte köra 5-6 veckor, 2-3 veckor bila (mer har man inte råd med, bilarna kostar guld att hyra) och sen lite vanlig rundresa. 

Skeppar man sin egen bil så kräver de ju att man har tvättat den med tandborste och klorin innan, de har sjukt strikta regler kring det (vissa kommer igenom lättare än andra, jag är säker på att jag inte skulle räkmackeglida igenom :P )"


 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Från bilens perspektiv skulle den nog älska en Australientvätt men hur f-n gör man det rent praktiskt? Efter att man har gnuggat med tandborsten, ska man rulla in hela bilen i cellofan då eller? Du som är så bra på matte broder, kan du inte sätta upp ett excelark med kostnad hyra bil kontra frakta sin egen ( AUS klibban på rutan - bara den är ju värd ett par tussar om du frågar mig :) ). Och tänk på allt billigt man kan hänga på bilen när man är där :) - ytterligare en aspekt att ta med.

Annars står ju Östersjön runt på tapeten 2018 - många fina klibbor där med. Om han killen i öst härsknar till så kan det ju hända att det inte går så länge till?!?!

Link to comment
Share on other sites

Absobalut, uträkning kommer :)
Runt 50 kakor gissar jag (40 fot, så man får plats 2 bilar), jag fick pris på 40 ToR Afrika, så något mer till down under tänker jag.
Sen måste man ju flyga ner själv också, så lika mycket där kanske?
Resten är ju självhushåll (plus nöje) så det behöver man knappt räkna på ;)

Nu räknade jag fritt, Excel-kalkyl kommer givetvis :D

Efter renskrubbningen tänker jag gladpack och mycket packtejp ... 

För lite mer inspiration 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...