Jump to content

Hannas overlandingbygge


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Då min sambo, som visserliggen är mycket delaktig i vår gemensamma bil, till sist ville ha en egen så startade detta bygge i början av december.

Först mättes förlagan noggrant upp, vilket medförde att jag hade ovanligt mycket sällskap i garaget under en kväll.

Dessa mått omräknades sedan efter mycket funderande avseende lämplig skala, där mina förslag på sisådär 1:2 eller 1:5 förkastades av arkitekten med hänvisning till för litet utrymme för bygget samt för stor materielåtgång. Dessa argument tyckte jag är tillämpliga på mitt garage också och därför borde kunna motivera ett större, men där talade jag för döva öron.:(

Ritningen börjar ta form.

Sidovy

IMG_4458.JPG

 

Över och undersidor

IMG_4459.JPG

 

Taktält och markis

IMG_4471.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter att ritningarna omsats till mallar så provbyggdes hela ekipaget i papp innan vidare tillverkning. Efter lite funderande och justeringar stod så slutligen prototypen i papp färdig.

 

Mycket tejp blir det

IMG_4387.JPG

 

Takräcket på plats och stegen ihoplimmad av grillpinnar

IMG_4390.JPG

 

Taktältet monterat

IMG_4391.JPG

 

Avancerad hjulupphängning och stela axlar

IMG_4392.JPG

 

Äntligen står den på hjulen

IMG_4393.JPG

 

Även markisen har kommit upp och stagpinnarna är på plats

IMG_4394.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@Per Pettersson jag kommer särskillt att bevaka utformningen av grillribborna.

@MFI9 ja spärren är ju  jämförbar med svetsad diff men det lär nog bli skralt med styr och drivförmåga på denna version. Får se om denna skapelse blir tillräckligt bra för att inspirera till en 2.0 kommande år och då vet man ju aldrig hur det slutar. Lack och krom, hmm........ vi får väl se, krom finns det ju inte ens på förlagan så det lär det ju inte bli åtminstone ;)

Kul att hennes projekt uppskattas,  anser moderatorn att jag ballat ut fullständig med denna ? så får den väl flyttas till en annan avdelning. ?!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Projektet fortskrider planenligt, vilket skiljer det ifrån de flesta övrigga offroadprojekt som jag tidigare kommit i kontakt med. Om det något "manligt eller kvinnligt" eller det helt enkelt beror på bättre planering, resurser, och arbetsförhållande skall jag låta vara osagt.

Nu har gjutningen, förlåt bakningen av karossdelarna tagit sin början.

 

Delarna skärs ut av deg och bakas, därefter jämförs de med "sin mall" och justeras vid behov innan de hårdnat helt.

Taktält 

IMG_4464.JPG

 

Tältdelar och markis

IMG_4487.JPG

 

Bilsidorna

IMG_4461.JPG

 

Bla tak och kofångardelat (tror jag ;) )

IMG_4462.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter att delarna justerats påbörjas det minst sagt spännande arbetet med att sammanfoga delarna till en helhet.

I år har jag lyckats avstyra det sedvanliga "klistrandet" med smält sockerlösning som håller några 100 grader när det hanteras! Resultatet av detta på bar hud kan beskådas på min kock, co driver, livskamrat! Inte heller blev det smältlim som jag testade med mindre lyckat resultat för något år sedan ;)

 

I år blev det istället någon form av kristyr ( tror jag det heter) vilket verkar fungera ganska bra och det är dessutom "ofarligt" att hantera!! :)

 

Golvet fästs på sidorna

IMG_4510.JPG

 

Hjulhusen tar form

IMG_4467.JPG

 

I brist på skruvtvingar och skruvstäd får annan rekvisita användas för att fixera delarna, här är det tälsidorna som limmas fast med tältbottnen :)  

IMG_4468.JPG

 

Här har även ovandelarna av dörrar och framruta (nästan) kommit på plats. Ena sidodörrens ovandel mellan B och C-stolpe var på tok för långt så den fick kapas och sedan skarvas fast igen. Bristande kvalitetskontroll eftet gräddningen :(

IMG_4457.JPG

 

Här har även taket kommit på och man börjar kunna se hur bilen kommer att se ut.

IMG_4514.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, MFI9 sade:

Gelatinblad är perfekt som fönstermaterial, om rutorna inte ska vara tonade.

Vi tackar för tipset, dagens julbord har gjort att det inte blev byggt ngt idag men imorgon (hmm idag) så byggs det vidare.........

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Bygget fortskrider i stadig takt. 

Nästa steg blev att bygga en vinschkofångare. Även om det var pilligt så gick det onekligen lite smidigare och fortare än när förebilden byggdes ute i garaget i fjor. :) 

IMG_4515.JPG

Även taktältet växer fram så sakteligen.

IMG_4516.JPG

Här har även takräcket tillverkats och monterats. Även detta lite kvickare än de timmar jag och svågern la i garaget i fjor när vi svetsade och kapade. För att inte nämna väntetiden innan det och kofångaren anlände från pulverlackningen och vi slutligen kunde beskåda och montera det färdiga resultatet av vår möda.

IMG_4519.JPG

Denna montering av kofångare gick lite annorlunda till. Det blev varken highlift, pallbockar eller slägga, utan en bestickskniv och ett lagom högt lock som fick agera stöd under torktiden.

IMG_4520.JPG

Här sitter den fast för egen maskin och jag håller tummarna för husfriden skull att den stannar där! ;) Tveksamt om den pallar för en vinschning eller ens att lyfta hela bilen i. Detta får väl testas i början av nästa år när det är tid för bildemonteringen att ta över bygget.

IMG_4521.JPG

På sedvanligt manér vid offroadbygge så får någon donatorbil offra delar efterhand! Här ser vi hur provbygget har blivit av med hela framaxeln och stegen ser det även ut som någon börjar dra i!!

IMG_4524.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då börjar slutet på bygget skönjas. Än så länge har det mesta flutit på men när vi kom till regumeringen av däcken var det nära att topplocket rök på min kära sambo. Där var det nära att det blivit pepparkakssmullor av åtminstone fälgarna. Kladdigt o jäkligt med fälgar som klibbade ihop samtidigt som slityyan omväxlande krullade ihop sig och ramlade av!!

 

Ett hjul monterat på sin axel men nyregumerat däck ;)

IMG_4525.JPG

 

Taktältet i stort sett färdigt, väntar på att ta plats på takräcket

IMG_4553.JPG

 

Regummering förbereds, slitytan utrullad och tillrättalagd och skall kapas i rätt längd

IMG_4554.JPG

 

Axlarna står redo för att monteras på bilen. Fyra nymonterade hjul med nya fina slitbanor av hallonsnöre :)

IMG_4556.JPG

Håll tummarna att allt kommer på plats utan härdsmälta ;)

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Näst sista (tror jag) avsnittet av Hannas bygge. Här monterades taktältet och återigen fick diverse prylar i köket agera stöttor under torktiden. En viss nervositet infann sig angående hållfastheten i fästmaterialet men det verkade hålla. 

IMG_4563.JPG

Avancerade hållfasthetstest avseende vilken limteknik som skulle användas för att fästa hjulupphängningen mot karossen. Bitar av kartong provlimmades mot pepparkakor för att se vad som fungerade bäst. Vinnaren blev .......... klassiskt Karlssons universalklister!! 

IMG_4565.JPG

Inpassning av underdelen till vinschkofångaren med monterad vinsch.

IMG_4566.JPG

Torkning med nya stöttor och vinschsnöret på plats.

IMG_4567.JPG

Test för första gången med hjul och axlar under bilen. Påvisade behov av höjning bak, typiskt behov på nerlastat Overlandingfordon.

IMG_4571.JPG

Det börjar arta sig men en del återstår!!

IMG_4572.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Synd att det inte går att smälta lakrits så den hade blivit svart. Du får lacka om cherokee till chokladbrun. 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, munkensbilder sade:

Synd att det inte går att smälta lakrits så den hade blivit svart. Du får lacka om cherokee till chokladbrun. 

NEJ, någon brun Jeep vill jag inte ha, även om typ ökencamoflage kunde varit snyggt så är det inte min stil.

Vi får kanske testa @MFI9 uppmaning med plastidipp på en bit lös pepparkaka i samband med målning av @Per Pettersson bil i mellandagarna. Samtidigt förtar det lite av grundtanken att det skall vara ätbart när det blir tid för bildemonteringen, hmmmm....... ?

 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 timmar sedan, Wiberg sade:

Fantastiskt :)

Ser ut som det är bra bett i däckmönstret ;) .

Så länge man håller sig till torrt underlag och sand så fungerar det nog bra ;). Skulle nog behöva kedjor i tomteriket!

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I går blev äntligen bygget klart och sent på kvällen var vi redo att slå läger! Tomtarna var snabba på att flytta in och verkade finna sig väl tillrätta. De tyckes inte sakna sitt vanliga pepparkakshus utan tvärtom tror jag att även de uppskattar friluftslivet!! ;) 

 

Dekorationen tog sin lilla tid, här monteras grillribborna under noggrann övervakning så att @Per Pettersson inte skall få anledning att klaga ;)

 

IMG_4573.JPG

Tomtarna var snabba på att flytta in och undersöka alla faciliteter! Deras värmande brasa fick släckas då den inte blev bra på bild.  

IMG_4584.JPG

IMG_4585.JPG

IMG_4587.JPG

 

GOD JUL på er alla och tack för kommentarer och tips under byggets gång, det uppskattas alltid!

 ☃️  ? ? ❄️ ⛄ ? 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Ja vad säger man. Har en kompis som bygger en tågbana med hembyggda hus osv. Jag önskade att jag hade tiden och tålamodet till att göra det samma. Samma sak gäller detta. Önskade att jag hade tiden och tålamodet. God Hjul och trevlig helg önskar jag er i alla fall. 

/munken

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...