Jump to content

Enskild väg, led och terräng


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Sveriges MotorCyklister, SVMC.SE har svar på samma frågor vi ställer oss med jämna mellanrum.

Jag som lekman inser att vissa regler kan man fort tolka lite i egen favör medans i andra tillfällen är reglerna glasklara och lämnar inget tvivel.

Sveriges MotorCyklister - Enskild väg, led och terräng

Att hålla sig inne med de lokala är fortfarande vägen att gå - no pun intended :D .

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Då jag bor i skogen är jag ägare av en enskild väg. Vägen går på min tomt och på kommunens tomt. Jag för vägbidrag för att ploga och underhålla vägen med 10kr per meter. Innan jag hade firman bommade jag vägen och tog inge vägbidrag med kommunens tillåtelse. Nu har jag ingen bom och har vägbidrag. Detta är en dubbelmoral för när jag är ute på mina safarin har jag lantmäteriets karta med mej. I denna karta så finns alla "lagliga" bommar med. Kommer jag till en bom som inte finns med på kartan (dvs den jag hade förut) så kör jag runt. Skulle någon klaga så hänvisar jag vara till Lantmäteriets karta. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skulle ut en sväng idag i solen. I vanlig ordning satt en skylt ”Motorfordonstrafik förbjuden” och ”Enskild väg”.

Tog en promenad... :-)

Väl hemma googlade jag runt och ser på kommunens sida att det är en privat samfällighet. OK

Kollade upp vilken karta man kan använda för att kika på ”status”. Trafikverket har ju inte med kommunala, eller privata med kommunalt bidrag.

Svårt att hitta...

För skoj skull rotade jag även runt Värmland och ”Bosses”. Där verkar det inte vara några vägar med statligt bidrag i alla fall ? Dock ett par grönmarkrade närmare Torsby.

Vore fint med en karta som visar alla vägar där alla har RÄTT att köra...

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

 

54289134-CD83-4C8F-9F80-25B80009193B.png

575C64F7-FC3F-46A8-BF08-17E351FC38CB.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Så var man tillbaka efter en kort och liten skogstur, med hundens promenadbehov i första rummet.

Denna platsen har jag varit på en gång tidigare (skogen söder om sjön Mjörn, mellan Gråbo och Floda). Där man lämnar grusväg och tar in på en traktorväg har ngn (markägaren) en ”dump plats” på båda sidor om spåret, och nu idag ytterligare mer så att man knappt tog sig förbi.

9493B77B-38FE-4A35-8459-43E566A66635.thumb.png.e80389dfd7f73851bca8c38ff11d4eb8.png

Förra gången jag körde här parkerade jag efter 10m då jag var alltför osäker på var jag skulle våga köra utan att skada bilen eller fastna. Redan då kände jag att någon säkert anser att jag inte skulle köra där, även om ingen fanns i närheten. (Det ligger en gård 100m bort som kanske äger marken?)

Idag var det dock mindre blött och man kunde se att ”denna väg KAN jag köra på, om än varsamt”. Var väldigt nyfiken på att prova, och tjejen hade inte hindrat mig heller.

Vad som stoppade mig här, där ”autostradan” slutade och gropar, vatten, stenhällar och hål tog vid - det var två saker. 20% var känslan av att ”Här bör jag ha någon annan bil med mig då jag är såååå rookie”..., men 80% var känslan av ”trespassing/intrång”. 

C457991A-C50A-4700-A44D-C8662C625321.thumb.jpeg.08c75993d797d5dc068dafdc02f70a46.jpeg

Det finns inga skyltar på platsen och det är plats nog för en bil, utan åverkan på vare sig mark eller träd. Någon häst och ett antal MTB’s verkar röra sig där om man kollar spåren. Inga direkt närliggande hus.

Varför känner man så, att man inte borde köra där?!?   Sträckan/vägen är ca 1km 

251CBD26-94EF-4EB1-B262-9BF67D9EA8EA.thumb.jpeg.da552ae0b1af3d91730a9add1be340b5.jpeg

Edited by CampForCer
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, CampForCer sade:

9493B77B-38FE-4A35-8459-43E566A66635.thumb.png.e80389dfd7f73851bca8c38ff11d4eb8.png

Vad som stoppade mig här, där ”autostradan” slutade och gropar, vatten, stenhällar och hål tog vid - det var två saker. 20% var känslan av att ”Här bör jag ha någon annan bil med mig då jag är såååå rookie”..., men 80% var känslan av ”trespassing/

Jag hakar på någon dag. Är ju inte jättelångt ifrån mig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...