Jump to content

stuga med övernattning


Thony
 Share

Recommended Posts

Här finns ett jätte fint ställe i Norra Dalarna ett naturreservat där det finns en stuga som man kan övernatta i om man vill har varit hit sen jag var ung. finns underbar natur fina grusvägar man kan göra fina utflykter till Trängseldamen + Älvdalens skjutfältet. från Trysil och till Svartgessi ca mellan 9-11 mil.

kommer man riksväg 70 norr ifrån ska man svänga av före Hållstugan det står en mast ca 100 till 200 meter in högersida. söder ifrån sväng av vänster efter Hållstugan  nästa av fart vid masten. det går inte att söka på Svartgessi för man hamnar på fel ställe sök på Hållstugan.

Det finns fisk i sjön ägare Assidomän förut nu vet ej, fiskekort brukar gå att köpa i lokala Affärer på väg dit, förut nu vet ej, har ej heller lyckats få fisk där fast jag har fiskat alla år, men det finns fina öring har sett dom.

Titta på gröna kartan för det finns fina vägar hit. Vintertid oplogat.

Har för mig att det finns plats för ca 8 till 10 personer att övernatta inne, utedass finns/fans ibland ved. och det ska finnas en liten väg en bit in till stugan men titta förs har för mig att det var lite stora stenar där, och att det är ett ett Naturreservat. Tyvärr så vet jag inte hur man lägger spår men om någon åker hit så är det bra om ni kan lägga ett spår för medlemmarna.

har suddat bort min frus ansikte för jag har inte frågat om lov....

Vill tillägga att denna stuga är gratis att bo i, öppen för allmänheten först där sover där om man vill.

58b17f6b9494e_svartgessidalarna.png.86d86c8f8f60020131ccc218caa33088.png

se Gula pilen till höger.

DSC02807.JPG.ad02e62e7b160ccd9716ad148dfe3bac.JPG

DSC02818.JPG.63ddfd061cac1101d2e8ba458f0667e6.JPG

DSC02823.JPG.d6a8020061bf47b2d1b28ec5371b1616.JPG

Fru ute på is för första gången i livet hon var som Bambi på hal is :)

DSC02808.JPG.0d84e3c3f0a59541eb419bc93eb36307.JPG

 

 

Edited by Thony
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Friluftsfrämjandet som har kommunala stöd har bodegor att låna ut gratis. Man ringer till kommunen och dom berättar och bokar. Vi offrodare ringer och bokar så vet dom vilka som är där men annars brukar vi bara stanna vid en tom stuga och grilla för stunden. Men den som bokar har alltid 1a plats. I Både Ludvika och Smedjebackens stugor kör dom ut ved. När jag åkte hundspann som jag skrev om förut bokade vi stugor i Idre och Älvdalen via telefon. Är du i Orsa "Helvetesfallet" en klar sevärdhet.

59299_1249907574.thumb.jpg.744b7f96f5b460d7b9d4132d6dd4dba5.jpg

Sen i Älvdalen finns detta fall

Dsc_0027b.thumb.jpg.2e041288dcf364722b83e7e29b5c80f5.jpg

Skall man dit så är faktiskt turistguiden bra att läsa.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej munken! har du varit till Rotensugnet tror det heter så åk bara lite längre än sista kortet, så mycket att se där och om jag minns rätt så åkte Åsa nisse i en tunna just i denna fors i Rotensungnet längre upp finns på film. i dessa trakter så finns slogboddar/flottarstugor som vi kallar dom och i dom kan man sova fast det är kallt har gjort det flera gånger det behövs bara ved ved brukar finnas i slogboddarna...

såg att du kört mycket MC Munken i vilken  MC-klubb var du med i , själv var jag med i Daggers och Helmer Wälters

på 90 talet så ordnade vi is-racing för is racing eliten i Älvdalen alla kom dit på vintern för att träna.. posa ryssarna europa mm vet inte om du kommer ihåg det eller om du var upp oh tittade.....

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Vi var där våren 2014 och bodde i min lilla firmabil så jag kollade aldrig vad som fanns i utbud av stugväg. Såg att det fanns många uthyrningsstugor men inte i vilken regi.DSC_0021.thumb.JPG.516f38e622304df00d9f2167f8745d23.JPG

Om man söker på Rotensugnet får man fram liknande bilder som den jag hade med flottningsrännorna. Då Rotälven/naturreservatet är lång finns det säkert platser vi inte såg men det är definitivt ett ställe jag skulle kunna åka up till igen en varm sommar. Då skulle jag dra en lina över forsen då jag hittade passande öglor och göra ZIP med Löphjul och sele. (Om man inte tar tåget upp vid Flåm/Norge utan vägen så finns det betongfundament på höger sida. före en bro. Där hängde jag upp ett 200 meter lång klätterlina och åkte över forsen Kul Kul...) 

DSC_0056.thumb.JPG.bd8b7b4f46297874c57fa5034e59e703.JPG

Nu är jag en "Lonely Wolf" och den enda MC-klubb jag varit medlem i är den rena HD-klubben LC Riders på 80talet. Någon stans står jag där med min svarta skinnjacka och Jeansväst med dödskalle på... Bodde i Sandviken och när jag åkte till Gävle var jag tvungen att ta av mej västen för att inte få stryk då någon i klubben hade betett sig illa i Gävle. Ville nog mest vara frän och tuff på den tiden så isracing var inte mitt intresse. Men jag var till Sandviken igår på Speed Weekend, motorsport på is i alla dess former.

P1020948.thumb.JPG.0a1791609b21943f3a9066706c4d1c16.JPG

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-26 at 6:15 AM, munkensbilder said:

Vi var där våren 2014 och bodde i min lilla firmabil så jag kollade aldrig vad som fanns i utbud av stugväg. Såg att det fanns många uthyrningsstugor men inte i vilken regi.DSC_0021.thumb.JPG.516f38e622304df00d9f2167f8745d23.JPG

Om man söker på Rotensugnet får man fram liknande bilder som den jag hade med flottningsrännorna. Då Rotälven/naturreservatet är lång finns det säkert platser vi inte såg men det är definitivt ett ställe jag skulle kunna åka up till igen en varm sommar. Då skulle jag dra en lina över forsen då jag hittade passande öglor och göra ZIP med Löphjul och sele. (Om man inte tar tåget upp vid Flåm/Norge utan vägen så finns det betongfundament på höger sida. före en bro. Där hängde jag upp ett 200 meter lång klätterlina och åkte över forsen Kul Kul...) 

DSC_0056.thumb.JPG.bd8b7b4f46297874c57fa5034e59e703.JPG

Nu är jag en "Lonely Wolf" och den enda MC-klubb jag varit medlem i är den rena HD-klubben LC Riders på 80talet. Någon stans står jag där med min svarta skinnjacka och Jeansväst med dödskalle på... Bodde i Sandviken och när jag åkte till Gävle var jag tvungen att ta av mej västen för att inte få stryk då någon i klubben hade betett sig illa i Gävle. Ville nog mest vara frän och tuff på den tiden så isracing var inte mitt intresse. Men jag var till Sandviken igår på Speed Weekend, motorsport på is i alla dess former.

P1020948.thumb.JPG.0a1791609b21943f3a9066706c4d1c16.JPG

 

 

 

 

Det var roligt på den tiden,man åkte överallt på MC'n kommer ihåg att det en sommar blev mellan 2000 och 3000 mil i Sverige och Norge tillsammans.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...