Jump to content

270 graders markise


Krokan
 Share

Recommended Posts

Hjelp! Etter turen i fjor, så ble det bestemt at markise med vegger var noe vi burde ha.  Trodde alt var i boks med han oppi Stjørdaln, men det fikk jeg bekreftet at det ikke var idag. Er det noe som kan komme med et tips som kan gjøre sånn at vi får det på plass før avreise? Helst før 5.juli, og helst ikke noe som koster en nyre og en fot. Skal være på tur en stund, så er greit å være mere forbredt enn i fjor

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 23.6.2017 at 18.30, Krokan sade:

Ser ut til at det har ordnet seg med rhino foxwing fra 4x4overlander

Är du nöjd med den? Jag har tittat på den och läst lite men det vore fint med lite +/- från någon som använt den i Nordiskt klimat :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Rhino (by Oztent) Foxwing med 4 sidor 

Några snabba:

Plus

  • Stor
  • Blir ännu större med sidor efter som dom lutar. Men, hög bil så blir sidorna "rakare".
  • Bra kvalitet på dukmaterial
  • Bra kvalitet på dragkedjor
  • Stormlinor och spikar, bra kvalitet, rejäla
  • Går att sätta upp själv, men måste göras i rätt ordning om det blåser
  • Går att köpa reservdelar
  • Relativt lätt

Minus 

  • Tar lite tid att sätta upp och ta ned. Jag sätter alltid upp alla sidor och de 20 stormlinorna. Inget för lunchrasten. Den här punkten gör faktiskt att jag eventuellt säljer min vinge.
  • Jag plockar ned den om det är en prognos som visar mer än 12 m/s. Det klarar nog betydligt mer men jag sover bättre utan att oroa mig för att den kanske går sönder.
  • Fodralet är inte gjort för att ha de fyra teleskoppinnarna till i. Det går, men blir tight.
  • Jag beställde sidorna vid två olika tillfällen och butiker. Tror jag fick MKII först och sen MKI eller tvärt om. Förutom annan logga så va det några småjusteringar på MKII. Tex lite större hällor för stormlinorna så att det går lättare att trä i dom. Om jag nu minns rätt så hade man bytt topparna till teleskopinnarna så att dom va böjda. Gör ju att dom inte åker av så lätt (lite svårt att beskriva) Men, dom är gjorda av plast och går sönder. Till sjävla vingen är dom raka och gjorda av stål, dom är lätta men rejäla.
  • Fötterna/fästena man får med är av plast och känns lite veka. Jag har kört med FR-fötter som är stål och stabila, men klant-svetsade, man bör svetsa om dom så att man inte får en torped istället för foxwing.
  • Det är kardborre som ska sluta åt duken kring teleskoppinnarna, lite tight och kunde varit lite mer tyg där så hade det varit bra. Men en petitess. 
  • Jag har haft den upp några gånger vintertid, funkar men är det några minusgrader så blir det ju kallt om korvarna så klart.
  • Med alla sidor blir det lite mörkt, ett fönster i en av sidorna hade gjort mycket.

Min vinge har suttit på vintertid till viss del och den ser i princip ny ut. En sömn på en av sidorna gick upp lite i sommar, men det kan vara användarrelaterat. Två plastgångjärn knäcktes i Polen 2016, stark vind och jag hade inte dragit åt teleskoppinnarna ordentligt. Man fick med två extra gångjärn som kunde bytas halvlätt. Plastgångjärnen är ju till för att knäckas innan nått dyrare går sönder, vilket ju är bra.

Jag har använt det (upp/ned) ca 75 gånger.    

Edited by blackstream
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, blackstream sade:

Jag har en Rhino (by Oztent) Foxwing med 4 sidor 

Några snabba:

Plus

  • Stor
  • Blir ännu större med sidor efter som dom lutar. Men, hög bil så blir sidorna "rakare".
  • Bra kvalitet på dukmaterial
  • Bra kvalitet på dragkedjor
  • Stormlinor och spikar, bra kvalitet, rejäla
  • Går att sätta upp själv, men måste göras i rätt ordning om det blåser
  • Går att köpa reservdelar
  • Relativt lätt

Minus 

  • Tar lite tid att sätta upp och ta ned. Jag sätter alltid upp alla sidor och de 20 stormlinorna. Inget för lunchrasten. Den här punkten gör faktiskt att jag eventuellt säljer min vinge.
  • Jag plockar ned den om det är en prognos som visar mer än 12 m/s. Det klarar nog betydligt mer men jag sover bättre utan att oroa mig för att den kanske går sönder.
  • Fodralet är inte gjort för att ha de fyra teleskoppinnarna till i. Det går, men blir tight.
  • Jag beställde sidorna vid två olika tillfällen och butiker. Tror jag fick MKII först och sen MKI eller tvärt om. Förutom annan logga så va det några småjusteringar på MKII. Tex lite större hällor för stormlinorna så att det går lättare att trä i dom. Om jag nu minns rätt så hade man bytt topparna till teleskopinnarna så att dom va böjda. Gör ju att dom inte åker av så lätt (lite svårt att beskriva) Men, dom är gjorda av plast och går sönder. Till sjävla vingen är dom raka och gjorda av stål, dom är lätta men rejäla.
  • Fötterna/fästena man får med är av plast och känns lite veka. Jag har kört med FR-fötter som är stål och stabila, men klant-svetsade, man bör svetsa om dom så att man inte får en torped istället för foxwing.
  • Det är kardborre som ska sluta åt duken kring teleskoppinnarna, lite tight och kunde varit lite mer tyg där så hade det varit bra. Men en petitess. 
  • Jag har haft den upp några gånger vintertid, funkar men är det några minusgrader så blir det ju kallt om korvarna så klart.
  • Med alla sidor blir det lite mörkt, ett fönster i en av sidorna hade gjort mycket.

Min vinge har suttit på vintertid till viss del och den ser i princip ny ut. En sömn på en av sidorna gick upp lite i sommar, men det kan vara användarrelaterat. Två plastgångjärn knäcktes i Polen 2016, stark vind och jag hade inte dragit åt teleskoppinnarna ordentligt. Man fick med två extra gångjärn som kunde bytas halvlätt. Plastgångjärnen är ju till för att knäckas innan nått dyrare går sönder, vilket ju är bra.

Jag har använt det (upp/ned) ca 75 gånger.    

Bra review! Vad skulle du köpa istället om du sålde den du nu har?

Vad är det för skillnad mellan en Batwing och en Foxwing?

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Linusp3 sade:

Bra review! Vad skulle du köpa istället om du sålde den du nu har?

Vad är det för skillnad mellan en Batwing och en Foxwing?

Tack. Vet inte vad jag skulle köpa. Har inte tänkte igenom, tillsammans med familj, hur behovet kommer se ut. Om jag skulle resa själv eller max 2 vuxna skulle jag köpa en AluCab-vinge. Men den är för liten för familjen enligt mitt tycke. 

Skillnad Batwing, Foxwing. Nja, vet inte, ser ju ganska lika ut men ändå inte. Batwing ser ju ut att va Rhino-Racks egna vinge medan Foxwing är Oztents (by Rhino Rack). Solklart. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, blackstream sade:

Skillnad Batwing, Foxwing. Nja, vet inte, ser ju ganska lika ut men ändå inte. Batwing ser ju ut att va Rhino-Racks egna vinge medan Foxwing är Oztents (by Rhino Rack). Solklart. 

 

Viss förvirring råder ?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, MrTwilight sade:

Jag hittade den här reviewen https://expeditionportal.com/field-tested-batwing-awning/ på Expedtion Portal. Den kan kanske hjälpa till att ta ett beslut.

Snyggt! Det ser ju ut som Batwing är ett riktigt bra köp!

 

4 timmar sedan, CampForCer sade:

Rykande färsk review...  :)

Skall beställa inom kort, med väggar 

Var ifrån? Kanske vi kan få mängdrabatt ?

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Linusp3 sade:

Vad avgör om man vill ha markisen på höger respektive vänster sida? Det måste finnas tyngre argument än smak...

Kan bero på om man har ex annex under taktältet, eller om bakdörren svänger åt ena/andra hållet. Finns ju även bilar med flak och ev lådsystem/luckor som är arrangerade med visst syfte :) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, CampForCer sade:

Kan bero på om man har ex annex under taktältet, eller om bakdörren svänger åt ena/andra hållet. Finns ju även bilar med flak och ev lådsystem/luckor som är arrangerade med visst syfte :) 

Jag tänkte det kanske kunde vara avhängigt om man levde i ett land med vänster- eller högertrafik men kan inte lista ut vad som är anledningen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Linusp3 sade:

Vad avgör om man vill ha markisen på höger respektive vänster sida?

Jo, som @CampForCer skriver så beror det mycket på bil och setup. Jag köpte min vinge till min förra bil, Pajero med högerhängd dörr i bak, då vill man förmodligen ha en vinge på vänster sida om bilen. När jag bytte till pickupen så byggde jag lådsystem etc utifrån en vinge på vänster sida. Tex brytarpanel, viss packning etc vill man komma åt från sidoluckan under vingen. Om man planerar att ha sidor är det bra att fundera på var in/utgång hamnar. 

På din L200 känns det som att det gäller att få till ett bra flöde när man lagar mat, spelar luftgitarr och kör skuggboxning som jag antar alla gör under sin vinge.  

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 15.8.2018 at 8.19, blackstream sade:

Jag har en Rhino (by Oztent) Foxwing med 4 sidor 

Några snabba:

Plus

  • Stor
  • Blir ännu större med sidor efter som dom lutar. Men, hög bil så blir sidorna "rakare".
  • Bra kvalitet på dukmaterial
  • Bra kvalitet på dragkedjor
  • Stormlinor och spikar, bra kvalitet, rejäla
  • Går att sätta upp själv, men måste göras i rätt ordning om det blåser
  • Går att köpa reservdelar
  • Relativt lätt

Minus 

  • Tar lite tid att sätta upp och ta ned. Jag sätter alltid upp alla sidor och de 20 stormlinorna. Inget för lunchrasten. Den här punkten gör faktiskt att jag eventuellt säljer min vinge.
  • Jag plockar ned den om det är en prognos som visar mer än 12 m/s. Det klarar nog betydligt mer men jag sover bättre utan att oroa mig för att den kanske går sönder.
  • Fodralet är inte gjort för att ha de fyra teleskoppinnarna till i. Det går, men blir tight.
  • Jag beställde sidorna vid två olika tillfällen och butiker. Tror jag fick MKII först och sen MKI eller tvärt om. Förutom annan logga så va det några småjusteringar på MKII. Tex lite större hällor för stormlinorna så att det går lättare att trä i dom. Om jag nu minns rätt så hade man bytt topparna till teleskopinnarna så att dom va böjda. Gör ju att dom inte åker av så lätt (lite svårt att beskriva) Men, dom är gjorda av plast och går sönder. Till sjävla vingen är dom raka och gjorda av stål, dom är lätta men rejäla.
  • Fötterna/fästena man får med är av plast och känns lite veka. Jag har kört med FR-fötter som är stål och stabila, men klant-svetsade, man bör svetsa om dom så att man inte får en torped istället för foxwing.
  • Det är kardborre som ska sluta åt duken kring teleskoppinnarna, lite tight och kunde varit lite mer tyg där så hade det varit bra. Men en petitess. 
  • Jag har haft den upp några gånger vintertid, funkar men är det några minusgrader så blir det ju kallt om korvarna så klart.
  • Med alla sidor blir det lite mörkt, ett fönster i en av sidorna hade gjort mycket.

Min vinge har suttit på vintertid till viss del och den ser i princip ny ut. En sömn på en av sidorna gick upp lite i sommar, men det kan vara användarrelaterat. Två plastgångjärn knäcktes i Polen 2016, stark vind och jag hade inte dragit åt teleskoppinnarna ordentligt. Man fick med två extra gångjärn som kunde bytas halvlätt. Plastgångjärnen är ju till för att knäckas innan nått dyrare går sönder, vilket ju är bra.

Jag har använt det (upp/ned) ca 75 gånger.    

Generation II. Några av bristerna som jag nämnt ovan är fixade, även några som jag inte nämnt. En del nyheter marknadsför dom som nyheter som även fanns på förra generationen. 

Skärmklipp.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...