Jump to content

Vit Mercedes G300 D -91, SÅLD!


Alvefridh
 Share

Recommended Posts

Hej

Ny här på Overlanding.nu, lite om oss och vårt åk. 

Som bilden visar en vit standard Mercedes G300D från -91 med OM603.931 motor 6a på 3,0L med dieselpump, ingen turbo :-( än iaf ;-) I dagsläget har den rullat 15500 mil så den är i bra skick men den klassiska rosten finns på sina ställen. Takkorg med extralysen finns men som inte är med på bilden då jag inte kan ha den på när bilen ska rullas in i garaget :-P

Har haft den ett par år nu men mest njutigt av att köra den som den är, frugan och jag gjorde några resor runt i Sverige med en enklare prototyp bodel med en utfällbar 140 säng, extrabatteri för att köra kylboxen mm från och några förvaringslådor. Riggen fungerade bra med utrymme för förbättringar men tiden gick och frugan råkade ut för en bilolycka som gav henne nackskada och kronisk smärta. Då fick alla projekt/planer stanna tills vidare.
Sen kom en liten påg till världen och då åkte bodelen ut eftersom den inte var gjord för tre och vi har gått över till ett marktält av modell familjetält.

Nu börjar grabben bli lite större och vi vill börja utforska lite mer, planer hur vi ska bo och vad som ska göras med bilen finns det många av men välja rätt är det svåra. Det hoppas jag med att få hjälp med här! :-)
 

/Philip Alvefridh

2017-05-12 14.10.09.jpg

Edited by Alvefridh
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Hej gott folk

I väntan på ett ordentligt garage att göra större arbeten i får jag börja med de små.

Idag började jag kontrollera skicket på en winch som jag har fått med vid ett annat köp. Ingen funktion via styrboxen så jag provkörde direkt på motorn via startkablar, fungerade både i fram och back. Så problemet ligger i styrboxen, hör inget klick så solenoiden är säkert kass, tyvärr kunde jag inte öppna boxen då skruvarna har rostat fast och blev bara runda. jaja, en ny solenoid och box är inte hela världen.

När jag endå är igång tänkte jag göra en allmän översyn på winchen, ser inte mycket ut för världen med flagnad färg och korrosion här och var.59bd93c3598d7_2017-09-1506_21_24.thumb.jpg.6677cd76a53eedda0fccae4841d4f4d0.jpg
Började med att dela motor och kolen har inte ens fått en yta som ligger an mot rotorn, denna winch har inte använts mycket.
Plockade isär växellådan, kladdigt värre, och lade den i smådelsbad som vi har på jobb. Löser upp fett och delarna ser ut som nya! Resultatet ser vi imorgon.

59bd947db8837_2017-09-1509_02_37.thumb.jpg.01bc09de9e4cdf7f9b4fc6f86ee4e021.jpg

59bd94866f2f3_2017-09-1509_03_09.thumb.jpg.528a920b38a1be11a6b2f424a4c614c5.jpg

Jordpunkten på motorns undersida är avdragen så det får åtgärdas.

59bd944e946ef_2017-09-1506_22_19.thumb.jpg.066dad701f4235d6e364d77ed696500f.jpg

Sen blir det att fetta om växellådan, montera ihop alla komponenterna. Ge allt en omgång med färg, beställa en ny solenoid och få en fullt fungerande winch innan det blir att tillverka plattan som jag ska sätta i sprinten fram på GWn

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har snabbfäste till min "kofångarpinn" hitta inga bättre bilder än dessa men du får se dom live nån dag bara ett par mil bort ju .

bild ett dragkrok o bild två skymmer winchen störredelen av fästet. Tror ev jag har kartongmallar kvar...

IMG_0013.JPG

IMG_0162.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

6 timmar sedan, robert sade:

Jag har snabbfäste till min "kofångarpinn" hitta inga bättre bilder än dessa men du får se dom live nån dag bara ett par mil bort ju .

Hej Robert!

Tack, det vill jag gärna göra!

Har tyvärr inte fått gjort mer på winchen än men så fort den är klar så ska jag sätta igång och tillverka min hållare.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ta några bättre bilder (när jag kommer ihåg de)

jag kommer ev till nån sork träff i ask boarp i höst (om jag bara får bytt koppling först...) alt kommer du hit nån dag o snackar tittar o jämför bilar ?

Visst Var det du som hade byggt lådsystem i skuffen?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en prototyp men blev inte nöjd med resultatet så den ersattes med det jag har idag. Två lådor, en över vart hjulhus med en hylla mellan.

Har kört med kylboxen och förvaringslådor från bauhaus under hyllan och övrig packning på hyllplanet.

När det är dags och besikta skall baksätet och all annan inredning bort ner till plåten. Har planer efter läst igenom byggtråd efter byggtråd för att skapa en fullständig lösning i skuffen med möjlighet för mig att sova där vid singelturer.

Edited by Alvefridh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member
On 2017-09-27 at 5.42, Alvefridh sade:

 

Hej Robert!

Tack, det vill jag gärna göra!

Har tyvärr inte fått gjort mer på winchen än men så fort den är klar så ska jag sätta igång och tillverka min hållare.

Vill du ha en enkel styrbox med lika enkel fjärr så kan du få min gamla gratis när jag väl verifierat funktionen på min nya T-Max.

IMG_7046.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lars 9k sade:

Vill du ha en enkel styrbox med lika enkel fjärr så kan du få min gamla gratis när jag väl verifierat funktionen på min nya T-Max.

IMG_7046.JPG

Jag kan tänka mig att köpa styrbox och fjärr då jag antar det är samma som på min tmax och min warn saknar Box, o en warn bak med samma fjärr hade ju vatt nice!

Edited by robert
Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna @robert 
är din winsch platta uppbyggd på samma sätt?

Har tyvärr inga nya bilder, glömmer alltid att ta bilder under tiden jag håller på. Men nu är min winsch nästan ihop, står som två halvor på bänken :-) Sista skruvarna och lite färg sen är den färdig.

3 timmar sedan, Lars 9k sade:

 Jag erbjöd den ju i och för sig till @Alvefridh men först till kvarn.... ,kan ta med den till SORK Luciakörning 9/12 eller så är den som blir först, välkommen hit och hämta den. 

Tackar så mycket Lars :-) klarar den 450A så tar jag den gärna, kan komma förbi till helgen om du är hemma.

Edited by Alvefridh
Link to comment
Share on other sites

Fick lite gjort i helgen som var. Har hört lite misstänkt ljud från kamkedjan, bytte till en annan från en reservdelsmotor och så va ljudet borta. Kunde inte direkt känna någon större skillnad mellan de två men resultatet bl ev bättre.

Tog även tiden att göra några kosmetiska åtgärder. har haft en stor rostfläck vid vänster bakdörr. Inte det vackraste men bättre än rostbrunt iaf. Djupare arbete skall ske när jag har ett eget garage igen.
59e7aa1e8061b_2017-10-1416_56_16.thumb.jpg.11995a5b51d043cde0c1edae7893eeef.jpg

Dragkroken och bogseröglan fick också lite behandling.
Före.
59e7ab06071d0_2017-10-1512_05_08.thumb.jpg.24c293b964079f1dbb2097e2370d5727.jpg

Ytrost borta och rostprimer på.
59e7ab194c1ca_2017-10-1512_22_45.thumb.jpg.a62bd950039bba6f72c6e766a96edc54.jpg

Målade med svart pansarlack, men glömde ta en bild på slutresultatet :-P 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, Alvefridh sade:

Tack för bilderna @robert 
är din winsch platta uppbyggd på samma sätt?

Har tyvärr inga nya bilder, glömmer alltid att ta bilder under tiden jag håller på. Men nu är min winsch nästan ihop, står som två halvor på bänken :-) Sista skruvarna och lite färg sen är den färdig.

Tackar så mycket Lars :-) klarar den 450A så tar jag den gärna, kan komma förbi till helgen om du är hemma.

Oklart vad den pallar i ström, har ju suttit på min kinavinsch som drar 8500lbs. Hör av dig om det blir aktuellt, jag är hemma under helgen.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...