Administrators Andreas.E Posted March 7, 2016 Administrators Share Posted March 7, 2016 Här kommer jag att skriva om mitt Overlanding fordon Först väldigt kort om vem jag är. Född och uppvuxen på landet utanför Göteborg/Sverige. Offroad intresset startade när min far gav mig en lite cross på 50cc. Så blev det 80cc,125cc,250cc och till slut en 600cc. Ett par år innan jag fick körkort köpte jag mitt första 4x4 fordon, en RangRover -73. Den körde jag varenda dag på min familjs mark. När sedan körkortet var på plats, blev min första resa faktiskt inom Overlanding kategorien. Lastade tält och allt jag behövde och körde 5 dagar genom södra Sverige. Försvaret kom tidigt in i mitt liv som 15-åring, och efter ett par år med min RangRover blev det en Volvo Valp. Den blev efterföljt av ca 6-7st totalt. 1996 flyttade jag upp till Norge. Inte så länge efter kom jag på att det inte var lika enkelt att köra på skogsvägar här, som det jag var vant till. Så -97 gav jag valpen till ett Hemvärns område i Sverige som en gåva. Nu gick det ett par år med rent civila 4x4 fordon, men i -06 köpte jag min första Volvo c303 (TGB11). Besökte flitigt militärbils träffar i Norge, Sverige, Danmark och England. Det blev senare en nyare och bättre c303. 2014 Köpte jag min Nissan Patrol som jag använder idag, året efter sålde jag min c303 då intresset gradvis gick över till att resa långt. Det samma blev det med internet sajten www.terrangbil.net som jag lämnade över till nya krafter, tillsammans med sina 3500 medlemmar. Jag har aldrig varit en person som dundrar ut i surhålet med 5000v/m på mätaren. För mig har det alltid handlat om att komma sig ut och "puttra" runt i skog och natur, och det med att möta nya människor och kulturer. Nissan Patrol Y61 GR 2003 - Snorkel från IronMan - Takrail från IronMan - Taktält från IronMan - 2" lyftkit från IronMan - Cooper Discovery STT 35" - 27 Mhz CB/PR Radio - VHF/UHF Radio Delar jag bytt genom dom två åren jag ägt henne: - Bromsskivor (4st) - Bromsok (4st) - Bromsbelägg (8st) - Turbo (1st) - Generator (1st) - Glödpluggar/stift (4st) - Länkarmar (runt om) - Styrarm (1st) - Hjullager (4st) - Dieseltank (1st) - Styrdämpare (1st) Så här såg hon ut när jag köpte henne Så här ser hon ut idag 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 8, 2016 Author Administrators Share Posted March 8, 2016 På med snorkeln Här kommer några gamla bilder när jag monterade snorkeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 9, 2016 Author Administrators Share Posted March 9, 2016 Funderar på att beställa andra och finare skärmbreddare än det jag har idag. Dom jag slängde på när 35:orna monterades, är lite enkla. Dessa ersätter dom som sitter original på bilen, men bygger ut 8cm, och då täcker dom fint däcken, men lämnar lite mer luft över. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 16, 2016 Author Administrators Share Posted March 16, 2016 Så här ser det ut inne i bilen med allt av com-utrustning på plats. - Navigation (Mini iPad) - 27Mhz - VHF/UHF - PMR (446Mhz) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 16, 2016 Author Administrators Share Posted March 16, 2016 Så blev det höjning av bilen 2" med TUV/OME systemet från IronMan. Höjden ökades med 65mm och utan att höja med klossar eller gärna något med karossen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 16, 2016 Author Administrators Share Posted March 16, 2016 Så var det tid för lite större hjul/däck På bilden är tatt för att visa skillnaden mellan 33" bak och 35" fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 16, 2016 Author Administrators Share Posted March 16, 2016 När större däck kom på, kom det lite obalans fram.... var ju inte så konstigt när man ser på styrdämparen. Så då blev det en ny från Trail master som är tre gånger kraftigare. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 17, 2016 Author Administrators Share Posted March 17, 2016 Detta blir nog min nästa projekt med bilen Här länge funderat på antingen täcka bilen med folie, men det här är bra mycket tuffare. Så blir frågan, skall man gå för svart... eller army green 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 23, 2016 Author Administrators Share Posted March 23, 2016 Två "car selfie´s" från min resa i går 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrKeller Posted March 26, 2016 Share Posted March 26, 2016 Läcker Patrol du fått till! Har du kollat vad frakten blir på skärmbreddarna? Såg fina ut! /Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 26, 2016 Author Administrators Share Posted March 26, 2016 Quote Läcker Patrol du fått till! Har du kollat vad frakten blir på skärmbreddarna? Såg fina ut! /Johan Tackar! Är nöjd med henne, men... Här i Norge hade det helt klart varit enklare att bygga på en LandCruiser eller Jeep. Jag har inte checkat vad frakten blir, men skall återkomma när det ev blir beställt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted March 30, 2016 Author Administrators Share Posted March 30, 2016 Så här ser det ut med att gå från original 29" till 35" på en Patrol 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted April 13, 2016 Author Administrators Share Posted April 13, 2016 Sedan jag inte längre använder min Patrol till det dagliga, funderar jag nu på att göra henne helt klar som Overlanding fordon. Men det tänker jag på att få på plats allt av nödvändig utrustning för längre reser, och att hon alltid är klar för action. 220v converter/inverter. Led ljus till takrampen. Hi-lift (såg en himla klurig lösning på ett av Munkensbilder´s bilder, för att lyfta bilen utan lyftpunkter). Större förbandslåda. Dra klart laddkablar för portal VHF enhet, ev gå över till en fastmonterad VHF radio. VHF antenn. Primus kök med två brännare. Fästen för två extra 20L jeepdunkar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted April 13, 2016 Moderators Share Posted April 13, 2016 När det gäller lyftpukter till HiLiften så har jag knytit om en 3 tonns laststropp med krok på för att kunna lyfta bilen i fronten. Och ja, jag har testat att det funkar att lyfta bilen i den . VHF - både fast och bärbar. Bärbar till mobil rekning etc - fast monterad pga ökad räckvidd och 100% batteri. Mina 2 cent. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted May 11, 2016 Author Administrators Share Posted May 11, 2016 Idag skall jag göra något jag normalt inte gör.... Hälla i "oljestopp" i min Nissan! Igår när jag kom till parkeringsplatsen, var det tort och fint under bilen. Så körde jag ett par mil och parkerade på samma plats. Idag är det en blöt fläck vid sidan av högra framhjul. Packboxen på utgående axel till hjulet har börjat läcka. Sedan jag skall ut i skogen om ett par dagar, blir det nödlösning fram tills jag kommer hem. Det kan också vara så att jag använder och kör bilen för sällan och packningen torkar i mellan körningarna. Bytas skall den/dom ändå när jag kommer hem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted May 11, 2016 Moderators Share Posted May 11, 2016 Ajdå. Är det en stor operation? Själv har jag gjort vapenvård på Snövit idag - ett tag funderade jag på att sätta eld på eländet och anmäla den stulen men efter en rejäl tvätt och lite TLC så ser jag på henne med andra ögon. Men där är allt lite som måste göras.... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted May 11, 2016 Author Administrators Share Posted May 11, 2016 6 minuter sedan, Wiberg sade: Ajdå. Är det en stor operation? Jag och nej... Har inte gjort det på en Nissan tidigare, men tippar att det är av med däck, broms-ok, slangar, styrstag. Så dra ut hela drivaxeln. Så göra det samma på andra sidan Även om det inte läcker på vänster sidan, är det lika bra att göra det på samma gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted May 11, 2016 Author Administrators Share Posted May 11, 2016 Som tur, är inte delen speciellt dyr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted May 27, 2016 Author Administrators Share Posted May 27, 2016 I min strävan efter att minimera utrustningen (helst fler funktioner/användningsområden per produkt) i fordonet står nu köksredskap på tur. Ut med det gamla och in med det nya Kombinerad kniv,gaffel och sked. Tallrikar som kan bli till djupa skålar. Muggar som viks. Inga nya uppfinningar, men reduserar volymen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted May 27, 2016 Moderators Share Posted May 27, 2016 Spork är samlingsnamnet på besticket . Less is more säger vissa - jag laddar med rejäla vinglas och " porslin " så vi kan ha galamiddag . Du vet ju vem som brukar glömma veden ? .... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 3, 2016 Author Administrators Share Posted August 3, 2016 Inspererad av flera på forumet.. Blev det ett bord på mig också. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Snyggt !! Jag var först tveksam till bord på bakdörren, men har upptäckt hur otroligt smidigt och välfungerande det är. BTW, fan va de regnar ? (har inget med din bil att göra) /M 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 3, 2016 Moderators Share Posted August 3, 2016 Mycket snyggt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted August 19, 2016 Author Administrators Share Posted August 19, 2016 Fixat lite radio prylar och antenner idag. Som alltid blev det fram med vinkelslipen när genomrostiga fästen inte vill ge sig Så kom det en ny 27mhz antenn på plats, med helsvetsad kabel så att jordningen blir helt riktig. I samma slängen en fin VHF/UHF antenn på andra sidan. Många antenner blev det Passade på att fixa bättre bromsljus, så nu skall 40+ gubbar och gummor se rumpan 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 19, 2016 Moderators Share Posted August 19, 2016 Det är viktigt med mycket antenner Mr Eriksson - man ser så förbannat legitim ut då - dvs man kommer undan med taktisk körning på motorväg och snedding över " Hagle-damas " gräsmatta ? . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now