Jump to content

Andreas.E - Nissan Patrol Y61


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

10272697_10152396787723472_5632589510699887696_o.jpg

Här kommer jag att skriva om mitt Overlanding fordon Först väldigt kort om vem jag är. Född och uppvuxen på landet utanför Göteborg/Sverige. Offroad intresset startade när min far gav mig en lite cross på 50cc. Så blev det 80cc,125cc,250cc och till slut en 600cc. Ett par år innan jag fick körkort köpte jag mitt första 4x4 fordon, en RangRover -73. Den körde jag varenda dag på min familjs mark. När sedan körkortet var på plats, blev min första resa faktiskt inom Overlanding kategorien. Lastade tält och allt jag behövde och körde 5 dagar genom södra Sverige. Försvaret kom tidigt in i mitt liv som 15-åring, och efter ett par år med min RangRover blev det en Volvo Valp.

Den blev efterföljt av ca 6-7st totalt. 1996 flyttade jag upp till Norge. Inte så länge efter kom jag på att det inte var lika enkelt att köra på skogsvägar här, som det jag var vant till. Så -97 gav jag valpen till ett Hemvärns område i Sverige som en gåva. Nu gick det ett par år med rent civila 4x4 fordon, men i -06 köpte jag min första Volvo c303 (TGB11). Besökte flitigt militärbils träffar i Norge, Sverige, Danmark och England. Det blev senare en nyare och bättre c303.

2014 Köpte jag min Nissan Patrol som jag använder idag, året efter sålde jag min c303 då intresset gradvis gick över till att resa långt. Det samma blev det med internet sajten www.terrangbil.net som jag lämnade över till nya krafter, tillsammans med sina 3500 medlemmar. Jag har aldrig varit en person som dundrar ut i surhålet med 5000v/m på mätaren. För mig har det alltid handlat om att komma sig ut och "puttra" runt i skog och natur, och det med att möta nya människor och kulturer.

Nissan Patrol Y61 GR 2003

- Snorkel från IronMan
- Takrail från IronMan
- Taktält från IronMan
- 2" lyftkit från IronMan
- Cooper Discovery STT 35"
- 27 Mhz CB/PR Radio - VHF/UHF Radio

Delar jag bytt genom dom två åren jag ägt henne:

- Bromsskivor (4st)
- Bromsok (4st)
- Bromsbelägg (8st)
- Turbo (1st)
- Generator (1st)
- Glödpluggar/stift (4st)
- Länkarmar (runt om)
- Styrarm (1st)
- Hjullager (4st) 
- Dieseltank (1st)
- Styrdämpare (1st)

Så här såg hon ut när jag köpte henne

24_1117606047_xl.jpg

Så här ser hon ut idag

11029984_10153402193178472_1550941634248231835_n.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Funderar på att beställa andra och finare skärmbreddare än det jag har idag. Dom jag slängde på när 35:orna monterades, är lite enkla. Dessa ersätter dom som sitter original på bilen, men bygger ut 8cm, och då täcker dom fint däcken, men lämnar lite mer luft över. 

3916221771.jpg3956782927.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Detta blir nog min nästa projekt med bilen  

Här länge funderat på antingen täcka bilen med folie, men det här är bra mycket tuffare. Så blir frågan, skall man gå för svart... eller army green 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Quote

Läcker Patrol du fått till! Har du kollat vad frakten blir på skärmbreddarna? Såg fina ut! /Johan

Tackar! Är nöjd med henne, men... Här i Norge hade det helt klart varit enklare att bygga på en LandCruiser eller Jeep. Jag har inte checkat vad frakten blir, men skall återkomma när det ev blir beställt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Sedan jag inte längre använder min Patrol till det dagliga, funderar jag nu på att göra henne helt klar som Overlanding fordon. Men det tänker jag på att få på plats allt av nödvändig utrustning för längre reser, och att hon alltid är klar för action.

  • 220v converter/inverter.
  • Led ljus till takrampen.
  • Hi-lift (såg en himla klurig lösning på ett av Munkensbilder´s bilder, för att lyfta bilen utan lyftpunkter).
  • Större förbandslåda.
  • Dra klart laddkablar för portal VHF enhet, ev gå över till en fastmonterad VHF radio.
  • VHF antenn.
  • Primus kök med två brännare.
  • Fästen för två extra 20L jeepdunkar.
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

När det gäller lyftpukter till HiLiften så har jag knytit om en 3 tonns laststropp med krok på för att kunna lyfta bilen i fronten. Och ja, jag har testat att det funkar att lyfta bilen i den :) .

VHF - både fast och bärbar. Bärbar till mobil rekning etc - fast monterad pga ökad räckvidd och 100% batteri.

Mina 2 cent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Administrators

Idag skall jag göra något jag normalt inte gör.... Hälla i "oljestopp" i min Nissan! 

Igår när jag kom till parkeringsplatsen, var det tort och fint under bilen. Så körde jag ett par mil och parkerade på samma plats. Idag är det en blöt fläck vid sidan av högra framhjul. Packboxen på utgående axel till hjulet har börjat läcka. Sedan jag skall ut i skogen om ett par dagar, blir det nödlösning fram tills jag kommer hem.

Det kan också vara så att jag använder och kör bilen för sällan och packningen torkar i mellan körningarna. Bytas skall den/dom ändå när jag kommer hem :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ajdå. Är det en stor operation?

Själv har jag gjort vapenvård på Snövit idag - ett tag funderade jag på att sätta eld på eländet och anmäla den stulen men efter en rejäl tvätt och lite TLC så ser jag på henne med andra ögon. Men där är allt lite som måste göras....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
6 minuter sedan, Wiberg sade:

Ajdå. Är det en stor operation?

Jag och nej... Har inte gjort det på en Nissan tidigare, men tippar att det är av med däck, broms-ok, slangar, styrstag. Så dra ut hela drivaxeln. Så göra det samma på andra sidan :) Även om det inte läcker på vänster sidan, är det lika bra att göra det på samma gång. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Administrators

image.jpegI min strävan efter att minimera utrustningen (helst fler funktioner/användningsområden per produkt) i fordonet står nu köksredskap på tur. Ut med det gamla och in med det nya :)

Kombinerad kniv,gaffel och sked. Tallrikar som kan bli till djupa skålar. Muggar som viks. Inga nya uppfinningar, men reduserar volymen.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Spork är samlingsnamnet på besticket ;) .

Less is more säger vissa - jag laddar med rejäla vinglas och " porslin " så vi kan ha galamiddag :) . Du vet ju vem som brukar glömma veden ? ....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • Administrators

Fixat lite radio prylar och antenner idag. Som alltid blev det fram med vinkelslipen när genomrostiga fästen inte vill ge sig :)

image.jpeg

Så kom det en ny 27mhz antenn på plats, med helsvetsad kabel så att jordningen blir helt riktig. 

I samma slängen en fin VHF/UHF antenn på andra sidan. 

image.jpeg

image.jpeg

Många antenner blev det :)

image.jpeg

Passade på att fixa bättre bromsljus, så nu skall 40+ gubbar och gummor se rumpan :D

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...