Jump to content

Bilvalg - vanskelig


iknutis
 Share

Recommended Posts

Jeg vet dette er nesten håpløst, men jeg tenkte å spørre likevel i tilfelle jeg får ny og viktig input. :)
Med over 40 biler bak meg, har jeg prøvd det meste fra forskjellige merker. Jeg har også gjort meg opp noen meninger om hvilke biler som er konstruert for å kunne mekkes på og ikke, samt hvilke merker det er lett å skaffe slitedeler til og hvilke merkeverksteder man bare må styre unna.
På impuls kjøpte jeg før sommerferien en 97 Suzuki Vitara 2.0td, en bil som har overrasket meg positivt på mange områder. Lavt dieselforbruk på 0,71 pr mil, og helt ok plass i kupeen.
Minus er at fjæringen bak bunner over selv de minste fartsdumper, bortimot null plass i bagasjerommet og litt liten effekt (87hk).
Det jeg savner mest etter å ha hatt 2stk 3.gen Pajeroer er plassen i bagasjerommet. En Amarok har jeg også hatt veldig lyst på helt siden 2011, men er avhengig av flere sitteplasser så jeg får med meg barna og en så ny bil med 5 seter tar jeg meg ikke råd til rett og slett.

Hva trenger jeg:

Minimum 5 sitteplasser
Automat (komfort)
Lastekapasitet, både i bagasjerom og på tak
Må tåle kjøring på tøffe fjell- og skogsveier
Lavt (relativt) forbruk, Suburban og Silverado utgår da jeg kjører 15mil om dagen

Jeg skrur endel selv så grei tilgang på slitedeler er også en fordel.

Budsjett: 50-100k

Så vidt jeg kan se har jeg følgende alternativer:
Nissan Patrol - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99722195

Patrol er en bil jeg også har sett på før, ganske romslige og solide biler. Ruster som alt annet fra denne perioden, men ellers har jeg inntrykket av at det er ganske gode biler?

Toyota Land Cruiser 90 - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101346909
Også biler jeg har tittet på før, men nedvurdert i forhold til Pajeroene som oftest har mer utstyr (skinn, ac og automat som standard) og er bedre å kjøre på asfalt. Ser rust i bakre del av ramme er en gjenganger, og svetting eller lekkasjer fra motor.

Mitsubishi Pajero - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101548773
Har hatt to slike fra før, en 01mod og en 03mod. Begge to ble kraftig angrepet av rust, dieselpåfyllingsrørene var gått i oppløsning på begge med påfølgende dieselpumpehavari. På den siste slet jeg også med kjølingen pga gjennomrusting i varmeveksleren til EGR, som igjen førte til gåen toppakning. Ellers trives jeg utrolig godt med bilene.

Jeep Grand Cherokee - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101747892
I denne prisklassen får man nå plutselig GC med Mercedes-motoren (og girkasse), som er noe mer driftsikker enn VM Motori'en. Likevel vet jeg de sliter med elektriske gremlins.


På gamle biler som har gått langt må man også regne med å bytte kalippere innimellom, håndbrekk, bremseslanger og rør, foringer og annet. Men det er til å leve med så lenge motor og gir og det elektriske fungerer. På både Mitsu og Jeep har jeg opplevd å måtte gå helt til hjemlandet (Japan og USA) for å få reservedeler til en kurant pris.
Som dere skjønner er jeg ikke opphengt i enkelte merker, jeg er åpen for det meste sålenge det fungerer. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag är ju inte helt objektiv då, men LC90 är en meget bra bil. Det er, som du skriver, en del rust på de eldre exemplaren men det borde gå att hitta fräscha ex oxå. Med minimalt med ombyggnad får man en väldigt potent bil - den är potent i utgångspunkt. Förbruket vågar jag dock inte svara på.

Väldigt tacksam att skruva själv på och det finns bra och billiga delar till dem via nätbutiker i det stora utlandet.

Mina 2 cent.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ge lite input på Pajero Gen4. Kan nog vara samma problem som dina gen3. I Sverige skulle en 2007-2008 ligga inom din budget som har gått kring 20 000 mil. 

Vanliga fel:
1) Rost kring fönsterlister, dom är i princip rostiga där redan på fabriken. Några av listerna går att köpa nya, ca 1000 kr tror jag. Resten lackade jag om för 3000 kr.  Om det inte syns något utanpå, lyft på gummilisten.
2) Rost bakom plastkåpan för reservhjulet. Här kan det se för jävligt ut men syns inte för än man öppnat upp.
3) Bromsskivor blir vinda och man för vibrationer. Läst mig till att nya skivor som bara gått några hundra mil lätt går varma och blir skeva. Jag bytte några skivor men fick småvibrationer ganska omgående.
4) Min va ganska fin under och jag såg till att den va svart och fin.
5) Hyfsad komfort, blir ju ett vindfång med taktält. Men man åker förhållandevis bra. 
6) All el funkade på min Pajero, aldrig några problem. Elspeglar, stolar, diffspärr etc funkade alltid.
7) Dyra delar. En drivaxel bak hade ett "klonk-ljud". En ny kostar 22 000 kr. Jag fick tag på en begagnad för 4 000 kr.

Jag kan ju nämna att länken till Pajeron på finn.no skull kosta ca halva priset i Sverige. Så då kanske en Gen4/2007 ligger utanför budget iaf.

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen ditt dilemma, jag satt i exakt samma situation under våren och början av sommaren.

 

LC är ju en fantastisk bil med bra utrymmen, men den ligger högt i pris. Nu kan jag inte Norska marknaden men med tanke på priserna NO vs SE generellt så lär den ligga över svenska priser. Och med 50-100K är LC diskvalificerad vågar jag påstå.

 

Pajero är Mr @blackstream expertområde så det låter jag vara osagt. Kikade själv på en Pajero men det föll på att jag tyckte den var lite trång.

Cherokee för min del skippade jag för att jag vill ha en Diesel.

 

Jag föll till slut för en Patrol Y61, en årsmodell äldre än den du visar på Finn. Haft den nu i två månader och älskar den. Visst, det är en hel del rost, men den tar sig fram som en mammut, har bra utrymmen och jag får utan problem plats med 3 barn, två stora hundar och packning. So far very satisfied.

 

I slutändan är det mycket en smaksak också. Bil är inte bara prestanda, den ska ju också tilltala hjärtat.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, blackstream skrev:

Jag kan ge lite input på Pajero Gen4. Kan nog vara samma problem som dina gen3. I Sverige skulle en 2007-2008 ligga inom din budget som har gått kring 20 000 mil. 

*snip*

Det er noen forskjeller på norske og svenske priser, det er helt klart. En gen4 legger seg nok 60-70% over budsjett og er da litt for dyr til at jeg vil bruke den hardt også. :)
Punktene du nevner er 100% korrekte også for gen3, de sliter med samme svakhetene. Nytt dieselpåfyllingsrør fra merkeforhandler kostet 10k. Jeg fant til slutt en leverandør i UK som leverte for 4000kr inkl frakt. Hjullager+nav foran koster 4500kr hos forhandler, 1000kr på ebay fra forhandler i Malta(!). Det verste på gen3 er nok feil som gjør at dieselpumpen havarerer, det koster 15000kr for en overhalt enhet.

13 minutter siden, LantzPatrol skrev:

LC är ju en fantastisk bil med bra utrymmen, men den ligger högt i pris. Nu kan jag inte Norska marknaden men med tanke på priserna NO vs SE generellt så lär den ligga över svenska priser. Och med 50-100K är LC diskvalificerad vågar jag påstå.

Pajero är Mr @blackstream expertområde så det låter jag vara osagt. Kikade själv på en Pajero men det föll på att jag tyckte den var lite trång.

Cherokee för min del skippade jag för att jag vill ha en Diesel.

Jag föll till slut för en Patrol Y61, en årsmodell äldre än den du visar på Finn. Haft den nu i två månader och älskar den. Visst, det är en hel del rost, men den tar sig fram som en mammut, har bra utrymmen och jag får utan problem plats med 3 barn, två stora hundar och packning. So far very satisfied.

I slutändan är det mycket en smaksak också. Bil är inte bara prestanda, den ska ju också tilltala hjärtat.

 

Egentlig ligger alle disse modellene høyt i pris i Norge. Ikke bare fordi dette er perfekte biler for norske veier og norske forhold, men også fordi bilene er veldig dyre i utgangspunktet pga det norske avgiftssystemet. For 50-100k får man en 97-99 LC 90 i det som tilsynelatende er god bruksstand til turer i skog og mark og fjell. Men noen LC120 får man ikke uten å legge på 30-40k ekstra. 4gen Pajero er trangere i kupeen enn 3gen. Det har med utforming av B-stolpene å gjøre. Jeg er en stor fyr og sitter veldig godt i 3gen.
Cherokee WJ ble stort sett solgt med 3.1l rekkefemmer fra italienske VM Motori (diesel) på 140hk, og deretter med en 2.7 liters Mercedesdiesel på 163hk. Sistnevnte er en skikkelig arbeidshest, med kultivert gange og helt ok prestanda.

Patrol er vel kanskje den bilen jeg er mest usikker på, da jeg ikke har spesielt stor erfaring med Nissan. Jeg ser jo at jeg får 3.0d hvis jeg går opp bittelitt på budsjett, evt er flink å prute.
Denne ser jo bra ut syns jeg, selv om han ikke får den i lavserie. Kanskje en fillefeil det er lett å fikse.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99071517

Som du sier så handler det mye om smak også, men akkurat når det gjelder slike biler som dette liker jeg alle sammen. Jeg ville kanskje aller helst hatt en av hver, slik at jeg kunne bytte på innimellom. :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, iknutis sade:

Patrol er vel kanskje den bilen jeg er mest usikker på, da jeg ikke har spesielt stor erfaring med Nissan. Jeg ser jo at jeg får 3.0d hvis jeg går opp bittelitt på budsjett, evt er flink å prute.
Denne ser jo bra ut syns jeg, selv om han ikke får den i lavserie. Kanskje en fillefeil det er lett å fikse.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99071517

Som du sier så handler det mye om smak også, men akkurat når det gjelder slike biler som dette liker jeg alle sammen. Jeg ville kanskje aller helst hatt en av hver, slik at jeg kunne bytte på innimellom. :D

Min 2.8TD måste jag säga har ett fantastiskt vridmoment. Med 4L ikopplad är den som rena rama stridvagnen som morrande trycker sig fram mer eller mindre oavsett vad moder jord tycker man ska ställa i vägen. 

Jag skulle säga att du ska titta, testa, och gå på din magkänsla. Jag tog helt enkelt med mig barn hundar och provpackade varje bil jag funderade på. Sen såg jag på vad jag ville ha i utrustning och efter mycket letande och funderande hittade jag min bil.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...