Jump to content

Ny på forumet - hjälp mig tänka bil!


Linusp3
 Share

Recommended Posts

Hejsan allesammans, här kommer min första post... häng med för det blev visst mycket text!!

 

Först kort om mig själv; jag är en entusiastisk offroadmotorcyklist som älskar resor och friluftsliv och har spenderat många nätter ute på olika sorters turer. Jag har nu "tvingats" hitta ett alternativ till att resa på två hjul under de närmsta åren då det inte är helt förenligt med två barn i småbarnsåren (en fyraåring och en fyramånaders). När den stora killen var 2,5 år tog vi ledigt två månader och åkte till NZ där vi köpte en gammal CRV och "overlandade" oss runt nord och sydön, och fick då mersmak för att bilresa. Nu har vi precis avslutat en sexveckors/500-milatripp genom Sverige och Centraleuropa. Min gamla motorcykeldröm om en tripp till Island eller eller en riktig långresa till Sibirien/Kazakstan/Mongoliet finns kvar men med insikten att den kanske måste göras på fyra hjul istället för två (och inte i våran V70).

IMG_3029.JPG

 

Jag har under det senaste året spanat in Blocket.se och kikat på vägarna här hemma när vi varit på rull, samt läst diverse byggtrådar på olika forum för att försöka få ett öga för vad som kan vara lämpligt expeditionsfordon för oss. Jag är helt novis så behandla följande frågor därefter;

 

Fordonet kommer inte användas som vardagsbil så frågan är; hur gör ni som inte använder era bilar vardagligen... har dem avställda för att slippa skatten och ställer på dem när det är dags att ut å köra? Vilka försäkringsbolag är att rekommendera? Hur funkar det med grönt kort och när behövs tilläggsförsäkringar?

 

Vad är att föredra när det kommer till växellådan, är det automatväxlad eller manuell låda som gillas bäst? Jag kan gissa att det är lättare att köra automat när det är hinder och stökiga vägar som ska manövreras?!

 

Diesel eller bensin? Är det någon skillnad på kvalitet och tillgänglighet när man kommer ut "in the sticks" eller behöver man inte oroa sig? Vad finns det för fler positiva och negativa aspekter på respektive drivstoff?

 

Lastbilsreggad bil? Skatten minskar ju dramatiskt men hur är det med antalet platser? Läser i diverse annonser att "bilen är LB-reggad men har alla säten kvar"... hur funkar det? Och vad krävs för att kunna LB-regga en bil som är i originalutförande?

 

Höjning, vinsch, extraljus osv?

Jag har inget eget garage eller tunga verktyg, och inte riktigt heller den tid eller kunskap som krävs för att göra stora modifieringar av bilen. Vad "behövs" egentligen fixas i utrustningsväg? Hur långt kommer man med ett förbrukningsbatteri och en ordentlig kyl? Allt är ju givetvis relativt men hur bra funkar en "orginalutrustad" 4x4 för overlanding? När jag skaffade min första motorcykel visste jag absolut ingenting om el/mek (jag ägde inte ens en skiftnyckel) men nu gör jag ganska mycket arbeten på hojen själv och detsamma gäller ju såklart bilar; man får lära efterhand.

 

Jag har listat några fordon som jag gissar kan vara lämpliga kandidater och kört dem genom Transportstyrelsens app för att kolla skatt och hur mycket soppa de drar. 

 

Jag skulle väldigt gärna vilja ha input om lämpliga årsmodeller, motoralternativ, chassi osv... jag har bara kollat på modellerna men har ingen aning om vad för olika typeralternativ som finns att välja mellan! Visst fokus måste givetvis ligga på åkkomfort om man ska kunna ha två växande barn i baksätet och krocksäkerhet bör oxå värderas. Bekvämligheter som farthållare och AC räknar jag som en självklarhet. Kom gärna med förslag på andra modeller jag missat! 

 

Som referens har jag lagt upp min Volvo, den är ju inte direkt bensinsnål, men det är ju lätt att hitta bilar som drar det dubbla! Alla siffror är tagna från Transportstyrelsen så finns det nån som har IRL-värden att dela med sig av så gör gärna det. Volvon drar till exempel snarare 7,9l/100km i blandad körning när jag mätt längre sträckor än vad som redovisas i TS databas.

Volvo V70 2003

Årsskatt 2692:-

Blandad körning 9,1l/100km

Landsväg 7,0/100km

Stadskörning 12,6/100km

 

En Defender verkar ju vara expeditionsbilens moder. Att den tar sig fram är det nog ingen tvekan på, men hur är egentligen åkkomfort och bullernivå i en sån bil? Jag har bara kikat in i cockpit på någon enstaka Defender jag har sett på parkeringar här och där, och jag blir knappast imponerad av hur det ser ut därinne. Men det kanske ska vara spartanskt enligt klassisk praxis? Sen skämtas det ju friskt om att de går sönder stup i kvarten... avundsjuka eller sanning?

Land Rover Defender 110 -99

Årsskatt 5437:-

Blandad körning: ?

Landsväg: ?

Stadskörning: ?

 

Annars verkar ju många vara förtjusta i LandCruisers, och då framförallt 100-serien?! De verkar ligga högt i pris och jag vet ganska lite om dem så berätta gärna mer!

Årsskatt: ?

Blandad körning: ?

Landsväg: ?

Stadskörning: ?

 

En Patrol verkar vara nästa givna val. Jag har sett många byggen på den och enstaka exemplar till salu på Blocket men aldrig kikat på nån på riktigt. De verkar dyra i skatt om de inte lastbilsreggas (11.000:- +) men har hyfsad bränsleekonomi!

Nissan Patrol GR (Y61) 2003

Årsskatt 5437:- (LB-reg)

Blandad körning 10,8l/100km

Landsväg 9,0l/100km

Stadskörning 13,9l/100km

 

Sen kommer Patrolens lillebror(?!); Terranon. Jag har provkört en T2:a och tycker den verkar både rymlig inuti ha god markfrigång i grundutförande. Den är även billig i skatt och hyfsat bränslesnål!

Nissan Terrano II 2002

Årsskatt 3269:-

Blandad körning 9,1l/100km

Landsväg 7,6l/100km

Stadskörning 11,8l/100km

 

Pathfindern är efterträdaren till Terranon om jag förstått saken rätt. Jag har aldrig sett någon live och har ingen aning om den är bu eller bä. Ofördelaktigt skatteklass!!

Nissan Pathfinder 2005

Årsskatt 10195:-

Blandad körning 10,1/100km

Landsväg 8,3/100km

Stadskörning 13,2/100km

 

Jag har en polare som var på Island och hyrde en Pajero och tyckte den funkade fint. Jag har provkört en 2005:a (men jag minns inte om det var "den vanliga" eller sport-modellen, vilka är skillnaderna?) och tyckte den betedde sig lite som ett skåp. Har inte heller sett någon som byggt vidare på den plattformen. Vad är era erfarenheter?

Mitsubishi Pajero sport 3,0 2005Årsskatt 4936:-

Blandad körning 13,4l/100km

Landsväg 11,2l/100km

Stadskörning 17,1l/100km

 

LR Discovery ser bra ut på håll men drar ju mer soppa än en stridsvagn om uppgifterna från TS stämmer... klart avskräckande!! 

Land Rover Discovery 2 -03

Årsskatt 6652:-

Blandad körning 16,7l/100km

Landsväg 13,1l/100km

Stadskörning 22,9l/100km

 

Kan en Grand Cherokee vara ett alternativ? Det är ju fullkomligt strösslat med dem på Blocket (280+ st på Blocket nu), varför säljs de i den kvantiteten? Är det nåt som inte stämmer? 

JEEP Grand Cherokee CRD 2005

Årsskatt 9643:-

Blandad körning 10,2l/100km

Landsväg 8,6l/100km

Stadskörning 13,1l/100km

 

Någon har även nämnt Toyota Hilux D-cab som lämpligt alternativ, men jag är osäker på hur bra man färdas i baksätet på en sån?! Och går det att lasta på taket om det skulle behövas?

Mitsubishi L200 D-cab 2003 

Årsskatt 5239:-

Blandad körning ?

Landsväg ?

Stadskörning ?

 

Finns det tips på fler bra källor än Blocket och Mobile.de som jag kan kolla på? Hur mycket är rimligt att lägga på en bil? Och då menar jag snarast "hur lite" bör man hosta upp för att få en trogen följeslagare? Budgeten utan att ta lån är i dagsläget 80-100.000:- men det är inte aktuellt med bilköpet förrän om 1-2 år när föräldraledigheter osv är avslutat så då borde vi kunnat spara ihop några kronor till. Jag bor i Göteborg men kan resa både inom Sveriges gränser och ner i Europa för att hitta den "perfekta bilen". Och sist men inte minst... vid vilket miltal ska man börja dra öronen åt sig? Givetvis kan en bil ha gått få mil och vara ett ras eller gått 40.000mil och vara i klockrent skick, men en fingervisning hade varit fint!! 

 

Tack på förhand :)

//Linus

Edited by Linusp3
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att skatt och försäkring inte är så viktigt om du kommer ha den enbart som expeditionsbil och ha den avställd större delen av tiden. Med trafikverkets app kan man ju i princip ställa på och av fordon inför en helgtur om man vill. Låt säga att du har bilen påställd sammanlagt 3 månader/år för att ta ett exempel. Skillnaden mellan en bil med dyr skatt på 10 000 kr/år eller en billig på 5000 kr år blir ju 1250 kr/år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, blackstream sade:

Jag tänker att skatt och försäkring inte är så viktigt om du kommer ha den enbart som expeditionsbil och ha den avställd större delen av tiden. Med trafikverkets app kan man ju i princip ställa på och av fordon inför en helgtur om man vill. Låt säga att du har bilen påställd sammanlagt 3 månader/år för att ta ett exempel. Skillnaden mellan en bil med dyr skatt på 10 000 kr/år eller en billig på 5000 kr år blir ju 1250 kr/år. 

Bra, då är det klargjort att det är möjligt att göra på det sättet iallafall! Påverkas försäkringen av av/påställning?

Link to comment
Share on other sites

Till en början med, välkommen Linus!

 

Kan bidra med lite input då jag nyligen satt i samma sits som du. 

Jag började med en bruttolista i Excel med alla "Need to have" och "Nice to have". Sen blir ju budgeten det som styr i slutändan.

Viktigt jag tycker man ska betona är att bilval är lika mycket en behovsfråga som det faktiskt är en smaksak. Du ska ju trivas med och i bilen. 

I mitt fall föll det efter månader av research och letande på en Nissan Patrol som jag snart tre månader senare är fantastiskt nöjd med.

Hursom, nu ska jag sluta svamla och komma till dina funderingar.

Skatt/försäkring

Eftersom den kommer vara en helgbil är skatten inte så blodig. Ställ av den när du inte använder den. Försäkring är det nog bäst att köra en koll mellan lite olika bolag, jag la inte så våldsamt med tid bakom den biten, tog in tre priser och valde det bästa.

Automat/Manuell

Detta är nog ett högst personligt val. Det är ju enklare att krypa med automaten, du slipper eventuella "tapp" i backe och liknande. Manuell upplever jag ger lite mer kontroll. Jag tog det utifrån den bilen jag valde, råkade bli manuell. Men som sagt, mest en smaksak.

Diesel / Bensin

Min personliga åsikt är att diesel är att föredra före bensin i overlandsyfte. Dieseln har högre vrid och kan gå lågt i varv utan problem. Sedan är väl förvisso förbrukningen också lägre men i gengäld är ju skatten högre.

LB reggad.

Min bil är LB reggad. Men jag kör även med mina tre barn samt hundar. Polis har stoppat mig för kontroll och de har inte bekymrat sig. Kan tänka mig att de kan meddela att den ska ombesiktigas men vet inte om det blir mer följder av det. Jag har inte märkt något iallafall.

Höjning, vinsch, extraljus osv?

Jag sitter i samma sits. Har inget eget garage, inte heller tunga verktyg. Och som bonus väldigt lite meckkunnig (tack gode gud för mina vänner) Jag satsade på att sätta en priolista på saker som jag verkligen behövde till bilen och sen hitta en bil med den utrustningen. Dels slipper man bygga om, sen blir ju kostnaden avsevärt lägre.

Min bil är höjd, större däck, winsch, bullbar, och med extraljus fram och bak (snart runt om) samt med kylbox i baken. Sen har jag en enorm åtgärdslista men det är enklare åtgärder än att byta fjädring mm tex.

Bilreflektioner:

Defender:

Detta var en av mina första kandidater. Älskar den exteriöra designen, Defender skriker ju äventyr. Inte minst då jag är uppväxt under åttiotalet hype med Paris-Dakar och inte minst Camel Trophy.

Men efter provkörning föll den bort. Den har en otroligt hög ljudnivå, kändes som att jag satt i en gammal sovjetbil där man skumpar omkring och inredningen är ju så gammal att jag tycker det känns som att sitta i ett museum

Landcruiser

En personlig favorit. Väldigt kapabel och rejält med utrymmen. Det som gör att jag valde bort den är prislappen. Funkade inte för min budget.

Patrol

Min slutgiltiga val. Patrolen är väldigt tålig med rejäla utrymmen. Jag har en 98:a med 2.8 liters chippad diesel. Fantastiskt vrid och bekväm. Det enda jag hittils märkt är att det är lite knepigare med reservdelar, Patrol har inte sålts sen 2009 i Sverige och var väl kanske inte en supersuccé i vårt land. Men med internet finns ju det mesta tillgängligt oavsett vart man bor.

Bränsleekonomi är inget jag kan uttala mig om gällande stockversion, med tanke på att min bil är rätt tungt lastad, har stora däck och högre så drar ju förbrukningen iväg rejält. Det är ju inte en Prius detta direkt. :)

Den är även rätt rostbenägen, nyskicks patrol är inte lätt hittad. Sålänge man underhåller sånt så är det hanterbart.

Pathfinder

Egentligen en Navara med bagageutrymme. Tycker inte priset motiveras. Då man man lika gärna ta en Navara som är betydligt mer vanlig men då har du ju enbart en dualcab som bäst med flak för lastning. Baksätet är sisådär, funkar väl behjälpligt för barn om  vi snackar längre sträckor.

Pajero

Kikade bara kort på den men föll på utrymmet. Men där är @blackstream en riktig expert som tidigare hade en Pajero så han kan säkert fylla i mer.

Grand Cherokee/Discovery

För lite erfarenhet så där lägger jag pass på detta.

LS200

Liten erfarenhet så kan inte uttala mig. Dock är detta enda kandidaten i din lista som är en Pickup så det är ju en skillnad.

 

Budget:

För 100K får du en vettig Patrol med bra utrustning, förvisso med en del mil. Min har gått 33.000 mil och går utmärkt mekaniskt. 

 

Så, lite mina funderingar och feedback. :)

 

Återigen, välkommen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, Linusp3 sade:

Bra, då är det klargjort att det är möjligt att göra på det sättet iallafall! Påverkas försäkringen av av/påställning?

När den är avställd så aktiveras en annan försäkringmodell. Typ Garageförsäkring eller liknande, så den går även den ner under perioden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hej och välkommen Linus!

Många av de frågor du listar är endast gällande i Sverige så de låter jag den svenska delen av forumet svara för: Skatt/ LB reggning, försäkring etc.

Nu är jag ju inte helt objektiv i mitt förslag men en Land Cruiser 90 eller 120 kan nog vara den perfekta bilen för dig mtp krav och budget. De finns som bensin, diesel, manuell eller med automat. Jag upplever 90 som mer rymlig pga rakare väggar än 120. De är ganska enkla att skruva på ( jag var ganska blank på bilskruvning innan jag blev ägare till min 120a ).

Både Land Cruiser 90 & 120 är lätta bilar - jämfört med LC80/100/200. De är ruskigt kapabla i orginalutförande och med små mods blir de ännu mera kapabla. Ett höjningskit och lite större hjul ger säkrare framkomlighet om man vill ut i bushen och är förhållandevis rimligt.

Jag personligen älskar min automat och vill helst slippa röra i oljan när jag kör - det funkar fint i terrängen och motorbromsar ca så bra som jag vill.

I Norge har man, än så länge, ingen straffavgift på diesel så för mig är det ett självklart val. Det håller förbruket på en moderat nivå och diesel är riktigt trevligt prisat så fort man lämnar Norge och Sverige.

Som min bror brukar säga, håll det enkelt till att börja med och kom dig ut på tur - utrustningsbehovet kommer allt eftersom erfarenheten ökar.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kjøper du med hjertet så tar du en Defender, bruker du hodet så kjøper du noe annet. Selv kjører jeg Defender og trives med det, kunne ønsket meg mindre støy og lavere turtall på landevei, men på dårlig vei, og i skogen er den uslåelig. Defenderen behøver service og ettersyn som alle andre biler, jeg har nesten aldri (bortsett fra å bytte topp) hatt problemer med min bil. Deler til Land Rover koster next to nothing, og den er enkel å skru på. Jeg har nesten ikke testkjørt andre store 4wd biler, skulle jeg bytte ut Defenderen så ville det bli mot en Landcruiser, Discovery, eller Jeep Wrangler.

Lykke til i jakten på bil.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle bytte ut landcruiseren, så var jeg i et svakt øyeblikk å så på en honda stasjonsvogn. Den hadde rekord lavt forbruk, men så var det frua som sa, du kommer ikke til å trives i den bilen, hu ville ikke engang at jeg tok den på en prøvetur. Men så satt jeg å så på defender, patrol, landcruiser og wrangler. Å så fant jeg en rød wrangler på finn, å frua må ha sett at det tente noe i meg, for det hu sa var den kjøper du, å det gjorde jeg? 

Så har du lyst på en defender, kjøper du defender. Å husk du kjøper mere enn en bil, du kjøper deg en livsstil? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Fässberg sade:

En tanke angående lb-rehggat. Vad säger försäkringsbolaget vid en eventuell olycka och fler passagerare än tillåtet i bilen? 

En bra poäng.
Jag har läst mycket om detta på nätet och det varierar allt från att försäkringsbolaget inte bryr sig (?) dvs ger ut fullständig ersättning, till att de inte ger någon ersättning alls. 
Det bästa måste vara att ringa det försäkringsbolag man har och helt enkelt fråga. 
Jag skulle aldrig ta en bil utomlands som skiljer sig i verkligheten mot papperna. Det är ju alltid oklart vad de hummar och mumlar om när de går igenom papperna på bilen men att det står 1 passagerare och det är 3 i bilen kan ju eventuellt ställa till problem om man råkar på någon paragrafryttare, och sådana finns det garanterat i diverse tull-bås runt om i världen.
Hoppas på det bästa, räkna med det värsta ... 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-25 at 14.05, Linusp3 sade:

Bra, då är det klargjort att det är möjligt att göra på det sättet iallafall! Påverkas försäkringen av av/påställning?

Det sköter väl sig automatiskt tror jag, inte påställd, ingen försäkringskostnad. Men jag tror man kan få en "avställd men uppställd i garageförsäkring" om man vill. 

Edited by blackstream
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-25 at 14.05, Linusp3 sade:

Bra, då är det klargjort att det är möjligt att göra på det sättet iallafall! Påverkas försäkringen av av/påställning?

Vet inte om alla försäkringsbolag har det så i Sverige, men Folksam ("Toyota" försäkring) går automatisk till garageförsäkring när du ställer av bilen. Du vill alltid ha bilen försäkrad :) Likadant när du ställer på den blir den automatiskt försäkrad enligt vad du hade den innan.
Sjukt smidigt med Transportstyrelseappen och Kivra (slipper man få brev varje gång man ställer på/av bilen).
Kostnaden har höjts ganska mycket (procentuellt) de senaste åren men ligger idag på runt 80kr/månaden avställd. Fullförsäkrad tror jag ligger på 5-600kr/månaden för mig.

Edited by MrWIB
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar allesamman, och extra tack LantzPatrol för ditt extra ingående svar och till MrWIB för köpemanualen :)

 
Defender hade jag nästan på egen hand räknat bort, likaså Pajero (pga bagageutrymmet) L200 och Pathfinder. Nu behöver jag bara nån som kör Terrano, Grand Cherokee och Discovery...
 
Orkar någon ta sig tid att förklara skillnaderna mellan de olika LC-modellerna eller tipsa om nån bra webbsida (inte Wikipedia) hade det varit toppen!
Edited by Linusp3
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Väldigt kort ...

80 Serien (90-talet)- Av många ansedd som den ultimata overlandbilen, stela axlar och diffspärrar överallt. Enligt mig lite till åren.
100 serien (00-talet) - efterträdaren till 80 serien, förfinad med mer elektronik och mer komfort.
200 serien (10-talet)- efterträdaren till 100 serien, nu ännu mer komfort och lyx. 

90 serien - lillebror till 100 serien, dvs lite mindre och inte lika lyxig
120 serien - efterträdaren till 90 serien, mer elektronik och komfort.

60 och 70 serien har jag ingen koll på, men de är mer eller mindre bruksbilar med allt vad det innebär av komfort mm det finns säkert någon som fyller på med info om dem.

Vill du läsa på ordentligt läser du här och här

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...