Jump to content

Hur byter ni hjul i terrängen?


MrWIB
 Share

Recommended Posts

En sak som slog mig i helgen när jag var tvungen att uppgradera min domkraft för att kunna byta hjul på en av bilarna, var att när jag tittade på LCn (som jag aldrig bytt hjul på själv) så insåg jag att inte ens den nya domkraften skulle mäkta med ett hjulbyte på den, utan en massa extraklossar :), det är jättehögt till lyftpunkterna.
Och då tänkte jag: Hmmmm ... vad gör jag om det blir punktering ute i vildmarken? 
Kom på att jag ha en luftkudde att lyfta bilen med och kände mig lite tryggare (men en luftkudde kommer aldrig få mig riktigt trygg :P).
Men hur gör ni andra vid eventuellt hjulbyte ute i "vildmarken"? En höjd bil blir ju onekligen ganska bråkig att byta hjul på utan en rejäl domkraft, antar att det var därför de uppfann hi-jacken ... men den är ju farlig på riktigt och verkar inte vara var mans egendom (eller?).

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, MrWIB skrev:

En sak som slog mig i helgen när jag var tvungen att uppgradera min domkraft för att kunna byta hjul på en av bilarna, var att när jag tittade på LCn (som jag aldrig bytt hjul på själv) så insåg jag att inte ens den nya domkraften skulle mäkta med ett hjulbyte på den, utan en massa extraklossar :), det är jättehögt till lyftpunkterna.
Och då tänkte jag: Hmmmm ... vad gör jag om det blir punktering ute i vildmarken? 
Kom på att jag ha en luftkudde att lyfta bilen med och kände mig lite tryggare (men en luftkudde kommer aldrig få mig riktigt trygg :P).
Men hur gör ni andra vid eventuellt hjulbyte ute i "vildmarken"? En höjd bil blir ju onekligen ganska bråkig att byta hjul på utan en rejäl domkraft, antar att det var därför de uppfann hi-jacken ... men den är ju farlig på riktigt och verkar inte vara var mans egendom (eller?).

 

Eksos jekk eller hilift ville jeg brukt, har ingen av delene da... 

eller denne:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om man inte har hi-lift så funkar ju orginallyften bra bara man har nog att lägga under. På en av våra resor i Sverige var det en bil som krängde av däcket och då provade Thorstein sin luftkudde. Funkade riktigt bra. Funkar nog bäst om man lyfter, pallar upp, byter, lyfter igen. 

Vinschen borde ju kunna användas med hjälp av ett block eller två oxå? 

Det är ju inte alltid jag har med mig reservhjul eller hi-lift, då är det bara att hoppas gummimaskar, startgas och kompressor gör jobbet ?.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har en slik plastikk "base" til originaljekken som bygger ca 10 ekstra centimeter. Da får jeg jekket opp bilen på akslingene... Funker bra, og basen er bred og gjør at jekken ikke synker ned i jord/grus.

Ellers har jeg en hi-lift jack på vei i posten, så den blir med fremover.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Byter drivaxel i depån på en challenge tävling. Träplanka en en 249kr garagedomkraft. Tryckluftslangen och mutterdragare i "fält" är ett måste.2.thumb.jpg.e69f17cca54bde3a1a395934015cb0da.jpg

Med dessa korvar kommer man långt med. Kunde slutföra en träff på detta sätt. 249kt på JulaIMGA0169.JPG.4d62fca670565bba1d0b38990c5a38af.JPG

 

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad krångligt alla ska göra det. :)

Kör ner i ett dike, se till att lämpligt hjul hänger i luften. Använd kamrater som vikt (eller winchen om kamraterna är någon annanstans) om fel diagonalhjul skulle hamna i luften.

Eller om du vill vara tuff och flasha med lockers, kör upp lämpligt hjul på en sten till samma sak inträffar ;-)

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...