Jump to content

Filips HDJ100


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

On 21.7.2018 at 19.12, Lars 9k sade:

 Nog ingen större risk, turbon brukar slå sönder ljudet ganska bra.

Som tur är blev det inte så farligt. Var rädd för att man skulle väcka en hel campingplats om man kom in lite sent på kvällen. Men det går nog bra, om man smyger fram :) 

Edited by Filip Gustafson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 15.8.2018 at 16.24, CampForCer sade:

Snyggt jobbat - särskilt med trucken :D  Nu blev jag nästan sugen på en truck. Skulle ju lösa många problem :D

Hoppas din tur går fint norrut. Själv är jag ju född där....  Kalix :) 

Hehe, jaa trucken löser många problem faktiskt. :D Speciellt om man gör saker solo.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här händer det inte så mycket men i verkliga livet händer det en del.

Har under två månaders tid köpt på min saker som jag skulle byta nu i vecka 33. Det visade sig att många av delarna enbart passar på eftermarknadsprodukter, t.ex så går inte den yttre drivknuten att lossa från drivaxlen, så de separata drivknutarna jag köpte är obrukbara,, om jag inte köper eftermarknads axlar.. Så nu känns det lite som att man kastat en del pengar i sjön.

Jag fick åtminstone bytt de dåliga hjullagerna fram samt så har jag lagt nytt fett i drivaxlen som lät en del. Ljuden är borta men jag vet att problemet inte är helt löst.

Här är en bild den inre drivknuten, där kulorna ligger mot. Ljudet som uppstod innan var två "klonk" kort efter varandra, min teori är att det är kulorna som har hoppat mellan dessa spår, och skapat ljudet. Ljudet är borta nu, kanske på grund av det nya fettet, då damasken var kass tidigare och har förmodligen släppt in damm, smuts och vatten. 

IMG-0618.thumb.JPG.5479412a057fa9d0d9d60927eedea2eb.JPG

 

 

Som sagt så får jag låna en väldigt utrustad verkstad ibland, där finns Allt.. Tror man hade kunna bygga en bil från scratch nästan. :D
När jag skulle ta av spindelleder m.m så var jag tvungen att ha press på bärarmarna, men det gick inte så bra då när jag lyfte på bärarmen så lyfte jag hela bilen.
Jag gick och hämtade skrot på drygt 200kg som jag hängde på kofångaren, la på taket, i bilen osv, men det hjälpte inte. Till sist så tog jag lastaren och skapade motvikt.. hehe :D
Det funkade bra. Hur man skulle lösa detta mitt ute i ingenstans vet jag inte, kanske finns något verktyg som kan komprimera stötdämparen som sitter på plats. :S

IMG-0617.thumb.JPG.45af8796e873f5539137af45be6b2b34.JPG

 

Jag för köra såhär tills vidare. Tanken är att köpa allt nytt till framvagnen, och i sin tur få allt som inte behöver bytas blästrat och pulverlackat, då där är mycket rost idag. 

Nu blir det ett par dagar i Portugal, och därefter hoppas jag att taktältet kommer så jag kan åka till Kalix v36.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Turen har inte varit på min sida på sistone.

Taktältet kom till Sverige och hem till mig enligt leverantörens hemsida, när jag kommer hem står där ett litet paket på verandan. Mitt taktält hade hamnat i Stockholm, och jag hade fått någon annans. Suck! När det väl hade hamnat på firman så jag kunde använda trucken samt ha tak över huvudet för att montera det så märker jag att fästena diffar på 2.5cm. Tältet gick inte på.. Fastän man beställt från samma tillverkare. Dom kommer få ett argt mail om detta.. :(

Där ser man de fyra hållarna till taktältet, dom passar fint men det är 20cm c/c mellan dem, och 62,5cm c/c mellan infästningarna på Taktältet.

IMG-0795.thumb.JPG.1ae38d272b9115fbbb95d79db400b1a1.JPG

Som tur är har styvfar fräs så det var lätt fixat.

IMG-0797.thumb.JPG.4ce1fc11d65f58aa62bcb534cb1c7fcf.JPG

 

 

Men nu är det äntligen på, och till helgen drar jag iväg över helgen runt Växjö, Kalmar, Karlskrona trakten. Den lite längre resan upp till Kalix kommer nog i Oktober. Har skjutit upp min semester snart sex gånger, chefen har börjat skoja om det nu, "När ska du flytta fram den nästa gång", "Har taktältet trillat av", "Är campingvagnen sönder nu igen", och så vidare hehe.. Men men det kommer.

IMG-0799.thumb.JPG.9917d73535585d0155e53cc01d1bd8e1.JPG

Jag får nog inhandla en rejäl extra stege till bilen för att kunna sätta upp tältet. Var även tvungen att köpa en förlägnare till tältet då bilen är så pass hög, men det glömdes såklart på firman i Malmö, därav plankorna. :D

 

IMG-0803.thumb.JPG.087ee68b75df28e03376fe62e0aaf24a.JPG

 

Lilbrorsan hängde med mig ut och åkte i Land Cruisern och blev själv riktigt sugen på en terräng bil. Han köpte dagen där på en Chevrolet s10, pickis. Med 31" MT däck.
@Lars 9k  Jag förstår nu vad du menar med fördelen med stora däck, kan tänka mig att jag hade kört fast många gånger med 33or där jag varit och lekt de senaste dagarna.
Lilbrorsan fick verkligen ta fart för att komma upp och igenom vissa hinder, då jag lugnt kunde passera och klättra över. 

Har inhandlat en "liten" ledramp som jag ska ha som backljus, kopplat på en Switch som man kan ha i skogen, och stänga av när man är inne i byn,
även börjat planera lite med campingbelysning som jag tänkte sätta på takräcket. Den röda lådan på taket tänkte jag ha till spännband, brytblock och stroppar m.m.
Riktigt robust låda med olika fack, skall även fixa några fästen till den så man slipper ha spännband över den, så att man kommer åt innehållet utan att behöva ta av spännband med mera.

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
10 timmar sedan, Filip Gustafson sade:

När det väl hade hamnat på firman så jag kunde använda trucken samt ha tak över huvudet för att montera det så märker jag att fästena diffar på 2.5cm. Tältet gick inte på.. Fastän man beställt från samma tillverkare. Dom kommer få ett argt mail om detta.. :(

Där ser man de fyra hållarna till taktältet, dom passar fint men det är 20cm c/c mellan dem, och 62,5cm c/c mellan infästningarna på Taktältet.

Hmm.... gick det inte att ändra skenorna så de hamnade tvärs istället för längs eller tvärtom (om det sitter några) under tältet så de satt på andra hållet och då medgav justering av fästena i tältet gentemot räckets ”plankor”?

Lilbrorsan hängde med mig ut och åkte i Land Cruisern och blev själv riktigt sugen på en terräng bil. Han köpte dagen där på en Chevrolet s10, pickis. Med 31" MT däck.
@Lars 9k  Jag förstår nu vad du menar med fördelen med stora däck, kan tänka mig att jag hade kört fast många gånger med 33or där jag varit och lekt de senaste dagarna.
Lilbrorsan fick verkligen ta fart för att komma upp och igenom vissa hinder, då jag lugnt kunde passera och klättra över. 

Ja stora däck är bra i spenaten, jag har bara knappa 32” och brukar få kämpa när jag kör med ”de stora grabbarna” ;)

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

On 18.9.2018 at 10.26, Lars 9k sade:

Hmm.... gick det inte att ändra skenorna så de hamnade tvärs istället för längs eller tvärtom (om det sitter några) under tältet så de satt på andra hållet och då medgav justering av fästena i tältet gentemot räckets ”plankor”?

 

Ja stora däck är bra i spenaten, jag har bara knappa 32” och brukar få kämpa när jag kör med ”de stora grabbarna” ;)

Tanken från Frontrunner var att man skulle kunna sätta dom på vilket håll man föredrog. Det stod att dom rekommenderade att man satte på två "plankor", men att det gick att sätta på en också. Jag ville ha på två på grund av att jag väger en del, känns bättre. ?

 

Är det inte dags för 35or då? ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Längesen jag uppdaterade.

Har varit full rulle på jobb samt att jag har startat enskild firma vid sidan om. Har även varit på jakt efter ett isolerat garage med vatten, avlopp och 380v, som jag äntligen har hittat, och som bonus finns toalett. Kan inte bli bättre!

Så snart har man någonstans att stå och mecka och bygga inredning, fixa med elen, slipa rost, laga ytrost.. Ja ni vet.. :D

Apropå bygga inredning så skall jag använda ett system som vi säljer på firman (som det ser ut nu), det är egentligen till för att bygga installationsväggar i t.ex badrum. Men efter att ha monterat ihop det så förstod jag hur pass stabilt det är. Materialet väger ca 1kg/1meter. Samt att jag fick det till ett väldigt bra pris, nästan så att man kan kasta ut det om det inte skulle fungera. Till det tänkte jag köpa färdiga lådor från Worksystems av en säljare i Staffanstorp. Slutvikten med inredning och lådor kommer ligga på ca 45-55kg, om jag bygger hela vägen fram till förarstolen och har lådor i ena bakre passagerardörren som jag har tänkt. Huvudramen som ansluts till fästpunkterna i bilen kommer förmodligen att svetsas för säkerhetsskull, då det inte är gjort för att sitta i en bil. (edit)

 

Såhär ser systemet ut,

tece_installation.thumb.jpg.e76f9200c0dcd974889e1126a56e09d6.jpg

 


 

 

Edited by Filip Gustafson
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man äntligen hittat ett garage till bilen där man kan utföra lite små jobb samt förvara den torrt. Garaget är på ca 70m² och är delat i två delar. Tyvärr kommer jag inte in genom den ena porten med taktältet på. Garaget är delat i två delar med två infarter, lilbrorsan har den mindre delen med tillräckligt med takhöjd, fast betydligt kortare. Så till sommaren blir det väl att min bil får stå där redo för äventyr och lilbrorsan har sin i den stora delen.

Har beställt stötfångare bak med tire carrier från Fabryka4x4 i Polen, har sett denna på en annan LC och kvaliteten är faktiskt bra för de pengarna. 

Även köpt en Front Runner Awning 2.1x2.5, Front Runner Fridge Slide, Diff Drop kit för diffen fram, även inhandlat en billigare variant av Kompressor kyl från Jula, samt lite småsaker som trådlös fjärr till Winchen m.m.

Mycket står på listan framöver, och allt kommer jag inte hinna med detta året..

 - Har en uppsättning sprillans nya Brembo Bromsskivor och belägg som ligger som skall på, tänkte även då byta bromslangarna i förebyggande syfte.
 - Plocka bort komponenter för AHC (Orginal hydralik för höjning och sänkning av bilen). Tror jag sparar drygt 25-30kg på att plocka bort det.
 - Montera Stötfångare med tire carrier bak
 - Installera lådsystem med kyl m.m.
 - Flytta in Winch elektroniken i motorrummet.
 - Montera Kompressor i motorrummet och dra slangar till diverse platser i och utanpå bilen.
 - Har nästan bestämt mig för att montera taktältet så att det öppnas över huven så fäster man stegen på bullbaren och gör ett nedfällbart steg från bullbaren.
    Det tråkiga är att jag har ett helt oanvänt förtält till tältet som jag inte kommer kunna använda.
 - Koppla in belysning, ink. en ledbar till backljus, samt Wifi Backkamera som man kopplar till en padda.
 - Har även en idé om att montera solceller "på" taktältet, som man fäller ut med en arm och kan rikta mot solen. :D
 - Bestämma mig om jag skall gå ner till 33or eller fortsätta med 35or.

lc_garage.thumb.jpg.77e2a0bc8fed60f2eceb53ef38212118.jpg
 
 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Per Pettersson sade:

Nu blev jag nyfiken! Berätta mera! :)

Jag har inte hunnit re-searcha dem speciellt mycken men det finns en hel uppsjö på tuben om dem.

se här: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=wifi+backup+camera+android&_sacat=0

och här: https://www.youtube.com/results?search_query=wifi+reversing+camera+android

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Filip Gustafson sade:

re-search

Vad jag skulle vilja är att kameran kopplar sig mot befintligt nätverk/accesspunkt i bilen. Samma nät som plattan och andra enheter är i. Som det ser ut så kopplar man telefonen/plattan mot kameran direkt på de jag hittar info om. Du får gärna informera när du testat om hur din fungerar och om det finns alternativ i inställningarna.

Edited by Per Pettersson
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Per Pettersson sade:

Vad jag skulle vilja är att kameran kopplar sig mot befintligt nätverk/accesspunkt i bilen. Samma nät som plattan och andra enheter är i. Som det ser ut så kopplar man telefonen/plattan mot kameran direkt på de jag hittar info om. Du får gärna informera när du testat om hur din fungerar och om det finns alternativ.

Det är exakt så jag vill ha det också, då jag ska ha wifi modem i bilen också. Ska kolla vidare, hör av mig när jag vet mer :D

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bygget är i full gång,

Här är en del av plattformen, denna del skall svetsas i hopa då det kommer vara den främst bärande konstruktionen  i lådsystemet, den kommer fästas på 10 ställen, varav 5 är infästning från baksätet. När allt är färdigt så är tanken att man ska kunna lossa några delar som sticker "ut" utanför hjulhusen, för att sedan dra ut hela plattformen, med lådor, el m.m. enkelt.

På denna plattform kommer jag skruva, samt limma dit en plywood skiva på 10mm. 
 

IMG-1529.thumb.JPG.c9bb808daaf93d8a42d0f772372db2a1.JPG

 

 

Här har jag lagt till en extra profil för att fästa kyl/fridge slide direkt på plattformen, 

IMG-1539.thumb.JPG.bffdbaaa46f7b73b549fc330e62ee05e.JPG

Bakom kylen kommer Svarta Sara (camphunden) ha sin plats, till vänster om där kommer jag ha någon form av låder eller hylla, samt lite space framför för diverse grejer såsom sovsäck eller kanske ett flak ÖL.

 

Dåliga bilder, men här ser man lite av plattformen där baksätet satt tidigare. Dessa utsprång skall inte svetsas. Luckor kommer att göras så att man kommer åt undertill,
där kan man t.ex lägga småsaker, reservdelar m.m. Även bakom hjulhusen, (mot bakluckan) kommer att få utsprång som man kan lätt kan plocka bort om man vill plocka ut lådsystemet.

IMG-1540.thumb.JPG.7a8902ee0772a1d56ad3f60c2ad28a68.JPG

 

Söndagen gick åt att tvätta underredet på bilen, samt köra till Höganäs för att bli ägare till en Hyundai Galloper, som brorsan skall ha som Overlandbil, och som han ska köpa av mig när han sålt sin cherokee :D

Frågan är hur högt man skall bygga lådystemet. På större delen av taket på insidan har jag 106cm upp till. Jag tror jag kommer bygga ungefär 70cm upp, då får jag plats med en låda ovanför kyl/frys, samt en special låda till vänster om kylfrys (ungefär såhär: https://youtu.be/Qike5D_Msjk?list=PLyy9zUuzKujv1gVY86Y-b414kDeuH3sLd&t=643 ). 
Jag kommer säkert bygga om lite här och där, men jag har en rätt så bra idé om hur jag vill ha det. Sen skall ju såklart vovven ha gott om plats också. Ett annat problem som uppstod med plattformen är att nu är det 1m upp från marken till plattformen, så jag får nog bygga någon form av utdragbar ramp till vovven så hon slipper hoppa så mycket.

 

 

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det ser ju ut att bli kanon!

Tänker du regga den med inredning eller skall det bara vara ”last” mellan besiktningarna? 

PS: vilken sida skall du ha kylen på i förhållande till din bakdörr?

Tänker på om du har sidohängd dörr och vill kunna sätta bord på dörren. 

Då kan det vara bra att inte ha kylens utdrag på den sidan. Bara en tanke.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Lars 9k sade:

Det ser ju ut att bli kanon!

Tänker du regga den med inredning eller skall det bara vara ”last” mellan besiktningarna? 

PS: vilken sida skall du ha kylen på i förhållande till din bakdörr?

Tänker på om du har sidohängd dörr och vill kunna sätta bord på dörren. 

Då kan det vara bra att inte ha kylens utdrag på den sidan. Bara en tanke.

Jag har inte för avsikt att regga om nu, fick tips av en gemensam vän med kunskap i området att man kan sätta spännband över och kalla det för last. :D

Land Cruisern har vanlig backlucka och läpp:

unnamed.thumb.jpg.a4396faa95467a7ac1f58edede00c269.jpg

Hade gärna haft ett sånt nedfällbart bord du pratar om, perfekt om man ska laga något litet eller snabbt. Men jag kan ju använda läppen också i och för sig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Igår kväll kom markisen på.
Blev väldigt imponerad över hur liten den är nerpackad.

IMG-1562.thumb.JPG.10604ad635b5d294176c446f75c037bb.JPG

IMG-1560.thumb.JPG.aa4c5c9187f6c22c9807d9154658d079.JPG

Passade på att fira med en öl då jag fick lite camping feeling. ?

IMG-1559.thumb.JPG.845926e7860e681bf56aff314154360a.JPG

 

Även Gallopern fick ta plats i lilla delen i garaget.
Hela bilen var målad med militärgrön plastidip. Lillbrorsan höll på i en timme med högtryckstvätt för att försöka få bort det, men det gick sådär.. någon som har tips?

Brakeclean funkade rätt bra, men blir nog lite dyrt att använda på hela bilen. 

unnamed.thumb.jpg.5e38c1159086a5232583ba1640e8d277.jpg

 

I Lördags passade jag på att plocka bort behållaren till vätskan för AHC. Här skall byggas en liten plattform till kompressor är det tänkt. Det var ganska smutsigt under, så jag sprutade på lite vatten/diskmedel som fick sitta till söndag inför stortvätten. 

unnamed.thumb.jpg.d427040012a84c0dc3a1b04243677648.jpg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...