Jump to content

Rimligt kök på Jula med bra betyg


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Har letat efter ett mindre men ok kök att använda de där gångerna jag är själv eller - nu svär jag i kyrkan - är till fots oO...

Jula har ett kit som verkar ok och döm av min förvåning när även SVTs Plus ger det mer än tummen upp.

https://www.svt.se/plus/plus-testar-friluftskok/

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-769021/

349:- spänn plus gas! Japp, den tar vi. Tror inte helt på uppgiven vikt men det kan omöjligt väga mycket.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför det alltid läggs så stor vikt på hur lång tid det tar att koka upp vatten. Vad spelar det för roll om det tar 2 minuter eller 2,5? Inte ens när jag varit ute i -40 har jag känt att det spelar någon roll. Tycker det är intressantare hur mycket bränsle köket förbrukar. Hur mycket ska jag släpa med mig? Vindtåligt är ju alltid bra, men det är ett problem som går att lösa. Det jag tittar på är vikten om jag ska bära köket. Det kan dock vara lätt att bli lite dumsnål och gå efter det ultralätta. Ett vanligt lätt kök funkar alldeles utmärkt. Om brännare och kastruller tillsammans väger max ett kilo så är jag nöjd. Driftsäkert och beprövat är ett plus. Jag har själv ett toppmonterat kök och skulle inte köpa det igen om jag absolut inte måste spara på grammen. För mig ska det vara minst en trefot eller annat fram igenom. Det finns ju dock trefötter för gasflaskan. Har inte provat dem. De skulle säkert lösa vingligheten i toppmonterat kök. Ska det användas utanför Sverige får man tänka på om det tar de bränslen som går att få fatt i på platsen man ska till. För höghöjd eller vinter är multifuel det enda riktiga om vi nu pratar kök för vandring.

Ska du bara ha det till kaffevatten och frystorkat så ok... Annars hade jag gått efter något som typ det här: CAMPZ Gas Stove 250

Edited by Jonas Andersson
Stavfel
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne Mimer stove fra Primus. Har hatt den i 5-6 år og brukt den en god del og er fornøyd. Det eneste er at den kan velte lett spesielt med høye gass flasker men det har ikke skjedd meg da har alltid tenkt på det og plassert den riktig noe som er viktig. 

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För första året övergav vi vårat multifuel kök till förmån för primus två lågigt bl.a. bl.a. bl.a.  ..   problemet var att vi missade köpa flaskor hemma.  Kom över några tuber i polen på dechatlon som i Albanien visade sig vara ” fast click plus” fattning, dvs inte alls kompatibla med primus.  Fick planera om resan för några dagar i huvudstaden för att leta gas. Efter mycket om och men hittar vi gas i en matmarknad jämte kaffe och kaffe-pannor.  Så för typ 300 spänn kan vi nu laga mat igen på ett en lågigt kök med ”East click plus” igen.  

Vårat fina primus kök bidrar mest till skrammel numera så nästa resa kör vi multifuel igen :)

  • Haha 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Olika standarder är djävulens påfund, det är jag helt säker på.

Har med mig två små flaskor i ryggan och ytterligare fyra i bilen. Har dem till lampor etc. Till det stora köket har jag en trekilosflaska - den håller två säsonger :D .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...