Jump to content

Lite problem med mitt taktält.


Maria Widell
 Share

Recommended Posts

När jag fäller upp det är det svårt att få bottenplattorna att gå ihop. Kan med lite mindre våld få de att nästan gå helt in i spår men efter en stund är det ur spår igen. Är det någon mer som har haft problem med detta?

Tänkte sätta dit någon slags beslag.

Mvh

Maria

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Ohh...  om jag fäller upp mitt (samma, as you know) utan att titta eller ta hänsyn så kan det hända att det inte går i spåret/profilen.

Eftersom det har hänt att det inte går i spår så kollar jag numera ALLTID att det går i. Samma ang stegen som alltid kollas att den går i lås.

En gissning:

Eftersom plattformen ”hänger” i tältduken och de alu-pinnar som håller upp tältet skulle jag kolla att ingen av dessa ”halkat snett/ur” vilket kan göra att tyget stramar och då inte låter plattformen ”nå ner” till profilen/spåret.

Alu-stängerna kan komma ur sina ”fickor” när man packar ihop tältet.

Vet inte om det är på rätt väg, men hoppas  det är enkelt att lösa för dig.

Edited by CampForCer
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Instämmer i stort, vi kollar också alltid att den gått in och låser, innan jag spänner ner linorna till bågen.

Ibland får vi trycka upp mitten lite.

Sen drar jag en extra gng i stegen så den är så långt ut som möjligt och därmed tvingar ner skarven max, för att sedan dra till justeringen på linorna en sista gång.

Låter kanske komplicerat men tar inte många sekunder när man fått in det som rutin.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, CampForCer sade:

Ohh...  om jag fäller upp mitt (samma, as you know) utan att titta eller ta hänsyn så kan det hända att det inte går i spåret/profilen.

Eftersom det har hänt att det inte går i spår så kollar jag numera ALLTID att det går i. Samma ang stegen som alltid kollas att den går i lås.

En gissning:

Eftersom plattformen ”hänger” i tältduken och de alu-pinnar som håller upp tältet skulle jag kolla att ingen av dessa ”halkat snett/ur” vilket kan göra att tyget stramar och då inte låter plattformen ”nå ner” till profilen/spåret.

Alu-stängerna kan komma ur sina ”fickor” när man packar ihop tältet.

Vet inte om det är på rätt väg, men hoppas  det är enkelt att lösa för dig.

Detta ska jag kolla! Tänkte först att det kanske var för att det var helt nytt och inte töjt ut tyget än. Men eftersom att det är flera som har upplevt samma är det nog inte så. 

Tack för ditt svar?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Lars 9k sade:

Instämmer i stort, vi kollar också alltid att den gått in och låser, innan jag spänner ner linorna till bågen.

Ibland får vi trycka upp mitten lite.

Sen drar jag en extra gng i stegen så den är så långt ut som möjligt och därmed tvingar ner skarven max, för att sedan dra till justeringen på linorna en sista gång.

Låter kanske komplicerat men tar inte många sekunder när man fått in det som rutin.

Får lära mig denna rutin.? Tack! Då är det nog så att jag får jobba mer med att spänna linorna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Andreas.E sade:

Varit med om det samma här!
Men i mitt tillfälle var det som oftast madrassen som snek sig ner mellan skivorna och gjorde så att profilerna inte möts. 

Det har jag råkat ut för men även när jag tog ut madrassen för att testa var det likadant. Tycker det är svårt att fälla upp det själv och inte få madrassen att fastna.

Tack!?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...