Jump to content

Mitt overlandingfordon


Stiffe
 Share

Recommended Posts

Efter att haft diverse 4X4 fordon och kört ganska heavy offroad under en hel del år och efterhand mer och mer glidit över på overlandingresor , gjort flera resor till Norge med min dåvarande Jeep JKU och inte ens haft i 4 hjulsdriften och den stora utgiften för resorna varit bränslet väcktes tanken göra en light overlandingbil , det blev en V70 som jag använt 2 säsonger nu och är väldigt nöjd med oslagbar driftekonomi på ca 8 kr milen , en liten film jag gjorde när bygget var klart , det ska sägas att jag åker ensam på min resor och sover därmed i bilen , möjligt det uppdateras till iaf 4X4 framöver 

https://www.youtube.com/watch?v=e-m3A07tYzk

 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
38 minuter sedan, iknutis sade:

Velkommen til forumet. :)

Ser ut som en utrolig praktisk løsning du har, mange funksjoner på relativt liten plass. 

Instämmer, märks att det finns lite rutin bakom lösningarna!

Men en V70 har nästan mer plats inne än en Jeep ZJ, fråga inte hur jag vet det! ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Lars 9k skrev:

Men en V70 har nästan mer plats inne än en Jeep ZJ, fråga inte hur jag vet det! ;)

 

I liter har den nok det, men det er så lavt under taket. ?

Kjenner jeg er litt bortskjemt med plass etter å ha kjørt Pajero i flere år.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, iknutis said:

Velkommen til forumet. :)

Ser ut som en utrolig praktisk løsning du har, mange funksjoner på relativt liten plass. 

Tack jo det är utprovat sen några bilar innan och stortestet var i somras 13 dagar / 538 mil och i alla väder från storm och regn i 6 plus till strålande sol funkade allt till belåtenhet 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Lars 9k said:

Instämmer, märks att det finns lite rutin bakom lösningarna!

Men en V70 har nästan mer plats inne än en Jeep ZJ, fråga inte hur jag vet det! ;)

 

Jo lösningarna har följt med och förädlats från första bilen på detta konceptet en ZJ faktiskt ? vidare till JKU och lite kapningar för att passa i V 70 n

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att se fler som kör ”light”-varianten. Själv kör jag XC70 och har hittills inte fokuserat så mycket på själva campingdelen utan mer på framkomlighet, större däck och lite höjning. Hur jag ska packa och inreda för kommande äventyr får bli vinterns projekt. Jag är säker på att jag kan hämta mycket inspiration från din bil. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 12/19/2018 at 8:10 AM, Äventyrsfarsan said:

Kul att se fler som kör ”light”-varianten. Själv kör jag XC70 och har hittills inte fokuserat så mycket på själva campingdelen utan mer på framkomlighet, större däck och lite höjning. Hur jag ska packa och inreda för kommande äventyr får bli vinterns projekt. Jag är säker på att jag kan hämta mycket inspiration från din bil. 

Funderar på att byta upp mig just till XC 70 , drar lite mer bränsle men tar sig fram på lite mer ojämna vägar , hur har du uppgraderat större däck och höjning ? har du några bilder ? 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Stiffe sade:

Funderar på att byta upp mig just till XC 70 , drar lite mer bränsle men tar sig fram på lite mer ojämna vägar , hur har du uppgraderat större däck och höjning ? har du några bilder ? 

Jag tänkte starta en separat tråd när jag lyckats ta lite snygga bilder. 

Nu sitter det Continental CrossContact ATR 255/60R17 däck på och 30mm höjning från Tema4x4 på eBay. Har även monterat justerbara camberstag från Hardrace bak för att få ordning på hjulvinklarna efter höjningen. 

I övrigt sitter det ”polisplåt” i 5mm alu under motorn, originaltillbehör från Volvo, och takplattform i alu från Tola Roof Racks.

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/21/2018 at 10:24 AM, Äventyrsfarsan said:

Jag tänkte starta en separat tråd när jag lyckats ta lite snygga bilder. 

Nu sitter det Continental CrossContact ATR 255/60R17 däck på och 30mm höjning från Tema4x4 på eBay. Har även monterat justerbara camberstag från Hardrace bak för att få ordning på hjulvinklarna efter höjningen. 

I övrigt sitter det ”polisplåt” i 5mm alu under motorn, originaltillbehör från Volvo, och takplattform i alu från Tola Roof Racks.

 

 

Intressant  ? Har funderat på just "polisplåten" menar du man kan köpa den på Volvo ? ska bli kul se lite bilder på din bil 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Stiffe sade:

Intressant  1f60e.png Har funderat på just "polisplåten" menar du man kan köpa den på Volvo ? ska bli kul se lite bilder på din bil 

Lagt upp en tråd nu. Plåten finns som originaldel från Volvo. Tjock och gedigen. Det jag saknar är något skydd bak för Haldexen. Får bocka till något eget där tror jag. 

 

01B78221-F408-403F-9954-DC8EFEFA4162.thumb.jpeg.f3c565249fa53b57ed9d1adf4ea833cd.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...