Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/15/2019 in all areas

  1. Tack! Jag har byggt med 20x20mm aluprofil från Hornbach och deras färdiga hörn! Ganska smidigt för det blir rakt utan massa mätande! Sedan köpte jag 1200mm skenor från England på ebay! Tack, ja spärren blev frän! Nästan synd o dölja den bakom ett skydd som vi ändå gjorde... Hehe ja det blir tråkigare och tråkigare att tvätta efter att man smutsat ner bilen också. Zebran är penselmålad, så bara att gå på med mer färg när den ser för jäklig ut...
    3 points
  2. Eller kanske en 2000-flaska om man inte har så mycket plats. Vi kör ju med flera sådana, aldrig färre än två, dvs alltid en helt full och på längre turer 3 eller fyra. Numera fyller vi den på fyllningscentral istället för att byta på mack, och då kostar fyllningarna kring 80kr istället för drygt det dubbla.
    1 point
  3. Jag skulle nog skaffa en två kilos till istället, då vet man att när den första är slut är det dags att hitta mer vid nästa tillfälle. men man vet också att man klarar sig lika länge till på reserven, då blir det inte lika panik när den första är slut. Det kommer en tid då man tvekar fall det är lite för lite gas i den stora tuben för turen man ska ta, men det är lite för mycket för att byta in den.
    1 point
  4. Yesterday we found a great spot in the malingbro kloten aera thanks for the tips.
    1 point
  5. På vei til Vårtreffet2019 begynte Pajeroen til Steinar tidvis å gå varm. Som oftest rett etter en lengre pause, og normaliserte seg ofte etter mye klemming på radiatorslangene. Vi mistenkte luft og jeg har fra før dårlig erfaring med varmeveksleren til EGR-ventilen. Vi besluttet derfor å koble ut både ventilen og veksleren, så eliminerer vi to ting som ofte skaper trøbbel. I tillegg hadde vi en høyfrekvent skranglelyd under bilen, som fulgte turtallet til en viss grad. Det viste seg å være en knekt(!) klemme på eksosen. Skal bli spennende å se om varmgangen fortsetter nå, vi fant dessverre ingen lekkasje i veksleren, men koblet den bort likevel.
    1 point
  6. Hej! Håkan heter jag, har inte skrivit något här innan, men tänkte jag kunde visa min overlandingfarkost. Har hållt på med offroad i massa år, men det är först på senare tid som intresset för overlanding vaknat på allvar. Har tidigare haft Lada Niva och Mitsubishi Pajero, men har nu en kort Nissan Patrol med taktält Först ett par bilder på tidigare åk, först Nivan: Den fick nyare motor med insprut, stenkrypardrev i FD och huvudlådan, torsendiff i bakaxeln, förstärkta stag o trösklar etc Sedan Pajeron som var lite höjd, lite fetare däck, snorkel och en ARB spärr fram och originalspärr bak: Den hade stora V6an på 3,5l och automatlåda, en bil jag saknar! Men nu är det alltså en Nissan Patrol som gäller: Jag gillar 2 dörrarsbilar som ni ser! Det innebär att man får va ännu mer selektiv och kreativ i sin packning och utrustning. Har byggt ett lådsystem bak i den för att hålla lite ordning. Ett par bilder från byggandet av lådorna: Denna bilen hade inte diffspärr bak från början, men med lite klurande med goda vänner så har vi byggt om en originalaxel med spärr, som manövreras med en vaccumklocka, till att istället manövreras med tryckluft. Än så länge verkar det funka finfint Förutom overlandingturer används bilen även som dragbil för vår leksak/tävlingsbil: Kort om mig och mitt/mina åk! Hoppas det roar någon! Hoppas på en bra semester med mycket overlandning också! //Håkan
    1 point
  7. Här är skillnaden på de gamla och nya fötterna. Inte nog med att de nya har kilar i basen för att kompensera för takets kurvatur och ”quick-release”, de är oxå låsbara och man kommer inte åt skruvarna som fäster foten i skenan eller bulten som fäster foten i räcket utan att låsa upp. På de gamla var det bara att ta fram lämplig skift/insexnyckel och börja skruva...
    1 point
  8. Snyggt så det ud... Men “Ride quality” var helt forfærdelig.. Det minde mest af alt som alle bøsninger var forsvundet fra bilen. Spacers er nu fjernet igen og bilen kører “normalt” Central låsen drillede på en af dørene.. Fik undersøgt og det gav mening Fixed med ny ledning i lidt tykkere kvalitet
    1 point
  9. Projektet fortsätter, släpvagnen blev för ostabil med allt på, så blev att byta design på släpvagnen så hjulen är på sidan av vagnen istället. Allt är byggt så man bara kan lyfta ur allt i ett, så blev ett simpel process. Här är lite live bilder.
    1 point
  10. Jag kan oxå passa på att icke-rekommendera en produkt; Biltemas nittång i ”proffskvalitet”... nitarna till takskenan var omöjligt hårda att dra ända tills jag insåg att hylsan fastnade mot en klack inne i nittången. Samtidigt som jag fick lägga maxtryck på tången (rostfria nitar ger trots allt visst motstånd) så var jag tvungen att pilla med en skruvmejsel i spåret för att få allt i rak linje. Och när niten smällde av höll jag på att trilla av taket ett par gånger 😂
    0 points
×
×
  • Create New...