Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/13/2021 in all areas

  1. Jag kollade igenom telefonen men hittade dåligt med bilder. Men som sagt, jag har bytt växellåda så att jag fick lågväxel. Annars är det fulltime och bara hög. Satte även på frihjul så nu är bränsleförbrukningen nere till samma som före taket höjdes. Ganska smidigt byte ändå. Fick vrida och vända lite på växelspakarna. Ny balk till bakre fäste och svetsa om kardanstänger. Taket tog jag av en gammal VW t3. Gick åt lite plast men till slut passade den. Dock blev den lite vindkänslig med sina 3 meter. Hittade en tjej nere i Alicante förra vintern så byggde om innuti för 4e gången. I med snurrstolar, större kyl och mer förvaring. Kommer mer bilder när jag hittar dom!
    5 points
  2. Hej. Ny här och har precis köpt en Toyota Rav4 2004 som är i lagom bra skick för att modda och slita på i skogen. Skulle inte påstå att det är overlanding som är planen utan mer småresor hemifrån. Planen är att direkt byta däck. Just nu står den på dubbdäck vilket ju snart inte är ok längre. Sommardäcken är helt slut. Har ett par alternativ: Yokohama Geolander AT GO15 Toyo Open Country Hankook Dynapro AT-M Rf10 Vill helst ha KO2 eftersom de ser coolast ut men tänker att det inte blir värt merkostnaden... Någon som har tips på ovan däck? I övrigt blir det 2 extraljus i fronten och takkorg med en ramp är tanken. Ljuset är bedrövligt just nu... Dessutom finns solpanel+batteri, Android Auto stereo och ev lite extra ljudisolering på önskelistan. Men jag tror det kommer komma överraskande reparationer som stoppar en hel del 😄
    3 points
  3. Jag kommer att finnas kvar här ett tag till. Ingen och allra minst jag vet ju när eller till vad nästa fordonsbyte blir. Dessutom så är väl företeelsen "overlanding" inte bara knutet till bil. Om vi blir fler tvåhjuliga här..? Kan tänkas! Jag har hört rykte om att det är åtminstone en till som tänker tvåhjuligt iaf för de lite kortare helgturerna hemmavid. 👍
    2 points
  4. Open Country AT? De er kjempegode på asfalt. MT har jeg ikke prøvd enda. Dette er utgaven med bensinmotor? Dieselmotorene sliter med dårlige dyser, scv-ventiler, turbo og clutch/svinghjul. Alt dette var byttet på vår bil før jeg kjøpte den, så vi har bare byttet starter og dynamo på vår. Har hatt den i fire år nå. Og så fikk den nye bremser før besiktningen for ca 2år siden. Ingen problem å heve RAV'en. Med pucker vil du nok oppleve bilen som veldig myk, og den blir sigen bak med mye last. Derfor anbefaler jeg hevefjærer.
    2 points
  5. På lørdag gikk turen til Oppdal i full snøstorm for å levere Jeepen til ny eier. Søndag var det endelig sol igjen, og jeg benyttet anledningen til å lufte teltet skikkelig etter sist tur. Observante ser at det er 18-tommere på bilen igjen da jeg venter på mine nye tur-dekk som trolig kommer neste uke. Plutselig begynte sikringen for kjørelys på venstre side å ryke. Hengerkontakten er på LR som på Toyota LC120 ofte synderen, så jeg byttet den på mistanke. Den var uforskammet pen inni, så den var nok ikke problemet. Etter litt leting fant jeg et skiltlys som ikke virket, og en pære som så slik ut; synderen var funnet. Ny pære og alt er fryd og gammen. Førstkommende fredag drar jeg rett etter jobb, skal kjøre ca 60mil for å hente noen deler. Det blir trolig en solotur, ser frem til det.
    1 point
  6. Bah! Det där sa man om 200an också. Om bara 10-15år så är de i lagom prisklass, då är det bara att köpa en och konvertera till elbil Under tiden kan du nu njuta av "överkomliga" 200or 👍
    1 point
  7. Coolt bygge! Ser berest ut den där bilen 🙂👍
    1 point
  8. Kul! Välkommen! Men HÄR förstår vi inte vad herr'n menar Det är ju en Toyota vi pratar om! Det kommer aldrig reparationer på dessa!! hehe I vilken krok av landet bor du? Tänk på att skaffa tillbehör/takkorg etc som inte är alltför tunga. För solpanel och ström kanske du kan skaffa en större powerbank, typ GoalZero eller Jackery. Smidiga och lätta att plocka i och ur. Enkelt att koppla in solpaneler med. Kanske även ett däckreparationskit och ngn bogsertross innan du ger dig ut? Vi kanske ses!
    1 point
  9. Slank visst med några av mina gamla camrar
    1 point
  10. Nu är den hemma! I lördags morse pekade näsan ganska tidigt(med mina mått mätt) mot Löddeköpinge och JE68 där jag beställt nya åkdonet. Sagolikt skönt att äntligen få köra hem den. Hos handlaren: Hemma på gårdsplan med sidolådorna avplockade: Söndagen var vigd åt att köra Mini på Ring Knutstorp men då ett väldigt onödigt snöoväder drog in så avslutades den övningen redan vid lunchtid. Det var skoj de få varven vi fick innan snön började ligga kvar på sina ställen. Mao blev det tid för att mer ingående studera och skruva lite på hojen. Den är för övrigt döpt till Johan av omgivningen här hemma... Kontakt till Ctek-laddaren och telefonhållare är monterad. En inte så liten portion Google fick nyttjas men nu är headset och telefon inkopplad via Bluetooth till "cock piten"... Man styr både telefon, GPS och musikspelandet via en joystick som sitter alldeles för nära blinkersknappen men jag ska nog lyckas öva in så det löser sig. Tyvärr var jag så uppe i varv så det blev inga bra bilder på detta. En översiktsbild kan jag dock bjuda på:
    1 point
  11. Spennende. Vi får møtes i løpet av våren til en kjapp visning så jeg får se hva du har endt opp med.
    1 point
  12. ...fyra platser kvar till årets Vår-träff 😁
    0 points
×
×
  • Create New...