Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/02/2023 in all areas

  1. När man är ledig och det är tråkigt väder är det ju läge att ta tag i vilande projekt i garaget. Jag har haft en extra mini LED-ramp/LED-list liggande ett tag till Lilljeepen. Så idag blev det till att åter plocka av inredningen över bakluckan samt flytta den som monterades för ett tag sedan. Det blev till att trimma deras fästen lite och sen popnitade jag fast dem i hållaren till nummerskylten. För att skarva in det nya lyset använde jag lödskarvhylsor som jag sen täckte med extra krympslang. Om en list fungerade bra så tyckte jag det blev ännu bättre med två. Väldigt diskreta. Men tillför bra med ljus.
    1 point
  2. Lite bilder från årets resa ner till Italien , vi vart ner och åkte på antika vägar från romartiden ”via antica” kan rekommendera att åka Apenninerna ner till Umbra via Toscanska kastanjeskogar
    1 point
  3. Halvvägs klar… skenor till kylen och ett skåp bakom…. Återstår att bygga en låda under kylen för gaskök och som skafferi.
    1 point
  4. Det var min tanke også, ikke et helt ukjent problem visstnok men første gang jeg opplever det. Forklarer jo at clutchen ikke løste ut.. Nye deler kom i dag, rakk å bytte føringshylse og utløserlager, så forsvant arbeidslysten. Vet du: jeg gikk på en kjempesmell på den Discoen i fjor. Den tappet ikke bare bankkontoen, men også kontoen med arbeidslyst og turlyst. I fjor ble det jo ikke noe særlig med turer pga A) den bilen og verkstedet i Ålesund som brukte hele sommeren på ingenting og B) at vi pusset opp stabburet. I år er fokuset i ferien dessverre å ordne ny konebil, så jeg slipper å tenker mer på det denne høsten. Jeg har visstnok noen uker igjen med ferie, så jeg lurer på å ta meg en høstferie på ett eller annet tidspunkt og bare sette meg i bilen og kjøre. Gjerne over til Sverige en tur. Kanskje et velkjent julebord langt sør kunne fristet denne gangen. Samtidig fortsetter jakten på neste turbil, for en turbil må jeg selvsagt ha. En bonus for meg om jeg også kan bruke den hjemme på gården, med å kjøre litt ved eller andre praktiske ting.
    1 point
  5. Dette er jo en garasjetråd, og det ble jo litt mekking i helgen også. Det kom masse deler til den nye konebilen, byttet først slaven på girkassen, men har fått slave til 5-trinns og i har 6-trinns så den passet ikke. Byttet så hovedsylinder, og den var helt gåen. Byttet så registerreim med alle løpehjul, vannpumpe og strammer. Måtte også ned med taktrekket i Tiguanen, da eieren hevdet det fortsatt kom inn vann. Tok ned trekket, kjørte bilen i gullvask på YX uten at det kom inn en dråpe, så da ble alt montert tilbake igjen. Hvis været holder seg, drar vi på tur på lørdag morgen. Målet er i første omgang historie-safari i Trøndelag.
    1 point
  6. Det beror nog på att kartan du köpt för Sverige är en s.k. ”Raster-karta”, och inte ”vektor-karta”. Den kartan som är byggt på raster (bilder, pixeluppbyggd) når inte högre noggrannhet än den nivå/inzoomning den är genererad för. En vektorkarta, som den OpenSouce-kartan, har bara linjer mellan brytpunkter (koordinater), samt punkter. En sådan karta/bild kan du zooma in hur mkt du vill, men det blir fortsatt en linje ritad - skarp och fin. Den blir dock inte mer ”noggrann” Den kartan har även visning av ”Fill” inkl symboler för områden som skog etc, men detta är bara illustrerat inom den begränsningslinje som ligger i vektorkartan. Det är därför man ofta köper kartor i digital form med beställning i en viss skala, som 1:200 000 eller 1:50 000 etc. Då är den rasterkartan detaljerad nog för att presentera rätt info med rätt storlek och detalj. Men du kan aldrig få mer noggrannhet genom att zooma in.
    1 point
  7. Har samma uppfattning som er andra, ovan. Kopiorna håller nog bra för begränsad mängd nätter, medan upplevelsen blir bättre och bekvämare med prislappen. Kopiorna, och det är nog 85% av den svenska marknaden numera, är enklare gjorda - även om de är snarlika. Dragkedjor, gasdämpare, tyg, sömmar, myggnät, lås, fästen för montering, plastmaterial etc etc. Även andra delar som överdragets hållbarhet/material o passform brukar variera - om det är softshell. Även stegarna varierar i kvalitet vet jag. Några kan förvaras i tältet, andra får man ha i bilen… Sedan kostar originalen mer pga deras omkostnader för R&D och efterfrågan också. Jag har själv haft ett Gordigear som fungerat väldigt bra för oss i flera år. Men då nyttjar vi det under semester i sol/regn ca 25 nätter söderut. Därtill 6-10 nätter höst/vinter i Sverige. Efter många år är några plastdetaljer lite slitna, och överdraget är utbytt pga skadegörelse på parkeringen. Stegen gick sönder och är utbytt. Annars allt bra. Håller många år till. Funderar dock på ett hårdskalstält fr iKamper (Mini 3), eller James Baroud då det är så mkt smidigare att öppna o stänga. Särskilt när man är själv och bara har en natt per plats och alltid skall vidare.
    1 point
×
×
  • Create New...