Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/10/2023 in all areas

  1. Vi använder en hel del divinicyell på jobbet. Då framförallt som isolering runt dörrhål luckor och annat som behöver högre trycktålighet än den vanliga xps-300 isoleringen som normalt används i sandwichpaneler. Jag är väldigt anti plyfa på utsidan det kommer alltid in fukt i konstruktionen förr eller senare detta kan ses på lastbilsskåp med plywood innanför det inre laminat som när det kommit in fukt så sväller väggen och man kan se hur plyfaskivorna är lagda vid limningen. Skulle jag fritt få välja och inte ha tillgång till sandwichpaneler som jag har så hade jag tittat på: kärna av xps isolering går att köpa på en del bygghandlar används till bla isolera bottenplattor. Stommen i träreglar och utsidan i aluminumplåt alternativt 0,7 galvplåt samma som används till byggnadsplåt. Insidan hade jag använt plywood till. Till lister på utsidan kan man ju låta plåtslagaren bocka upp några 90 graders vinklar att täcka med. Hela konstruktionen limmar man sen ihop med tex Simson ISR 70-03 eller motsvarande sika lim. Vill man så kan man enkelt bygga ett eget vakumlimbord med en plywoodskiva och några reglar och sen använda en tjockpressening typ kapellduk och en vanlig byggdammsugare för att vakumlimma ihop bitarna.
    2 points
  2. Min erfaring er at brenneren må slåes av på natta om den skal varme opp et telt eller begrenset utrymme som det er i en sovlåda eller campingvogn. Hvis ikke blir det rett og slett for varmt, også på laveste stille. Alle jeg kjenner som har en slik, kjører den før de legger seg og før de skal stå opp om morgenen.
    1 point
  3. Jag insåg att jag inte kommer kunna dra ut den utan att skada gummit så jag köpte två nya armar och drog ut de gamla med spindelledsavdragare 😅 Det var lika bra för de satt som berget inpressade i hålet
    1 point
  4. Idag blev det besök i Görans garage. Efter att tänkt till lite och skruvar isär pittmanarm och styrstag hade jag konstaterat orsaken till ett knäppljud i styrningen. Det saknades en kona i pittmanarmen sen jag bytte komplett styrväxel med pittmanarm för något år sedan. Konan som följde med over the knuckle styrsatsen satt kvar i den gamla pittmanarmen. Konan behövdes för att passa in 1/2” skruven till ledlagret i det koniska hålet i pittmanarmen, avsett för en styrled. Avsaknaden har gjort att den nedre delen av skruven har kunnat kantra en aning och inte fått stöd i hålet med knäpp och knak som resultat. Göran startade svarven. Ny kona tillverkad. Med den monterad satt skruven fixerad och rörelsen i sida försvann. En lyckad operation.
    1 point
  5. Bytte två främre lager på min Pajero 4 häromveckan. Inte alls kul men det gick. Vänstra navet splittrades i hälften där lagret är pressat och ena delen satt fortfarande fast i bilen. Löste allt med glidhammare samt M12 bultar som pushade ut navet 😊
    1 point
×
×
  • Create New...