Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/04/2023 in all areas

  1. Byggde en låda av plywood av restmaterial som kom när jag köpte verkstadspressen. Den fick godkänt ur hållbarhetssynpunkt. Så jag byggde en till, lite finare och med färre knappar än första som hade 7. Det var på tok för tajt med 7, 5 får duga. Första versionen: Version 2 Nu kan jag måtten, jag ska byta panelen mot något annat framöver och målade därför inte denna. Vänster vipp ställer in varselljusen mot vitt eller orange. Lamporna: Fury Dessa har en grym kastlängd men behöver ställas in lite bättre då de just nu har lite för tajt ljusbild och det var svårt att ändra pga min egentillverkade lamphållare som fortsatt behöver justeras. I jämförelse med mina NBB, så sker ljuspåslaget direkt, inga ballaster eller gaser som behöver lite tid att komma upp i maximal styrka, tacksamt. Längdmässigt kan jag inte tydligt se om NBB eller Fury lös längst (= tillräckligt långt = bra betyg), men en sak jag tydligt kunde konstatera var att överallt där Fury lös, kunde jag tydligt se alla konturer. Det var riktigt behagligt. Ljuset är mindre blått än NBB, vilket gör att jag lättare kunde urskilja djur på vägarna lite bättre, testet gick som på en bana; först kom tre harar över vägen, såg dom - check! Sen kom två dovhjortar, såg dom - check! Älgen stod vid vägkanten, men nog smalt han inte in i vägen som jag annars upplevt. Det sista testet och det som jag verkligen velat se är vildsvin, som smälter in, men inget svin anslöt sig till testet. Att byta mellan ”håll i hatten” och inte gör man manuellt, jag kommer inte byta, jag kör ”håll i hatten” för hela slanten. Bild nedan när fullt pådrag inte är på. Strands Dark Knight Intressant position av LED-ramp helt klart, på ett mestadels positivt sätt. Genom att den kommer upp lite, så får jag lite nedåtljus och får bort vissa skuggor, men tillräckligt lågt för att inte lysa upp partiklarna direkt framför vindrutan. Visst lyser den på bra, härlig bredd och rätt bra längd jämförelsevis med den andra som jag har på taket. Den fyllde definitivt ut den kompletta ljusbilden och har samma behagliga ljus som Fury. Sist men inte minst är jag riktigt nöjd med att de orangea ljuset ser ut att vara av samma färgskala. 22 November funderade jag på hur det skulle bli, jag får ändå säga att det var rätt bra illustrerat 🤣 I CAD gjorde jag en bounding box/collision box där jag tog måtten från lampan och boxen representerade volymen jag hade och leka med, det är inte många millimeters mellanrum, men tillräckligt för att kunna ställa in dom och att dom förstås inte nuddar varandra. Det fina med Fury var att fästen och skruvar är inuti (baktill) och ”sticker” inte utanför profilen som en del gör.
    4 points
  2. Idag fick även Jeepen vinterskor. Nu återstår det att se om det blir någon vintertur norrut längre fram. Men just nu får de göra nytta i det Skånska vinterlandskapet.
    3 points
  3. Ännu en uppdatering att fundera på, efter reparationerna.
    2 points
  4. I snö ser man en stor skillnad mot vita ljus. Ljuset reflekteras inte lika lika mycket i snöflingorna vilket förbättrar sikten 😊
    2 points
  5. Lite av senaste jag gjort på bilen 😊 Bytte ut orginaldimljusen mot Baja Designs Squadron, den väglagliga varianten. Tycker det ser snyggt ut i den gula färgen. De lyser också otroligt bra. Sen så vart det två Squadrons till i grillen. Dessa är dock starkare (42W styck) och kommer användas främst när jag kör i skogen. Baja Designs levererar otrolig kvalité både i utförande och ljusmässigt. Dock, om det inte var rejäl rea på dessa skulle jag nog inte köpt dem med tanke på priset 😅
    2 points
  6. Typ så här…, Köpta eller egeninlagda….
    1 point
  7. Generellt om ljus från hittas här, och en behändig broschyr hittas här. Och man kan då läsa ut följande om ex dimljus att: Gult ljus fram är okej. Och dessa kombinationer är förbjudna att köra med: - Halvljus + extraljus - Halvljus + dimljus - Halvljus + varselljus - Dimljus + varselljus Så dagtid är dimljus med P-ljus OK, för I gryning, skymning eller mörker ska du använda helljus eller halvljus. I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans. (Nu var det kanske en fundering mer för sänkta bilar i stadsmiljö, men som ett expel på frågor som ibland poppar upp.) Till frågan om LED/xenon konvertering så hittar jag till min stora besvikelse inget officiellt på Transportstyrelsens hemsida om LED konvertering. Det man kan utläsa är att kraven för bil tagen i bruk 1 juli 2010 eller senare finns i TSFS 2016:22, för äldre bilar är det TSFS 2013:63 som gäller och installation av belysning regleras i ECE reglemente 48. Det gäller att hitta rätt version enligt vad som står i TSFS 2016:22. Allmänt så har det varit så att ljuskälla ska vara typgodkänd. Om ljuskällan är xenon eller LED så har det varit krav på automatisk ljuslängdsreglering (nivåreglering) och/eller strålkastarrengöring om ljusstyrkan (lumen) var över ett visst värde. Givetvis så är detta viktigt att vid registreringsbesiktning ska ljuskälla vara typgodkänd, men vid kontrollbesiktning brukar besiktningsorgan inte bry sig om detta vad gäller helljus. Det man nu kan se hos Osram & Philips är att de tillsammans med ljuskällan tillhandahåller nödvändiga intyg så det kan blir en intressant diskussion vid besiktning, både flygande (av polisen utförd) och stationär (hos besiktningsorgan) så om din bil är listad som OK att byta till LED se till att fixa de dokument som krävs. Det gäller att ha en bil modell där lamptillverkaren har ordnat ett godkännande som Transportstyrelsen accepterar. Ser fram emot första pålitliga vittnesmål om godkänd LED konvertering och en uppdatering av transportstyrelsens hemsida.
    1 point
  8. Tyvärr ser det ut som att vintern lämnar Skåne lagom till vårt Julbord. Men förhoppningsvis får vi åtminstone inte ösregn… Vi återkommer avseende de sista detaljerna i kommande veckor. Vi har även några maträtter som inte blivit fördelade då vi inte ser ut att bli fler. Det gäller rödbetor och revbensspjäll. Någon som känner sig manad?
    0 points
×
×
  • Create New...