Jump to content

Betala för bom/grind passage


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Jag gjorde en sökning på forumet men hittade inget om det, så jag vet inte om det här duskuterats tidigare eller inte. 

Men hur ser ni på möjligheten att få kunna få betala för att passera bommar i skogen? Min tanke är att markägare använder kodlås och att man får ringa samt swisha/lägga en slant i låda och får då koden av markägaren för att passera. Är jag helt ute och cyklar vad som gäller den tanken? 

Link to comment
Share on other sites

Lovvärt försök.
Klart att det är görbart, om viljan fins.

Det som talar emot är att markägaren inte vill ha trafik och/eller misstänker att koden får vingar. Samt att det blir ett stort manuellt arbete för markägaren, som ofta är Statligt ägda Sveaskog AB, på rät udda tider. 
Ska kostnaden täcka slitaget och hantering kan den bli hög.

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Norlin said:

Lovvärt försök.
Klart att det är görbart, om viljan fins.

Det som talar emot är att markägaren inte vill ha trafik och/eller misstänker att koden får vingar. Samt att det blir ett stort manuellt arbete för markägaren, som ofta är Statligt ägda Sveaskog AB, på rät udda tider. 
Ska kostnaden täcka slitaget och hantering kan den bli hög.

 

@Hanna nämnde på facebook att i Norge finns det "bom-vägar" där man vipsar eller betalar kontant och får sedan passera. Det är ju nått sånt jag tänker mig isf. 

Sen att det är staten och andra stora aktörer som ger marken ökar väll svårigheten något.

Link to comment
Share on other sites

De fleste skogs- og fjellveier i Norge med bom er driftet privat. Enten av den enskilde grunneier, eller et AS eller en stiftelse av flere grunneiere.
Tidligere var betaling kontant ved ankomst, med tilfeldig kontroll på fjellet. Ble du stoppet i kontroll kostet det gjerne 500kr i avgift.

Nå er det Vipps (swish) som gjelder, og man betaler da også ved ankomst og man står da fritt til å kjøre på veien så lenge som man vil, men man må betale for hver passering.

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...