Nelson Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 Tjenare! Jag har förstått att man oftast introducerar sig genom att skapa en garage tråd här, så jag tänkte att jag kanske börjar i den ändan så får vi se vart vi landar när det hela är över! Lite kort om mig; Jag har lurkat runt här på sidan i nästan ett år, tittat på oändligt antal youtube filmer och följer massor av människor på sociala medier som overlandar och rock-crawlar. I min ryggsäck så har jag en hel del hikeande och vandring men med ålder kommer stelhet och det är ju väldigt kul att åka bil på vägar som inte är asfalterade. Förra veckan gjorde jag slag i saken och köpte mig en Pajero SWB från 2006, drömmen är ju självklart en Defender men jag tänkte att om jag börjar med en "förståndig bil" och känner mig för lite så kan jag alltid uppgradera mig framöver om det här verkligen är något som jag gillar. Men nog om det, dags för några bilder på bilen. Lite information om bilen som jag kan komma på just nu: * Höjd 2.5" * 18" Fälgar med 285/55*18 BFGoodrich All-Terrain T/A däck * Dubbla batterier (Oklart hur dom är kopplade, ska se om jag kan klura ut det) * 3.2 Liters diesel fyra, optimerad till 220bhp * Ljusramp i fram och arbetsbelysning monterad i bak. Kommande planer är: * Takräcke * Campingutrustning * Jag har en winsch men ska se om jag hittar något vettigt fäste Har ni några frågor, eller ännu bättre tips så tar jag gärna emot det. Mvh Peter 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 16, 2019 Premium Member Share Posted August 16, 2019 (edited) Välkommen (även om du hängt här innan) Peter! Ja det har väl blivit lite så att man presenterar sig tillsammans med sitt fordon. 😂 Skall bli spännande att se vad du kommer att hitta på med Pajeron, finns ju några stycken i olika varianter här på forumet. Vi ses kanske i skogen ...... Edited August 16, 2019 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 16, 2019 Moderators Share Posted August 16, 2019 Välkommen Peter . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Hej och Välkommen! Angående dina batterier. Har haft en sådan bil och om jag inte minns fel så är det standard med dubbla batterier på dieslarna. Parallellkopplat utan konstigheter... Men det var några år sedan så dubbelkolla det. Tyckte mycket om den bilen. Man åker gott i den. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spoon Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Velkommen. Kort Pajero, kult, de tror jeg ikke det går mange av i Norge. Pajero kjøpes kanskje med hodet, en Defender kjøpes med hjertet😍 (Så kan man jo diskutere hvor smart å handle bil med hjertefølelsen😄) 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Som Per skriver er det endel av nordic-pakken med doble batterier, og de er rett og slett enkelt koblet i parallell. Batteriet på førersiden er ‘hovedbatteri’, og det til venstre er så koblet på det første. Ser ut som en ryddig og pen bil. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nelson Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 15 hours ago, Spoon said: Velkommen. Kort Pajero, kult, de tror jeg ikke det går mange av i Norge. Pajero kjøpes kanskje med hodet, en Defender kjøpes med hjertet (Så kan man jo diskutere hvor smart å handle bil med hjertefølelsen) Haha! jo men visst är det så, därför jag tänkte börja med min lilla Pajero och sedan jobba mig upp till en Defender. Tack alla för det trevliga välkomnandet, har inte hunnit göra något roligt med bilen ännu då jag varit helt nedgrävd i jobb, men planerna och målen börjar ta mer form och det börjar bli dags att beställa saker! Mvh Peter 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåkanW Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Du börjar med den bästa bilen av alla! 😍 Pajero är riktigt trevliga bilar (har haft Mk1 och Mk2, men tyvärr ingen Mk3 än). Mina erfarenheter är bara positiva både när det gäller terrängprestanda, vägprestanda och kvalitet! Faktiskt så att jag hade en Willys Jeep för länge sen, men när jag köpte Pajeron tröttnade jag helt på Jeepen och sålde den då Pajeron var underbar terrängbil samtidigt som man åkte gött på vägen! Jag bytte ut min Pajero Mk2 mot en Nissan Patrol, men sneglar ofta på en Pajero igen! Ska bli riktigt kul o följa vad du gör med din bil! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 (edited) Det første du gjør med en MK3 er å sjekke at dieselpåfyllingsrøren i høyre hjulbue bak er hel og pen og ikke opprustet. Er det hull i den er ikke dieselpumpehavariet langt unna. Edited August 20, 2019 by iknutis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nelson Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 8 minutes ago, iknutis said: Det første du gjør med en MK3 er å sjekke at dieselpåfyllingsrøren i høyre hjulbue bak er hel og pen og ikke opprustet. Er det hull i den er ikke dieselpumpehavariet langt unna. Det ska jag kolla det första jag gör imorgon! Tack för tipset ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 (edited) Hej och välkommen! Snygg den där! Har sett den på blocket, den verkar vara i fint skick! Precis som flera skriver var det standard i norden med dubbla batterier. Vad som inte är standard däremot är uppflyttad intercooler i grillen, antar att det har med motor-optimeringen att göra. =) Sen hakar jag på @iknutis tips-liga. När du kollat dieselpåfyllningsrören så fäller du fram passagerarstolen och skruvar upp kontroll-luckan under golvmattan där. Då får du se om tank-armaraturen är i nåt vidare skick, på min så var den otroligt dålig och rostig. Finns två luckor, en där du ser tank-armaraturen och en där du ser nivå-givaren. Därefter bör du ta en titt på kamkedje-styrningen under ventilkåpan. Finns en släpsko där som är känd för att slitas ut och slutligen ge upp och orsaka kamkedje-haveri. Kostar ca 200:- på Mitsubishi så är ett väldigt prisvärd fix! (Tror faktiskt jag har en extra liggande btw...vart bor du?) Bild på släpskon i fråga ---> http://i.imgur.com/Ci7JfCD.jpg Meeeen som sagt! Varmt välkommen! Grattis till att du slipper få ont i vänstra armbågen, som alltid är fallet när man kör Defender! Det enda jag egentligen skulle kunna tänka mig att byta ut Pajeron mot är en Geländewagen....och det kommer nog inte ske. Edited August 23, 2019 by JohnE 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nelson Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 Hej igen! Inte så mycket som hänt, har varit fast på jobbet dagarna i ända, men jag har några timmar imorgon som jag har bara för mig själv. Jag kollar över allting ni tipsar om imorgon och lägger upp bilder, jag kan inte så jätte mycket om bilar men har inga problem med att lära mig saker. @JohnE jag bor i Hasselfors strax söder om Örebro utanför Laxå. Ja Intercoolern var uppflyttad vid optimeringen, något om att den blir bättre kyld där pga fläktplaceringen eller något sådant. Angående skicket på bilen så har det än så länge varit barnsligt bra, hittar inte ens skruvar med rost på än så länge, vilket förvånar mig, men jag ska nog kunna leta reda på någon form av rost! / Nelson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now