Jump to content

Nelson's SWB Pajero Gen 3 2006


Nelson
 Share

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har förstått att man oftast introducerar sig genom att skapa en garage tråd här,
så jag tänkte att jag kanske börjar i den ändan så får vi se vart vi landar när det hela är över!

 

Lite kort om mig;
Jag har lurkat runt här på sidan i nästan ett år, tittat på oändligt antal youtube filmer och följer massor av människor på sociala medier som overlandar och rock-crawlar.
I min ryggsäck så har jag en hel del hikeande och vandring men med ålder kommer stelhet och det är ju väldigt kul att åka bil på vägar som inte är asfalterade.

 

Förra veckan gjorde jag slag i saken och köpte mig en Pajero SWB från 2006, drömmen är ju självklart en Defender men jag tänkte att om jag börjar med en "förståndig bil" och känner mig för lite så kan jag alltid uppgradera mig framöver om det här verkligen är något som jag gillar.

Men nog om det, dags för några bilder på bilen.

 

EWWpxSL.jpg

BwLZoWt.jpgvV9k2di.jpgOE0xlpu.jpg

 

Lite information om bilen som jag kan komma på just nu:

* Höjd 2.5"
* 18" Fälgar med 285/55*18 BFGoodrich All-Terrain T/A däck
* Dubbla batterier (Oklart hur dom är kopplade, ska se om jag kan klura ut det)
* 3.2 Liters diesel fyra, optimerad till 220bhp
* Ljusramp i fram och arbetsbelysning monterad i bak.

 

Kommande planer är:

* Takräcke
* Campingutrustning 
* Jag har en winsch men ska se om jag hittar något vettigt fäste

 

Har ni några frågor, eller ännu bättre tips så tar jag gärna emot det.

 

Mvh

Peter

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkommen (även om du hängt här innan) Peter!

Ja det har väl blivit lite så att man presenterar sig tillsammans med sitt fordon. 😂

Skall bli spännande att se vad du kommer att hitta på med Pajeron, finns ju några stycken i olika varianter här på forumet.

Vi ses kanske i skogen ......

 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej och Välkommen! :)

Angående dina batterier. Har haft en sådan bil och om jag inte minns fel så är det standard med dubbla batterier på dieslarna. Parallellkopplat utan konstigheter... Men det var några år sedan så dubbelkolla det. :) 
Tyckte mycket om den bilen. Man åker gott i den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Velkommen. Kort Pajero, kult, de tror jeg ikke det går mange av i Norge.

Pajero kjøpes kanskje med hodet, en Defender kjøpes med hjertet😍 (Så kan man jo diskutere hvor smart å handle bil med hjertefølelsen😄)

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Som Per skriver er det endel av nordic-pakken med doble batterier, og de er rett og slett enkelt koblet i parallell. Batteriet på førersiden er ‘hovedbatteri’, og det til venstre er så koblet på det første.

Ser ut som en ryddig og pen bil. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Spoon said:

Velkommen. Kort Pajero, kult, de tror jeg ikke det går mange av i Norge.

Pajero kjøpes kanskje med hodet, en Defender kjøpes med hjertet1f60d.png (Så kan man jo diskutere hvor smart å handle bil med hjertefølelsen1f604.png)

Haha! jo men visst är det så, därför jag tänkte börja med min lilla Pajero och sedan jobba mig upp till en Defender.

 

Tack alla för det trevliga välkomnandet, har inte hunnit göra något roligt med bilen ännu då jag varit helt nedgrävd i jobb, men planerna och målen börjar ta mer form och det börjar bli dags att beställa saker!

 

Mvh

Peter

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Du börjar med den bästa bilen av alla! 😍 Pajero är riktigt trevliga bilar (har haft Mk1 och Mk2, men tyvärr ingen Mk3 än). Mina erfarenheter är bara positiva både när det gäller terrängprestanda, vägprestanda och kvalitet! Faktiskt så att jag hade en Willys Jeep för länge sen, men när jag köpte Pajeron tröttnade jag helt på Jeepen och sålde den då Pajeron var underbar terrängbil samtidigt som man åkte gött på vägen!

Jag bytte ut min Pajero Mk2 mot en Nissan Patrol, men sneglar ofta på en Pajero igen! Ska bli riktigt kul o följa vad du gör med din bil! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, iknutis said:

Det første du gjør med en MK3 er å sjekke at dieselpåfyllingsrøren i høyre hjulbue bak er hel og pen og ikke opprustet. Er det hull i den er ikke dieselpumpehavariet langt unna.

Det ska jag kolla det första jag gör imorgon! Tack för tipset !

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen! 

Snygg den där! Har sett den på blocket, den verkar vara i fint skick! Precis som flera skriver var det standard i norden med dubbla batterier. Vad som inte är standard däremot är uppflyttad intercooler i grillen, antar att det har med motor-optimeringen att göra. =) 
 

Sen hakar jag på @iknutis tips-liga. När du kollat dieselpåfyllningsrören så fäller du fram passagerarstolen och skruvar upp kontroll-luckan under golvmattan där. Då får du se om tank-armaraturen är i nåt vidare skick, på min så var den otroligt dålig och rostig. Finns två luckor, en där du ser tank-armaraturen och en där du ser nivå-givaren. 
Därefter bör du ta en titt på kamkedje-styrningen under ventilkåpan. Finns en släpsko där som är känd för att slitas ut och slutligen ge upp och orsaka kamkedje-haveri. Kostar ca 200:- på Mitsubishi så är ett väldigt prisvärd fix! (Tror faktiskt jag har en extra liggande btw...vart bor du?)

Bild på släpskon i fråga ---> http://i.imgur.com/Ci7JfCD.jpg 

 

Meeeen som sagt! Varmt välkommen! Grattis till att du slipper få ont i vänstra armbågen, som alltid är fallet när man kör Defender! ;-) 
Det enda jag egentligen skulle kunna tänka mig att byta ut Pajeron mot är en Geländewagen....och det kommer nog inte ske. ;) 

Edited by JohnE
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Inte så mycket som hänt, har varit fast på jobbet dagarna i ända, men jag har några timmar imorgon som jag har bara för mig själv.
Jag kollar över allting ni tipsar om imorgon och lägger upp bilder, jag kan inte så jätte mycket om bilar men har inga problem med att lära mig saker.


@JohnE jag bor i Hasselfors strax söder om Örebro utanför Laxå.
Ja Intercoolern var uppflyttad vid optimeringen, något om att den blir bättre kyld där pga fläktplaceringen eller något sådant.
Angående skicket på bilen så har det än så länge varit barnsligt bra, hittar inte ens skruvar med rost på än så länge, vilket förvånar mig, men jag ska nog kunna leta reda på någon form av rost!


/
Nelson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...