Jump to content

Satellittelefon och liknande utrustning


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Såg en väldigt intressant produkt i en av 4wd Australias videos häromdagen. En liten dosa som gör satellittelefon av din egen smarttelefon. Nackdelen är ju att den inte kostar gratis och mitt reella behov av satellittelefon är i skrivande stund relativt minimalt. Men! Från 2020 och framåt är det ju redan nu inplanerat flera resor där någon form för herrejösseskommunikation bör värderas och då kommer ju en sådan här rackare att passa bra. 

Frågan är bara vad det kostar att ringa? Har sett en del lösningar med bland annat 30 dagar från aktivering inklusive 70 minuter samtal för ca 2 båthundringar. Inget jag tycker är värt att lägga pengarna på för att meddela HSB att jag blir lite senare hem än tänkt för att en man som heter Ove har fastnat på Road of Bones, men vid en längre tur i Australiensisk bush eller på Namibias slätter, då kan det vara bra att kunna meddela omvärlden om skiten träffar fläkten. Lite så tänkte jag.

Produkten i fråga då:

Iridium Go

Vad tänker ni andra? Ang telefon, inte nödpeilare väl att märka. Gillar tvåvägskommunikation ;) .

  • Haha 1
  • Happy tears 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Joo när man behöver ringa det där telefonsamtalet som man inte vill ringa ..... men 10 000🐟 (laxar) är ju en del!

Abonnemanget och samtalen var ju inte heller gratis! 

Den verkar ju fungera som en sorts repeater som flera telefoner kan koppla upp sig mot.

Overlanding.nu kan ju investera i en som guiderna kan ha på turer samt som även kanske medlemmarna kan hyra eller koppla upp sig mot, på gemensamma turer! 🎅

Går kanske att få till en produkttest och därefter köp till reducerat pris.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Sätter den nog på min privata villhöverlista så länge. Ser poängen med att guiderna har möjlighet att kommunicera med omvärlden 24/7 men hittills har vi klarat det med vanliga mobiler. 

Jag tror att man kan köpa typ kontantkort som håller ett antal dagar från aktivering med ringetid inkluderat. Dvs inför resa till avlägsen plats så aktiverar man abonnemanget. 

Link to comment
Share on other sites

Köp en beggad Iridium telefon👍
Finns för runt 5k på Blocket (gamla modeller, men man skall ju inte flasha med dem på krogen, so who cares ;) ).
Sen kan man välja kontantkort för som tidigare nämnts runt 2k för 30dagar och med lite tid att ringa, eller starta ett obundet abonnemang för runt 400kr/månaden plus 10kr/min (eller mer? hittar inte mina specar för tillfället).
Har testat bägge varianterna men glömde givetvis att stänga av abonnemanget när jag kom hem så det blev dyrare än med kontantkortet ändå :P

Kanske inte för mulle-aktivitet i Sverige, men i lite mer off områden så är det ju väldigt skönt att kunna meddela sig om något händer. 
Sen har man ju alltid sin PBL redo ifall allt verkligen skulle skita sig 🤘

Ligger inne med en sådan här, funkar fint. 

image.png.53e8e9d3d6fa05828c022f2a68e35542.png

Lite sugen själv på någon av dessa, in the US of A och Canada kanske inte ens svenska mobil funkar överallt?

image.png.52488069563e5fc3ee4e60f0ac35c72f.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...