Jump to content

Olje catch filter


Christofer Harlegård
 Share

Recommended Posts

Tänkte ta en liten koll över bilen nu när det närmar sig vinter. Bland annat tänkte jag byta kylarvätska och kom då på idén att passa på att rengöra egr. För att förbereda mig har jag läst på lite och upptäcker att det finns ett stort intresse att montera en oil catch can, i de södrare delarna av världen, för att minska sotningen i motorn. Kollade lite snabbt men hittar inget direkt överflöd här i krokarna. Har någon erfarenhet av denna produkt? Är det lönt att installera eller får jag andra problem?

Alla synpunkter, idéer och hejarop mottages tacksamt!

ps. Vår första tur... tog med äldsta dottern på en liten test och upptäckts runda i skogarna kring Stockamöllan mot Perstorp. Testade nya Bush stoven som funkade fint, kokte vattnet och var lätt att hitta bränsle till, nu väntar jag mest på perkulatorns ankomst så man kan få riktigt kaffe längs vägen!

 

01EF5AEA-C6E9-4E7A-BCF9-E6F2411FC0FB.jpeg

4BEB3F75-D1CC-40B7-8747-31EE2D26886F.jpeg

B30F9DF5-5D34-4382-8C24-53006ED10B04.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Fin Pajero du har. :)
Catch-can har som oppgave å hindre olje fra ventilasjonen på motoren, å finne veien inn i forbrenningskammeret. Med normal bruk på bilene er ikke dette et stort problem, det er stort sett bare litt oljedamp som går gjennom slangene og blir forbrent. Men spesielt på eldre motorer, og når man kjører i veldig bratte bakker (nær velt) kan det også komme en oljeskvett her og der.

Ulempen med catch-can er at det er enda et servicepunkt som må sjekkes, og evt tømmes jevnlig. Men dersom man liker å holde på med slikt, er det bare å montere. Det er ingenting motoren tar skade av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer at montere en Provent200 oil catch can på min bil da det skulle hjælpe på nogen af EGR tilsmudsnings problemerne.. 

Hvis jeg gør det køber jeg den herfra: 

https://www.google.com/amp/s/www.darksidedevelopments.co.uk/amp/products/mann-hummel-provent-200-oil-catch-can-breather-system.html

Den største udfordring bliver at lave et beslag til at montere den i motorrummet og få slangerne til at passe (der bliver vist brug for nogle hose reducers også da bilen kører med 19mm slange og filteret har 25mm slange fittings)..

Link to comment
Share on other sites

Pajero är en riktigt trevlig bil!

Jag har, som du läst mycket om catch cans m.m. och för att få bort all påbyggnad så måste man stänga av egr och montera catch can. 

Själv så monterade jag en strypning som skulle funka men det gjorde det inte pga vi med EU Hilux har elektronisk spjäll och dom andra har vacuumstyrt. Så lämnade in den till en tuningkille istället som stängde av den.

Tror att det kommer funka...

Bästa rådet jag har är att ta isär allt och lämna in till någon som har en motordelstvätt/ultraljudstvätt eller liknande. Det var sjuuuukt skitigt och tidskrävande. 

Man behöver massor av små fina verktyg, trasor, egr cleaner och tålamod 😂

IMG_7045.thumb.jpeg.34d7bb8c8fb17638bb40cd00dee5f7a9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag inser att jag ska börja med att öppna egr och kolla hur där ser ut, sedan bedöma huruvida jag behöver catchcan eller ej... 

Ytterliggare fundering, använder ni vanlig eller longlife glykol? Låter ni det påverka hur ofta ni byter i så fall?

Oavsett har jag nu bra info oavsett vad framtiden kräver av mig, tusen tack för bra input och fina ord kring bilen 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt kun longlife-væske på alle mine biler siste 15år. Bytter ca hvert 5år (eier bilene normalt bare 1-2år i slengen).
Husk at catchcan alene ikke står for veldig mye tilsmussing i innsug/egr, for det kommer normalt bare litt oljedamp der.
Oppbyggingen i EGR og innsug er det eksos+oljedamp som kan til.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

En EGR delete via chiptuning är inte att förakta. Då får inte ventilen " öppna signal " och insuget slipper koksa igen. Du hittar bilder på min EGR från i somras i garaget. Den är rengjord i förbindelse med spridarbyte för 2(?) år sedan. Körde med catch-can tidigare men pluggade igen ingången på turbon och låter vevhusventiationen andas friskluft - #gretaaproved, jag lovar :D .

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...