Jump to content

Offroad og Overlanding


kimar
 Share

Recommended Posts

Offroading og Overlanding dette er jo i grunn 2 forskjellige ting og som ofte ser ut til å bli blandet sammen en på youtube pratet litt om dette og fikk meg til å tenke litt og tror det hadde vært moro med en diskusjon rundt dette. Når jeg først kom på dette forumet etter å ha lest litt her å sett flere av bilene her inne å på noen youtube kanaler så fikk jeg inntrykket av at til Overlanding så trengte jeg en veldig ombygd offroader for å kunne dra på tur. Men nå har jeg mer og mer innsett at til Overlanding kan en bruke nesten hva som helst av kjøretøy å den trenger heller ikke nødvendigvis å ha 4x4 heller. Selvfølgelig så har 2wd kjøretøy sine klare begrensinger men Overlanding handler jo ikke om å kjøre bilen ut ei myr for moro skyld så en kan klare seg fint med 2wd og litt bakkeklaring.

Så hva tenker dere om dette? Å er det for mye fokus på offroading istedet for Overlanding i Overlanding miljøet?

Ser frem til deres tanker rundt dette å håper jeg ikke har bannet i kirka som vi sier for å ha tatt opp dette temaet.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Mina bilar är ju 2wd till dess att man lägger i 4wd används ju till 99% i 2wd... Klart det går att åka en liten 2wd bil med tex en husbil beror ju på vart man åker... Men vill man ut lite efter grusvägar som inte är plogade eller lite sämre väg är än vad vi har i swe är 4wd ett måste...

Oftast är det lastvikt en man får kolla på...

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at det er ganske stor forskjell på de som driver med ren offroad og de som driver med overlanding, selv om begrepene fort kan flyte litt sammen.
De jeg kjenner som driver med offroad kjører gjerne biler som ikke er godkjent for bruk på vei, og mye av moroa handler om å drukne bilene i gjørme.

Selv kjører jeg gjerne en litt grov traktorvei, eller en grusvei så bratt at en bil med 2wd bare spøler opp og ødelegger. Derfor vil jeg ha 4x4. Men jeg kaller ikke det offroad.
I tillegg kjører jeg gjerne mye på vinterstid, og da er 2wd håpløst med mindre alt er nybrøytet og strødd.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Det är en enorm skillnad på Overlanding och Offroad och oftast 2 helt olika bilar, ett fåtal bilar har kapacitet för både offroad och overlanding men det kommer alltid till ett pris i form av kompromisser.

 

Offroad:

161401636_Bild001.thumb.jpg.8afd5bd2c90a6ea331004e6627cb3220.jpg

4951371_Bild013.thumb.jpg.6da2cddc44bfe860a418126eb1643482.jpg

1645837513_Bild002.thumb.jpg.d00a9192be0870b9aad184852795284d.jpg

 

Overland:

IMG_2608.thumb.JPG.8e546b7f7f51ab37808aa5f695ad8fc2.JPG

IMG_6321.thumb.JPG.d21a41d3a025427ae2d820bae7be8ca2.JPG

IMG_1414.thumb.JPG.ba7f056c4f92077fb7ac927f50aba54d.JPG

 

Overland som gått lite fel:

IMG_0127.thumb.jpg.64e561f6c59adce5ddd64d067220af32.jpg

_DSC3810.thumb.jpg.2551c56b1ff2d9462076db60a58a3bc6.jpg

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

@Fredrik L träffade huvudet på spiken. Exakt så är det. Offroad är just bara offroad. Overlanding handlar om att besöka avlägsna platser och att kunna klara sig själv när skiten träffar fläkten. Bil väljs ut från att den ska klara att köra de tilltänkta rutterna. VW Polo, standard LC eller en kraftigt modifierad bil från t.ex. AT. Helst ska den aldrig gå sönder, men när den gör det ska den vara lätt att laga, samt få delar till oavsett var man är i världen. Olika bilar passar för olika saker. En Arctic Truck må vara kompetent i terräng, men tämligen svårt att få delar till nere i Afrika. Polon är värdelös utan för gruset, men du kan mycket lättare få delar till den. Försök att få fatt i ett 37" däck till en Arctic Truck i en mindre stad i Afrika. Lycka till. Alla bilar har sin plats, vissa mer specialiserade än andra.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Med offroading så mente jeg terreng kjøring selv om det er det samme så ser jeg at det fort kan bli tolket feil. Det jeg prøvde å få fram her var at det virker som at Overlanding blir ofte tolket som at det går ut på å bevist drive med hasardiøs kjøring i terreng. Youtube kanalen 4wd 24-7 (Tidligere 4wd action) er blant en av disse som driver med slik kjøring og som kan av noen tolkes som Overlanding men jeg anser det ikke som det. Da Overlandere vil for al del unngå skader på kjøretøy og materiell. Ble det ikke sagt noe slikt her inne av en at en overlander kjører rundt steinen ikke over den?

Link to comment
Share on other sites

Så är det, vid overlanding kör man hellre runt stenen än över den.

Sen har vi ju lite exempel på motsatsen som exempelvis när jag och herr Wiberg, ensamma ute i den Rumänska vildmarken, valde att tackla terräng som helt klart var långt bortanför vad man kan anse vara overlanding. Nu gick det bra och vi fick med oss en hel del bra storys att dra vid lägerelden :) men det kunde lika gärna slutat med en trasig bil och mitt i ödemarken....

I grund och botten handlar valet av overlandingfordon om kompromisser mellan komfort, driftsäkerhet, hur bilen är på väg (vilket är typ 99,9 % av vad vi kör) och vilken slags terrängkapacitet man vill nå m.m.. Man kan inte få allt :)

 

För min del har jag en TGB13 och en Touareg att väja på beroende på vilken typ av resa jag ska ut på.

1650915694_20200918_1649441.thumb.jpg.7bca6e08de9ab54647cf7e5d81da79b6.jpg

_DSC3764.thumb.jpg.1c4d28e0a6cf8597520616f3fb184cd0.jpg

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Overlanding per ( min ) definition är ju att resan är målet. Så då blir det väl upp till var och en att definiera sin resa eller?

Jag hade hatat att behöva vända 14ggr per dag i Ryssland, Andorra, Kroatien, Rumänien, Slovenien, Slovakien, Tjeckien etc etc för att jag tvihöll att Greta är det ultimata Overlandingfordonet. Det är hon säkert baserat på en helt annan typ av resa än det jag vill åka på. 

Jag vill/ uppsöker/ ramlar (in) i de mest märkliga situationer när jag är på tur och vill således att min livlina - Snövit - är rustad för att tackla de samma situationerna.

Men det är jag det.

Om man är trygghetsknarkare eller på en begränsad budget eller kanske till och med ansvarskännande miljöaktivist så är Overlanding som uttryck fortfarande ett helt ok begrepp - resan är målet!

Om man vill cykla, paddla, flyga luftballong eller köra Leaf så gör man det och har tagit de samma - förhoppningsvis - förebyggande åtgärderna som oss andra som har en resa som mål.

Jag säger det igen, Overlanding är en defenition av en ( min tolkning ) lite häftigare och fordonsburen resa där man är självhushållen vad gäller överlevnad.

Det blir helt upp till den som ger sig ut på resan att ta valet av nivå på utrustning anpassat till svårighetsgrad att genomföra den samma.

Nivån på Overlanding generellt i Skandinavien, baserat på de sociala medier jag följer, är mer " Carcamping on Instagram " vilket har sin charm det oxå.

De Australiensiska forum/ YT kanaler som många av oss finner inspiration ifrån har ju lite att göra med Overlanding men samtidigt så är de väldigt influerande på vårat val av utrustning då det visas upp mängder av villhöver- och braatthasaker ( produktplacering på sitt bästa ) i de samma kanalerna.

Om man väljer att hoppa på det tåget - utrustning som aldrig har hälsat på Skandinaviskt klimat - från ett gäng glada Cowboys klädda i sandaler som dessutom stoltserar med antal knäckta CV leder per tur och samtidigt tror att man tittar på en dollarbefriad introduktionsfilm om Overlanding så ska man tro om.

Det går att köra de samma spåren i Overlanding-syfte men det kräver ett helt annat tänk, mindre CV leder och nått annat än Greta i front. 

Vet inte helt om min poäng gick igenom men gjorde ett försök ;) .

 

  • Like 1
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Wiberg said:

Vet inte helt om min poäng gick igenom men gjorde ett försök ;) .

 

Det gjorde det for min del og veldig bra skrevet!  Og har faktisk ikke tenkt på det før du tok det opp her med og måtte snu pga kjøretøyet ikke klarer mer og ser det har jo en klar fordel med et kjøretøy på tur som er overkill enn det motsatte.

Vet ikke om jeg fikk frem mitt poeng heller for sliter som pokker med denne skrivingen men ble iallefall mye interessant som kom frem her :).

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...