Jump to content

Nina
 Share

Recommended Posts

Hej! Nu händer det, tråden om min Ford Ranger Wildtrak - 18. 
Jag har varit på forumet ett tag och undrat hur jag ska kunna hänga med men så har jag lärt mig att det spelar ingen roll, man kan vara med och leka ändå! Jag är baserad i Göteborgsområdet och intresset för resor, natur och upplevelser startade tidigt och roadtrip är ju det bästa! Jag älskar att åka runt, hitta nya platser som man aldrig annars hade hittat.
 
Åter till riggen. Bilen i sig är väl inte främmande för någon här även om den inte är allt för vanlig inom overlanding-svängen här i Norden. Min bil är original kittad med få undantag som sommardäcken, som är någon form av snygg-åkar-stil (20") vilket är nice men inte alls nice på grusvägen. Den har också ett "offroad-paket" vilket innebär några skyddsplåtar/plastar undertill? 

Det jag vill är att ett behov ska växa fram för uppgraderingar av hårdvara och prylar allteftersom men några saker har jag redan spikat på to-do-listan:
Extra backljus  (monterade men inte inkopplade 🙈)
Extra batteri försörjning
DIY Markis
DIY Myggnäts-/väggar/rum
 kylbox 
 enkel dusch-möjlighet
Kompressor för däck,cykel, SUP etc
Däckavluftare (när jag fixat sommardäck där det finns luft att tömma. Snyggåkardäcken är ju lågprofil 🤷‍♀️ )  
Bogserpunkter! Detta är inte lätt att hitta utan att köpa tillhörande skyddsplåtar! 
Fast radio med utbytbara antenner. 

På lång sikt så klurar jag på ett fast vattensystem i rostfritt under bilen, för det finns plats skyddad av karossen, antingen med elpump eller kompressordrivet. Överkurs till det är att koppla in och tjuva värme från motorn så man kan ta sig en varmdusch på camp  😃 men detta är i prototyp fasen fortfarande. 

IMG_9213.thumb.jpeg.0b4c88d700c55ff367f74e055d566921.jpeg

 

Kul att du ville läsa! Hoppas vi ses på vägarna framöver!

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

IMG_0955.thumb.jpeg.1cb49810950eafb03e2c4529c3ca7f39.jpeg

Yup, det är jag 👋

IMG_9549.thumb.jpeg.66cb5a205a5798801d1e2c523fdf3fca.jpeg

Snyggåkardäcken och vinterdäcken

IMG_8874.thumb.jpeg.54b808f0f980288d13dba70b13ae96cc.jpeg

Rolltop införskaffad

IMG_8987.thumb.jpeg.22e3a6ee9af2fac7830227e730aac73a.jpeg

Rolltop monterad, en blåsig januaridag

IMG_8510.thumb.jpeg.d14e762bd1815724ea596123f7f4fc52.jpeg

Blendin' in like a ninja 🐧

IMG_9424.thumb.jpeg.9882345710c7ac623477af0feb9f3d86.jpeg

Grimeton, Halland

1AD357F3-11C5-4547-88C1-FFE4C14ABBE9.thumb.jpeg.ebf689090a0ee8e7a5b18f7365e4cb0c.jpeg

Första snö och terrängkörningen för mig i februari 2021 ihop med ett gäng härifrån som var sugna på tur

 

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Verkar som du ska titta närmare på fälgar med ca +20 i offset 17x8 eller 16x8 om det passar för bromsarna, 265/70 R17 passar nog utan höjning men 285/70 R17 kanske du måste höja för att få plats med.

Huvudsaken du håller dig innanför skärmbreddarna 👍

Och däck skulle jag rekomendera alt lättare A/T däck typ Tokyo open country som inte låter någonting och inte väger så mycket, med grova däck blir det mer vikt som ska dämpas av fjädringen vilket förändrar vägegenskaperna. 

Själv åker jag på Cooper st maxx och är väldigt nöjd, grova A/T nästan M/T och låter lite förens 110-120kmh då hörs dom mer

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/wheel-offset-w-flares-help.12212/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/0-to-15mm-offset-wheel-pictures-only.11410/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/wheels-offset-tire-size-thread-pictures.9389/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/who-is-running-a-negative-offset.5418/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/wheel-offset.3473/

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Fin bil! Kul att det är flera som åker pickup! 

 

Gött att du har rails så du kan ha tältet på taket, lite smidigare med plats på flaket 😂

Jag åker på Cooper Discoverer stt pro (33"), och har liknande erfarenheter som Landmann med ljudnivå, möjligt att mina låter snäppet mer då jag har för mig att mönstret är lite aggresivare! Men inga direkta bekymmer o ta någon långtur, sålänge du inte behöver ha rutorna nere :)

 

Varit sugen på en Ranger länge, känns som en vettig kompromiss mellan USA Fullsize och normal bil 🤠

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/15/2021 at 4:30 AM, Landmann said:

Verkar som du ska titta närmare på fälgar med ca +20 i offset 17x8 eller 16x8 om det passar för bromsarna, 265/70 R17 passar nog utan höjning men 285/70 R17 kanske du måste höja för att få plats med.

Huvudsaken du håller dig innanför skärmbreddarna 👍

Och däck skulle jag rekomendera alt lättare A/T däck typ Tokyo open country som inte låter någonting och inte väger så mycket, med grova däck blir det mer vikt som ska dämpas av fjädringen vilket förändrar vägegenskaperna. 

Själv åker jag på Cooper st maxx och är väldigt nöjd, grova A/T nästan M/T och låter lite förens 110-120kmh då hörs dom mer

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/wheel-offset-w-flares-help.12212/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/0-to-15mm-offset-wheel-pictures-only.11410/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/wheels-offset-tire-size-thread-pictures.9389/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/who-is-running-a-negative-offset.5418/

 

https://www.ranger5g.com/forum/threads/wheel-offset.3473/

 

 

Det var bra länkar du skickat, jag har kollat flera gånger för referens på dem trådarna och fick svar på många frågor som jag började fråga om i min däck-tråd.  (och kul att se vad för enorma däck dem har där ooveer in the states)

Jag börjar närma mig vad jag vill ha i alla fall och det med ljud är ganska viktigt när jag kör den som en daily driver också, och att de ska vara innanför skärmarna och jag vill inte modda i hjulhuset, kanske blir aktuellt om jag i framtiden skaffar bullbar.

285/70/17 är 4cm (diameter) större än mina 285/50/20 som sitter på nu och så det är gott om plats på höjden men antagligen inte på svängrummet/radien.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/15/2021 at 8:58 PM, Lukas Nilsson said:

Fin bil! Kul att det är flera som åker pickup! 

Gött att du har rails så du kan ha tältet på taket, lite smidigare med plats på flaket 😂

Jag åker på Cooper Discoverer stt pro (33"), och har liknande erfarenheter som Landmann med ljudnivå, möjligt att mina låter snäppet mer då jag har för mig att mönstret är lite aggresivare! Men inga direkta bekymmer o ta någon långtur, sålänge du inte behöver ha rutorna nere :)

Varit sugen på en Ranger länge, känns som en vettig kompromiss mellan USA Fullsize och normal bil 🤠

Jaa det är kul med pickup, och det skapar alltid lite konversationer av olika slag ;)
Jag verkar ha en klon  i Göteborg som har en orange Ranger också med taktält på, mina vänner har trott att dem sett mig när jag inte varit där. 

Jag tycker Rangern är toppen 😃
Det är toppen med tältet på taket för att få höjden för annexet och kunna öppna flaket för att nå diverse grejer, jag har ingen släde eller annan utdragslösning där ännu.
enda nackdelen, jämfört med hiluxen är att alla tillbehör  för tex overland/offroad/expedition är inte lika stort och att ha wildtrak modellen kräver också andra lösningar (varför har jag inte orkat klura på ännu) men den är speciell, dels för "vingen/bågen" och verkar vara skillnad i chassi för olika tillbehör behöver vara wildtrak specifik - men som sagt jag har inte grottat i det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innan sommarens resa så fixade Oscar och jag en hylla till baksätet för kylboxen och annan packning. Det blev bra och vi anpassade höjden så det fortfarande går att öppna locket på kylboxen, det går precis 👍
Det var toppen att kunna lasta grejer under, typ skor och annexet till taktältet. 

Jag kommer nog klä den med gummimatta på lastytan och filt på benen/stommen. Och till nästa tur fixa lite smidigare spännband till kylboxen för dem nötte lite grann på dörren. 

14397706-BBEE-4B46-8FB3-D6F9C35021DF.jpeg

4241B8CA-E74C-4EE2-AEB6-7A12FCDBCFA2.jpeg

B1DF53B8-BE71-4CC2-8FDD-41B28B7C5D94.jpeg

07CD93D7-E94E-4DEC-A1AF-BD689B385557.jpeg

F6865FD9-C103-43D9-87B6-110B78448DEA.jpeg

  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2021 at 5:57 PM, Lars 9k said:

Snyggt!

Livet blir lite lättare när man får delat upp lastutrymmet i lite sektioner.

Har ni några planer för flaket?

Ja, mer förvaring åt folket, jag såg på youtube att det var lätt att ta ut baksätet och det skapade massa utrymmme så det var en done deal! 

för flaket så  finns olika idéer,  men först ut är något lådsystem. Men om jag ska köpa eller bygga själv har jag inte bestämt.  
 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, CampForCer said:

Snyggt Nina!   Väldigt bra.
Fundera lite ang gummimatta. Fördelen är så klart skydd mot vatten o smuts, men med gummimatta är det mkt bökigt att dra/skjuta tyngre saker fram och tillbaka (om så är fallet).

Tack!

Anledningen till att mina tankar gick till gummi matta var för att ytan är glashal och alla saker kanar omkring.  Jag var och kollade efter matta och hittade inget jag gillade så jag ska tänka lite till. Oscar föreslog att sätta en list runt ytan …

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/24/2021 at 9:24 PM, Lars 9k said:

Om du jagar gummiduk så har Biltema två tjocklekar, 1 resp 2mm tjock men det var kanske där du kollade?

 

Jag var där och kollade på en matta de har på rulle med spår i. Men dessa som du länka verkar ju annorlunda, får åka och titta igen 👍

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Christine Nyhagen said:

Kul bil 👍

Jeg følger den ideen din med å montere dusj, har litt den samme ideen her. På lengre turer er det absolutt et 'must' å få skylt av seg, og helst i varmt vann 🛀 Så et eller annet system for dusj er interessant.

Ble bra hylle og 👍😎

Tack!

  Det är toppen med dusch, hoppas du kommer på en bra lösning. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...