Jump to content

Under min carport


Håkan Sandgren
 Share

Recommended Posts

Här är en annan orsak till varför jag helst hade sluppit att ha reservhjulet på taket. När vi kör så har vi en regäl "vägg" som jag gärna hade blivit av med. Tanken är att tillverka en kil-formad låda. Dels för att minska vindmotståndet men även att stoppa sängkläde, kuddar och sovtäcken i. Lätta detaljer som man utan problem når genom taktältets fönster. Nu måste vi alltid ta ner sängkläder mm ner för stegen och det har hänt mer än en gång att jag har tappat en kudde i skiten på marken. Detta hade man sluppit med en låda på taket.  

 

image.jpeg.4994eab8cded9b78a8033b466e30d4f4.jpeg

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur staka luckorna i ett såntdär skåp är? Men jag har ju sett ett par Transporter T5 med reservhjul på bakluckan (De utan dubbeldörrar)

Tänkte om det kanske skulle gå att göra en sån lösning? Kralligare gångjärn och starkare gasdämpare?

Förvisso vet jag inte om jag hade vågat stå under en lucka på 30-50kg och lagat lunch i 10 minusgrader, hade känts lite sisådär! Bör ju förvisso inte vara ett problem med vettiga gasdämpare. Ser ut som att avståndet från ram till änden av ydreskåpet är lite för långt för att kunna bygga någon riktigt stabil DIY swingaway också tyvärr

 

Men jag tänker såhär - image.thumb.jpeg.013d339bc41b797a39e46b0a882ff53c.jpeg

På denhär stegen på ett "liknande" ydreskåp, står det varje dag år ut och år in, en liten halvfet hantverkare likt migsjälv o hänger för att hämta stegar och annat tungt på taket. Luckan i sig borde därför hålla, inte minst om man gör såna förstärkningsplåtar på både in och utsidan. 

Såhär ser reservhjulshållaren ut till en såndär Transporter t5/t6. Egentligen precis som den där stegen på ydraskåpet fast med ett nav på.

 image.thumb.jpeg.de045db9f364f417099609c4576cc674.jpeg

 

Då har vi 2 saker till, Hur starka ser gångjärnen ut att vara idag? Pallar de med 40/50kg reservhjul som skumpar med ett överhäng? - om inte, kan man hitta en modell som går att få dit på ett bra sätt?

Gasdämpare! Borde inte vara ett jätteproblem att hitta starkare varianter sålänge man vet längd på dem!

 

Nu bara spånar jag ideer, lite fräsigt att ha reservhjulet bak också, kan man ju ha en sådär cool Overland rygga på också B|

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Lukas Nilsson said:

...

På denhär stegen på ett "liknande" ydreskåp, står det varje dag år ut och år in, en liten halvfet hantverkare likt migsjälv o hänger för att hämta stegar och annat tungt på taket.

...

Då har vi 2 saker till, Hur starka ser gångjärnen ut att vara idag? Pallar de med 40/50kg reservhjul som skumpar med ett överhäng? - om inte, kan man hitta en modell som går att få dit på ett bra sätt?

Gasdämpare! Borde inte vara ett jätteproblem att hitta starkare varianter sålänge man vet längd på dem!

 

Nu bara spånar jag ideer, lite fräsigt att ha reservhjulet bak också, kan man ju ha en sådär cool Overland rygga på också B|

Som du själv lite är inne på antar jag, det är galen skillnad på "statisk" last och "dynamisk" last. 
Att det står 100+kg hantverkare och lastar av saker från taket är inte samma som att 50+kg sitter bak och skumpar och vibrerar 5-10h per dag. Speciellt om man kör lite tuffare terräng och baken "droppar" ner från en höjd, då blir det ju väldigt stora påfrestningar.

Är ju inte ingenjör direkt, men ett och annat har man snappat upp genom åren ;)

Dum fråga kanske, eftersom ni tydligen plockar ut sängkläderna varje dag, men de får inte plats i taktältet? 
Det är ju en av mina bästa anledningar till att ha taktältet, slippa ha sovsäckar och annat i bilen ...

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lukas Nilsson said:

Nu vet jag inte hur staka luckorna i ett såntdär skåp är? Men jag har ju sett ett par Transporter T5 med reservhjul på bakluckan (De utan dubbeldörrar)

Tänkte om det kanske skulle gå att göra en sån lösning? Kralligare gångjärn och starkare gasdämpare?

Förvisso vet jag inte om jag hade vågat stå under en lucka på 30-50kg och lagat lunch i 10 minusgrader, hade känts lite sisådär! Bör ju förvisso inte vara ett problem med vettiga gasdämpare. Ser ut som att avståndet från ram till änden av ydreskåpet är lite för långt för att kunna bygga någon riktigt stabil DIY swingaway också tyvärr

 

Men jag tänker såhär - image.thumb.jpeg.013d339bc41b797a39e46b0a882ff53c.jpeg

På denhär stegen på ett "liknande" ydreskåp, står det varje dag år ut och år in, en liten halvfet hantverkare likt migsjälv o hänger för att hämta stegar och annat tungt på taket. Luckan i sig borde därför hålla, inte minst om man gör såna förstärkningsplåtar på både in och utsidan. 

Såhär ser reservhjulshållaren ut till en såndär Transporter t5/t6. Egentligen precis som den där stegen på ydraskåpet fast med ett nav på.

 image.thumb.jpeg.de045db9f364f417099609c4576cc674.jpeg

 

Då har vi 2 saker till, Hur starka ser gångjärnen ut att vara idag? Pallar de med 40/50kg reservhjul som skumpar med ett överhäng? - om inte, kan man hitta en modell som går att få dit på ett bra sätt?

Gasdämpare! Borde inte vara ett jätteproblem att hitta starkare varianter sålänge man vet längd på dem!

 

Nu bara spånar jag ideer, lite fräsigt att ha reservhjulet bak också, kan man ju ha en sådär cool Overland rygga på också B|

Just en sådan stege satt på skåpet när jag köpte det. Dock har jag tagit bort den nu då den inte utnyttjades. Och det märks faktiskt att luckan är mycket tyngre att stänga då dämparna nu är lite för kraftiga. Men ja, luckan tål vikten när man står still men precis som MrWIB skriver så är det andra lagar som gäller när man kör på dåliga vägar. Då tror jag helt enkelt inte att luckan kommer att hänga med hela vägen. Hade varit lite trist att tappa hela luckan inkl reservhjulet på vägen…

Även en hemmabyggd swingaway har jag grubblat på men det blir en rejäl pjäs med tanke på måtten mellan ram och baklucka.

Men helt klart är att visuellt hade det varit snyggas med reservhjulet bak och med en rygga på 😊

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, MrWIB said:

Dum fråga kanske, eftersom ni tydligen plockar ut sängkläderna varje dag, men de får inte plats i taktältet? 
Det är ju en av mina bästa anledningar till att ha taktältet, slippa ha sovsäckar och annat i bilen ...

Sommar sängkläderna får plats i taktältet, men tar vi lite tjockare täcken eller sovsäckar så funkar det inte då vi har fyllt upp all ledig plats med en tjockare madrass istället. Orginal madrasserna i taktält brukar  ju tyvärr vara av det lite tunnare varianten, tyvärr. det var ett val mellan pest och kolera. tjockare madress eller att ha sängkläderna kvar i tältet. funderingarna just nu går åt att byta ut madrassen mot en uppblåsbar istället. Men jag tvekar. Jag ser senariet framför att det går hål i den och helt plötsligt har man noll madrass under sig. Jag vet en som inte skulle uppskatta det...

  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Lukas Nilsson said:

Men jag tänker såhär - 

Såhär ser reservhjulshållaren ut till en såndär Transporter t5/t6. Egentligen precis som den där stegen på ydraskåpet fast med ett nav på.

 image.thumb.jpeg.de045db9f364f417099609c4576cc674.jpeg

Jag blev lite nyfiken på hållaren du hade bild på. Så jag har precis skickat en förfrågan till Ydre om det finns hållare till mitt skåp och om det är stabilt nog för vikten. Får se vad de svarar, kan dock ta ett tag då de har semester stängt två veckor till..

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Även jag är osäker på hur väl luckan klarar den dynamiska belastningen, ska bli kul att se Ydres svar. Just hållaren där är en sån billighetshållare som jag fann efter en snabbgoogling på Transporter t5 tailgate spare wheel carrier, Är luckan gjord i någon typ av sandwichelement?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Lukas Nilsson said:

Även jag är osäker på hur väl luckan klarar den dynamiska belastningen, ska bli kul att se Ydres svar. Just hållaren där är en sån billighetshållare som jag fann efter en snabbgoogling på Transporter t5 tailgate spare wheel carrier, Är luckan gjord i någon typ av sandwichelement?

Luckan är i sandwichelement typen. Tror att de flesta skåpen av den här modellen är det.

Om ett par veckor får jag förhopningsvis ett svar. Återkommer :) 

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nu har jag fått det slutliga svaret från Ydre;

Hej Håkan,

Nu har jag rådfrågat min kollega och har tyvärr inte ett positivt besked. Vi rekommenderar att inte hänga reservhjulet på en topphängd lucka. Det blir för stor påfrestning på gångjärn och gasfjädrar.

Tyvärr inte det svaret som jag hade hoppats på, men svaret som jag förväntade mig... 😢

Tillbaka till ritbordet. 

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Inser att det är bra för nerverna att ha med sig reservhjul, helt klart en bra att ha sak.

Men det får mig att tänka på min forne arbetskollega, ja rätt mycket just nu får mig att tänka på honom, han har en stående fråga när någon för på tal något som kan liknas vid en fråga om "vad/var/hur ska jag göra?" Och den frågan är, vad är syftet och behovet? 

Att syftet är att inte bli stående med punktering kan vi nog vara överens om, det man kan fundera lite på är behovet, hur ofta jag kommer att befinna mig i den situationen och vilka lösningar finns på den situationen? Och vilka kan man leva med.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...