stensth Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Bra jobbat. Hur mycket breddar dom och ska du gjuta formar av dom så du kan sälja en uppsättning? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 20, 2016 Author Share Posted November 20, 2016 1 timme sedan, stensth sade: Bra jobbat. Hur mycket breddar dom och ska du gjuta formar av dom så du kan sälja en uppsättning? Tack! Vet inte exakt hur mycket det till slut blir i breddning då jag kommer att slippa en del för att få bra passform, men ca 45-50mm blir det nog. Jag gillar inte att plasta, luktar, kladdar och mycket slipande blir det, gillar mer metall så jag kommer inte ställa mig och göra formar av dessa. Priset är rätt ok på Ebay för ett set och sen tillkommer lite förlängning. Och nu vet du ju man gör..? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Är inte heller så glad i plast sedan jag gick in i kompisens garage där han hade stått en hel dag och plastat sin båt utan ventilation eller mask. Han mådde bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 20, 2016 Moderators Share Posted November 20, 2016 Snyggt jobbat - blir spännande att se resultatet . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 20, 2016 Author Share Posted November 20, 2016 @stensth är det styren så är halvmask ett måste. Epoxi däremot ger mycket lite skit i luften men risken för allergi är mycket hög om man får epoxi på huden. För en del går det bra många gånger medans andra trillar dit direkt. Och sen är man så in i helsikes överkänslig resten av livet. Styren är inte lika benäget att skapa allergi. Styren är iof lösningsmedlet och plasten heter polyester. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 26, 2016 Author Share Posted November 26, 2016 Det blir mycket slipande och putsande förr att få skärmkanten att passa. Men nu är de inslipade till bra passform alla fyra och demonterade för sista putsen innan lack. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Då väntar vi på att slipgrunden ska torka.. Lite gjort var dag ? 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Så har jag slipat lite till efter middagen och nu lagt första vändan med färg. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 On 2016-11-20 at 18.24, stensth sade: Bra jobbat. Hur mycket breddar dom och ska du gjuta formar av dom så du kan sälja en uppsättning? Det blir ca 45mm breddning fram och ca 52mm bak. Köpte kanterna av säljare rexpow på Ebay. Plåtarna för att förlänga bak klarade sig bra vid demonteringen och skänkes mot avhämtning om någon vill köpa kanter och förlänga. @stensth 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 kul kul... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Den 28.11.2016 at 18.17, MFI9 skrev: Det blir ca 45mm breddning fram och ca 52mm bak. Köpte kanterna av säljare rexpow på Ebay. Plåtarna för att förlänga bak klarade sig bra vid demonteringen och skänkes mot avhämtning om någon vill köpa kanter och förlänga. @stensth Ska ta mig en funderare 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 I dag har det varit flygväder och när den bevingade maskinen var ute så måste även riggen få komma ut och sola lite. Nu är fälgarna plastidippade och så även skärmkanterna som nu är monterade. Så några bilder på resultatet måste ju visas. Solen står lågt som här års, så det är svårt att få bra bilder med nallen. Mycket motljus och långa skuggor. Nu fortsätter jobbet med spisen och extra tank. Sen håller jag på att ta in offerter på lite material.... vad det blir håller jag hemligt tills vidare. ? /M 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 14, 2016 Moderators Share Posted December 14, 2016 Snyggt Martin! Blir spännande att se vad som dyker upp. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Den blir så fin att du snart inte vågar använda den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Ingen fara, klart den ska användas. Det finns många grenar i skogen som den ännu inte gnussats mot.. ☺ (gnussa är ett gammaldags uttryck för gnugga eller gnida) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Sista gången jag var ute med Pajeron var vi och rekade inför en comboträff. Bunkrar och övergivna hus, gamla nedlagda industrier och gruvor. Det blandade jag med lite skogskörning, MEN tyvärr glömde jag bort att det inte var min Jeep jag körde så Pajeron blev rejält bulig. Elfläkten fick en pinne i sig och fick ett eget liv. Men nu är den lagad och skall lackas i slutet på veckan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Ojdå.... Jag höll på att trycka på "gilla", men det där lät ju inte bra.. Hoppas det blir ordning på den igen. Turen låter spännande ?? ?? ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Hansen Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Har nu med glädje läst om allt du hunnit med att göra och kika på dina fina lösningar. år helt klart imponerad, vad kul det är när det blir bra. Bra namn på bilen, lite likbils stuk på den med de gardinerna och inrednings färgerna men helt klart passar det fint till resten av bilen. Skall bli kul att kika på den någon gång framöver. Ger inspiration, och förstärker samtidigt insikten om att det tar tid att bygga en sådan bil, samt att de nog aldrig blir klar. Men att det är värt allt jobb till slut, Bara att gratulera å lyfta på hatten, skall bli kul att se vad du hittar på mer 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted December 19, 2016 Author Share Posted December 19, 2016 Tack @H Hansen för de värmande orden. Hur mycket man än gör så finns det mer att göra, planer och idéer utvecklas hela tiden. Så den blir nog aldrig helt klar. Men jag ser byggandet/modifierandet som en del av hobbyn. Jag har tidigare byggt och renoverat en massa bilar, därefter halkat in på flyg och även renovering av veteranflygplan. Men det som dödar flyghobbyn är allt jäkla regelverk som kan få en att spy. En modifiering som tar 3 timmar att göra kan ta 3 månader att få godkänd och färdig vad gäller dokument. Här är bilhobbyn mer tillåtande och med mycket större möjlighet än vad flyget ger. Vill du lack om din bil, då gör du det. Vill du lacka om ditt flygplan måste du ha tillstånd, ha en godkänd flyglackverkstad med all dokumentation, godkänd färg och till slut ska maskinen vägas och du skall upprätta nya last och våghandlingar samt få dessa godkända. Det finns en anledning att många gamla flygplan är lite skabbiga i lacken, eller patina som det kallas för att låta motiverande. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted October 15, 2017 Author Share Posted October 15, 2017 Nu har det börjat förberedas... 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 16, 2017 Premium Member Share Posted October 16, 2017 Ser ju stabilt ut, akta nu bara så du inte sparkar ner flaken o kommer i kläm! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 (edited) Arbetet löper på, mycket att göra och planera för att få det rätt med en "Flip roof conversion"... Bilen insvept i skyddsplast och ställning byggd runt om för att få taket i bekväm arbetshöjd. Tältet står i min hangar för att ha ett utrymme att värma upp när plasten skall härda. Första lager gelcoat är på-penslat efter 5 vändor hårdvax och maskinpolering. Nu någon timmes väntan innan den är klibbtorr, under tiden klipper jag glasfibermatta och förbereder.. Nu är det färdigt-plastat, detta är alltså gjutformen som det nya taket kommer att gjutas i, formen är tillverkad av glasfibermatta och polyester, det luktar plastbåt värre än en sommardag på sjön. Härdat, snart dax att ta loss. Här kan man se formen lossad från bilen, en träkloss håller den uppe medans jag tog bilden, sen skall den åter ner på bilen och efterhärda ett tag (5 dygn). Inga skador på bilen, vax och släppmedel fungerade som tänkt Formen hemtagen och vaxning och polering har börjat. Mycket vax blir det... Trött i armarna blir man ... Och här har vi formen med släppmedel just utsmetat, syns inte någon direkt skillnad, men nu luktar det alkohol i verkstan. Polyvinylalkohol PVA... Här är först delen plastad och jag håller på med förstärkningar, det som är gjort är en ytterram i polyester, detta för att skapa en kopia på bilens takkant och dropplist vilket gör att jag kan tillverka ramen (dvs nederdelen av flipptaket) som skall sitta på bilen hemma i verkstaden och utan att behöva mäta eller klabba med bilen, med risk för skador etc. Så när hela jobbet är klart är formen och denna ram sopor, dvs de har fyllt sina funktioner. Plastning av träförstärkningar påbörjas strax. Träläckten är fäst med smältlim för att för att inte glida eller belasta polyestern och matta under plastningen. För att förtydliga, detta är alltså bara en "skitdel" för att ha en mall av taket, därför är inte plastjobbet speciellt noga gjort. Och här var kvällen sista bild, nu väntar jag bara på att det skall härda färdigt och sedan skall "skitramen" ut i kylan för att kapas till och får kanterna putsade. Taket som sedan skall användas tillverkas i glasfiberväv med Epoxy som matris, förstärks på vissa ställen med en kombo av kolfiber och aramidväv. Speciellt i hörnor som kan få slag av trädgrenar samt där gångjärn och lås skall sitta. Genom att använda Epoxy så slipper man dofter (stank) och det blir starkare. Det blir 2+2 lager med Divinycell som distansmaterial , så taket kommer troligen att hålla att gå på, vilket jag dock inte kommer att prova. Plastar även in en plywoodskiva som fäste för lampa och lastnät typ bussryggstödsficka för bok och mobiltelefon när man ligger i sängen. Jag har varit i kontakt med SFRO och visat bilen och planerna på vad jag tänkte göra och dom gav tummen upp för ombyggt fordon, men rekommenderade att jag tog och pratade med Bilprovningen också. Och det gav ännu bättre utdelning, dom accepterar det som ändrat fordon, vilket gör livet lättare om man någon dag vill sälja bilen utanför Sveriges gränser. Så till våren-sommaren så blir det regbesiktning med "taklucka" och lätt lastbil med bostadsinredning vilket gör att jag slipper kraven på lastgaller mm mm. Mao en mycket bättre lösning än att som i dag, fulköra och hoppas att Polisen har annat att göra än att titta på min HZJ som ju är lätt lastbil med lådor och skåp, tror det är karosseri kod 21. Förebilden har varit Alu-cab, men jag gillar inte deras tunga lösning (106kg??) och jag vill behålla Troopiens karaktäristiska taklinje. Sen blir detta betydlig mer kostnadseffektiv och dessutom är det roligt att bygga. Edited November 26, 2017 by MFI9 Stavfel i skidbacken 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 40 minutes ago, MFI9 said: Arbetet löper på, mycket att göra och planera för att få det rätt med en "Flip roof conversion"... Bilen insvept i skyddsplast och ställning byggd runt om för att få taket i bekväm arbetshöjd. Tältet står i min hangar för att ha ett utrymme att värma upp när plasten skall härda. Första lager gelcoat är på-penslat efter 5 vändeor hårdvax och maskinpolering. Nu någon timmes väntan innan den är klibbtorr, under tiden klipper jag glasfibermatta och förbereder.. Nu är det färdigt-plastat, detta är alltså gjutformen som dena det nya taket kommer att gjutas i, formen är tillverkad av glasfibermatta och polyester, det lucktar plastbåt värre än en sommardag på sjön. Härdat, snart dax att ta loss. Här kan man se formen lossad från bilen, en träkloss håller den uppe medans jag tog bilden, sen skall den åter ner på bilen och efterhärda ett tag (5 dygn). Formen hemtagen och vaxning och polering har börjat. Mycket vax blir det... Trött i armarna blir man ... Och här har vi formen med släppmedel just utsmetat, syns inte någon direkt skillnad, men nu luktar det alkohol i verkstan. Polyvinylalkohol PVA... Här är först delen plastad och jag håller på med förstärkningar, det som är gjort är en ytterram i polyester, detta för att skapa en kopia på bilens takkant och dropplist vilket gör att jag kan tillverka ramen (dvs nederdelen av flipptaket) som skall sitta på bilen hemma i verkstaden och utan att behöva mäta eller klabba med bilen, med risk för skador etc. Så när hela jobbet är klart är formen och denna ram sopor, dvs de har fyllt sina funktioner. Plastning av träförstärkningar påbörjas strax. Träläckten är fäst med smältlim för att för att inte glida eller belasta polyestern och matta under plastningen. För att förtydliga, detta är alltså bara en "skitdel" för att ha en mall av taket, därför är inte plastjobbet speciellt noga gjort. Och här var kvällen sista bild, nu väntar jag bara på att det skall härda färdigt och sedan skall "skitramen" ut i kylan för att kapas till och får kanterna putsade. Taket som sedan skall användas tillverkas i glasfiberväv med Epoxy som matris, förstärks på vissa ställen med en kombo av kolfiber och aramidväv. Speciellt i hörnor som kan få slag av trädgrenar samt där gångjärn och lås skall sitta. Genom att använda Epoxy så slipper man dofter (stank) och det blir starkare. Det blir 2+2 lager med Divinycell som distansmaterial , så taket kommer troligen att hålla att gå på, vilket jag dock inte kommer att prova. Plastar även in en plywoodskiva som fäste för lampa och lastnät typ bussryggstödsficka för bok och mobiltelefon när man ligger i sängen. Jag har varit i kontakt med SFRO och visat bilen och planerna på vad jag tänkte göra och dom gav tummen upp för ombyggt fordon, men rekommenderade att jag tog och pratade med Bilprovningen också. Och det gav ännu bättre utdelning, dom accepterar det som ändrat fordon, vilket gör livet lättare om man någon dag vill sälja bilen utanför Sveriges gränser. Så till våren-sommaren så blir det regbesiktning med "taklucka" och lätt lastbil med bostadsinredning vilket gör att jag slipper kraven på lastgaller mm mm. Mao en mycket bättre lösning än att som i dag, fulköra och hoppas att Polisen har annat att göra än att titta på min HZJ som ju är lätt lastbil med lådor och skåp, tror det är karosseri kod 21. Förebilden har varit Alu-cab, men jag gillar inte deras tunga lösning (106kg??) och jag vill behålla Troopiens karaktäristiska taklinje. Sen blir detta betydlig mer kostnadseffektiv och dessutom är det roligt att bygga. Kanonjobb!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 5 minuter sedan, Carl sade: Kanonjobb!! Tack, jag har sommarjobbat på Bofors.... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 26, 2017 Premium Member Share Posted November 26, 2017 Snyggt Martin! Hojta om du behöver ett handtag när det skall lyftas eller baxas, men vaxa får du göra själv, det verkar drygt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now